Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2019.09.20 - 00:32:18 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Övningar man INTE ska göra  (läst 5558 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 62
Offline Offline

Antal inlägg: 30825



Hemsida
« skrivet: 2015.05.30 - 14:46:40 »

Vet inte om detta är trovärdigt, men ta en titt.
http://womenosophy.com/most-useless-workouts?utm_source=taboola&utm_medium=referral&utm_campaign=womenosophy-health-fit

Jag visste att situps inte är bra, men blev förvånad över att t.ex. knäböjningar och den där tricepsövningen när man tar tag i en bänk eller nåt bakom ryggen och höjer och sänker kroppen tydligen inte är bra heller! Jag gör båda. Inte sjutton känner jag något i ryggen av knäböjningar och då har jag ändå 30 kilos ballast.  :eeek:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU! | Fat is the new thin.
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1573



« Svara #1 skrivet: 2015.05.30 - 19:37:38 »

Man verkar ha invändningar mot att man knäböjer med vikt på axlarna och menar att det finns andra övningar som bättre tränar benen. Men grejen med knäböj är ju att det SKA involvera mer muskler än bara benen. Men som med allting så det viktigt att man har god teknik och man inte lägger på mer vikt än vad man klarar tekniskt.

När man gör "riktiga" dips så är det en väldig skillnad på hur man har kroppen, den hänger rakt ner eller nästan bakåtvinklad. Jag tror problemet med när man gör dips med tex en stol så är det väldigt lätt att gå ner så vinkeln blir mindre än 90 grader i armbågsleden och att det är det som är det farliga.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 62
Offline Offline

Antal inlägg: 30825



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2015.05.31 - 02:22:47 »

Jaha, så knäböjningar utan extra vikt är OK? Även om man är överviktig? Jag har kommit att gilla knäböningar nämligan. Märkte tämligen omgående att jag blev starkare i benen, men tryck när jag cyklar i uppförsbackar.

Har svårt att tro att stepups skulle vara lika bra som knäböjningar, som de säger. Har dessutom svårt att göra dem (rätt) iom att jag börjar luta när jag gör den rörelsen. När jag gör knäböjningar håller jag i mig med fingertopparna i en öppen dörr (håller i "spegellisten") och det räcker för att staga upp mig. Tar i prinicip ingen tyngd på armarna, det räcker med en extra referenspunkt för att jag ska klara balansen.

Dips heter det ja. Jag har ju fötterna/tårna i golvet och använder köksbordet, så jag är rätt tillbakalutad. Är det fel alltså?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU! | Fat is the new thin.
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1573



« Svara #3 skrivet: 2015.05.31 - 07:55:23 »

Jo knäböj är en jättebra övning fast du borde kanske börja öva på att göra dem utan hjälp. Det viktiga är att hålla ryggen rak. I ett visst läge brukar man börja kuta med ryggen och då får man försöka utöka rörelseomfånget där. Du bör göra det för annars kommer du ju vara svag i de muskler som ska hålla upp ryggen i knöböjen. Vill man sen börja träna med vikt så kan börja med frontböj med hantel eller kettlebell. Det är lättare att hålla ryggen upprätt än med traditionell knäböj eftersom man håller vikten framför sig. Googla goblet squats

Jag kan också rekommendera att köra sk höftlyft som bygger mer på baksida lår och bygger snygg rumpa. Jag har cyklat till och från jobbet länge men har faktiskt märkt skillnad i cyklingen senaste året sedan jag började köra mer höftlyft och hip thrusters med vikt. Bret Contreras aka The Glute Guy har många spektakulära rumpbilder (på tjejer enbart tyvärr) men har jättemånga bra tips på rumpbyggarövningar.

Dipsen som du gör dem är nog inte farliga i sig men problemet är att man inte ser hur långt ner man går och man har en tendens till att tro att ju längre ner man kommer desto bättre. Du ska alltså max gå ner till 90 grader i armbågen. Ett annat fel man gör när man blir trött och har fötterna i golvet är att är att man skjuter fram rumpan och då blir vinkeln i axelleden mer än 90 grader. Inte bra  :shake_head: Rumpan ska hela tiden vara rakt under axlarna så att vinkeln där inte överskrider 90 grader. Om du tänker att du sitter på en låda ska rumpan stryka utmed lådan. För stor vinkel i axelleden händer också om vinkeln i armbågsleden blir mindre än 90 grader.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1573



« Svara #4 skrivet: 2015.05.31 - 08:01:27 »

Tips på stretch för fotled och knän för att klara av att knäböja från favoriten Katy finns på länken här
http://www.katysays.com/you-dont-know-squat/

Men även Styrkelabbet är en stor favorit
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=H91ANWEIasc" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=H91ANWEIasc</a>
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1573



« Svara #5 skrivet: 2015.05.31 - 08:08:28 »

Den här videon visar två övningar med gummiband plus enbenshöftlyft

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=yLxxqD_YMXU" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=yLxxqD_YMXU</a>
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 62
Offline Offline

Antal inlägg: 30825



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2015.05.31 - 10:48:30 »

Kan inte göra dem utan hjälp p.g.a. balansen. Kan inte ens göra tåhävningar utan hjälp. Behöver inte hålla i mig, utan som jag sa en extra referenspunkt. Tåhävningarna gör jag i den trånga serveringsgången med fingertopparna mot vardera väggen, fast provar utan då och då. Vad gäller knäböjningarna vill jag inte riskare att ramla. Det gör nog ont.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU! | Fat is the new thin.
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1573



« Svara #7 skrivet: 2015.05.31 - 11:02:26 »

Men balansen är ju också muskler som behöver tränas.

Det kan ju också bero på dålig rörlighet i fot eller höftled men om du inte behöver hålla dig i tyder mer på dåliga balansmuskler

Mer träning - bättre balans!

 :nod-yes:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 62
Offline Offline

Antal inlägg: 30825



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2015.05.31 - 11:11:32 »

Nej, det är en hjärnskada. Visst blir det lättare efter hand, men ska jag få några muskler kan jag inte vänta på att det ska rätta till sig helt. Det har gått nästan 30 år.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU! | Fat is the new thin.
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1573



« Svara #9 skrivet: 2015.05.31 - 11:14:58 »

Men du har hela foten i golvet i alla fall?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 62
Offline Offline

Antal inlägg: 30825



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2015.05.31 - 11:18:34 »

När jag gör tåhävningar?  :tongue:

Ja, det är klart jag har. Kan man ens göra på något annat sätt? Det blir ju så naturligt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU! | Fat is the new thin.
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1573



« Svara #11 skrivet: 2015.05.31 - 11:28:12 »

Nä de flesta kan inte sätta sig på huk utan att lyfta upp hälarna. Jag kan tex inte göra det med fötterna smalt ihop utan jag måste ha fötterna lite drygt höftbrett och jag får ändå kämpa för att fötterna ska hålla sig kvar och inte tårna börjar peka ut åt sidan a la balettposition.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 62
Offline Offline

Antal inlägg: 30825



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2015.05.31 - 12:33:06 »

Ämen! Att göra sååå djupa knäböjningar är ju fuckin överkurs!  :club:

Fast om jag kunde det tror jag ändå inte jag skulle gå upp på tå. Man börjar ju med tygden på hälen liksom. Förresten ska man inte ha fötterna tätt ihop. Så det så.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU! | Fat is the new thin.
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1573



« Svara #13 skrivet: 2015.05.31 - 18:48:32 »

Nä inte tätt ihop men lite lagom typ en fots bredd emellan är väl rätt så normalt.
Och man borde nog ha en sån rörlighet men vi har bytt bort den mot bekvämligheter som stolar och bord.
 :smile:

Hur långt ner går du?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 62
Offline Offline

Antal inlägg: 30825



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2015.05.31 - 19:30:05 »

Ingen spegel där, men känns inte som mycket mer än 90 °.

Tror Sisson säger att fötterna ska vara shoulder width apart. Ingen demo jag sett går de hela vägen ner. Googlade "correct squat" och tog första bästa. Han säger dryg axelbredd och fötterna vinklade utåt! Och han går bara ner till 90 °.
http://www.builtlean.com/2010/07/20/how-to-do-proper-squat-technique/
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU! | Fat is the new thin.
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.3 sekunder med 23 databasfrågor.