Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 11:19:15 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Amerikaner kan inte prata engelska  (läst 6571 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2015.05.19 - 03:18:36 »

Alla som varit aktiva på engelskspråkiga mailinglistor, som ju vanligen är lite mer "polerade" än forum, har säkerligen samma erfarenhet som jag. Man får komplingar för sin engelska, som förstås är "excellent".  :rolleyes: När man på svenskt manér slår ifrån sig får man höra "your English is far better than most Americans'" o.s.v. Man tar det så klart för vad det är, artighet mot den stackars utlänningen som kämpar med språket. :whistle:

Men ibland alltså... Jag har hållit på och dealat med ett litet amerikanskt företag, antagligen enmans, som har en pryl jag lustar efter men som inte går att ställa in riktigt som jag vill (en ganska speciell mobilhållare för sportbruk). Vi har hållit på i säkert en månad p.g.a. att killen varit inne för att få en knäprotes, så vi har pratat om det också och blivit riktigt bundis. :tongue: Han svarade inte på lång tid så jag hade givit upp. Så plötsligt kom ett mail om att han ändrat prylen så den funkar som jag vill och jag fick köpa den utan någon extra kostnad för jobbet. Slog till så klart och tackade översvallande på min excellenta engelska.  :tongue:

Eftersom vi var så bundis tordes jag fråga om han kunde tänka sig att skriva ett lite lägre pris på tulldeklarationen. Det kunde han, no problems. Klart slut, trodde jag.

Sen kom ytterligare ett mail. Han frågar om jag kan ha användning för att annat slags fäste som han i så fall ska lägga med utan kostnad. Tror jag.  :confused3:

Killen är alltså jättesnäll och tjänstvillig och nu (tror jag) att han vill ge mig presenter också, men han skriver så förbannat taskig engelska att jag inte är säker på vad han säger! Forkortningar, slang, överhoppade ord, stavfel och skrivfel... Inte lätt att tyda för en utlänning det inte! Jag har hela tiden fått checka om vi är på samma rad genom att upprepa det han sagt, eller vad jag tror han sagt, och fråga om jag fattat rätt!

Nu visste jag inte vad jag skulle svara. Jag fattar inte vad det är för fäste, jag är inte säker på att han vill ge mig det gratis och i så fall varför.

Gniden som jag är svamlade jag ihop något om att jag inte kunde använda det för mitt ursprungliga syfte men antagligen för något annat - var rädd att han menade att han skulle byta ut det jag vill ha mot det här andra. Jösses vad krångligt det kan vara ibland!  :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015.05.20 - 15:54:44 »

 :lmao:
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2015.05.21 - 01:03:26 »

Nu har han skickat det, vet du. Och han sa inte ett ord om om han la med det där extra eller inte. Nåja, överraskningar är ju trevligt. Om bara den första prylen funkar så blir jag jätteglad.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2015.05.21 - 08:03:15 »

spännande!!!  väntar på uppföljning!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2015.05.29 - 09:05:50 »

Ha ha! Han skickade med inte bara en utan två presenter! Och ingen tull förstås. Han hade skrivit ungefär en femtedel av priset. :lick:

Det är nästan skumt med folk som är så snälla utan anledning. Tänk om han kommer hit och kräver gentjänster!  :max-shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #5 skrivet: 2015.06.21 - 23:03:47 »

Hehe, rätt vad det är står han utanför dörren och förväntar sig förplägnad.  :lick:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2015.06.22 - 01:51:06 »

Det hände nåt läskigt för ett par år sedan. Det var en billig grej jag ville ha som inte fanns i Europa. Frakten från Amazon.com och andra sajter jag hittade den på var svindyr trots att prylen inte vägde många gram, 150-200 spänn nånting och prylen kostade bara ett par tior, så jag frågade en man jag haft kontakt med i en 15 år genom en mailinglista om han kunde tänka sig att beställa den åt mig (det var fri frakt inom USA på flera ställen), ploppa den i ett kuvert och skicka till mig som brev. Sure, no problems. What's your address? Så jag gav honom den.

Sen sa han att han skulle skicka den så fort han fått ett kort på mig, inget naket eller så, men "full figure". Jag trodde han skojade. Mailinglistan ligger på Yahoogroups och man kan fylla i en profil där. För hundra år sedan laddade jag upp en bild på Anita Ekberg när hon badar i Fontana di Trevi, ni vet, från filmen. Han upptäckte den och det visade sig att han gillade gamla filmstjärnor. Det gör jag med, så vi har pratat en del om gamla filmer och så. Trodde hans bildkrav syftade på det här, ett slags skämt.

Så där gick jag och väntade. När det gått ett par veckor var jag tvunget att fråga, för jag behövde verkligen grejen. Det var inget skämt. Till saken hör att han är en av dem som alltid ställer frågor på listan, aldrig bidrar med något och aldrig lär sig något. Jag har hjälpt honom hundratals gånger genom åren, både på listan och off.  Vilket svin va!

Jag skrev till en tjej som fungerar som en slags moderator som jag bara haft sporadisk kontakt med och berättade vad som hänt men inte vem det var och frågade om hon kunde hjälpa mig. Det kunde hon och prylen kom på ett par dagar. Så det praktiska löste sig, men det var jäkligt obehagligt.

Vi är båda kvar på listan. Jag har förstås inte svarat på hans frågor mera. Men jag tycker det är så jäkla märkligt. Vi är så klart båda välkända eftersom vi varit med så länge. Tänk om jag blivit så förbannad att jag hängt ut honom? Alla skulle ha hatat honom. Hur jäkla dum kan man vara?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #7 skrivet: 2015.06.22 - 05:13:57 »

Det visar bara att man ska vara jäkligt försiktig innan man delar med sig adresser och annat som kan göra att folk kan hitta en på riktigt. Man vet inte vilka skumma filurer det finns vid det andra tangentbordet. Usch! Det märkliga är att han antagligen inte ens reflekterar över att du skulle kunna sätta dit honom hur lätt som helst. Det är ett konstigt sätt att vara tycker jag. Men det ser man bara på kommentarerna på vissa inlägg på fejsbok. Folk kommenterar från sitt eget konto. Bild finns på dem och allt. Men de skriver vidriga grejer och tycker att de kan göra det för att de är "anonyma"
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2015.06.22 - 06:20:19 »

Gör de? Du får fejan att låta riktigt lockande. :lol:

Jag glömde skriva att jag givetvis paypalade pengar för prylen och porto. Inga amerikanska sugar daddies and mommies här inte!  :lick:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2015.06.22 - 07:24:12 »

jag brukar helst fråga tjejjer sånt. Sällan killar. Just pga såna saker.

Skönt du fick det och bra du inte skickade en bild. URK!!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2015.06.22 - 15:29:28 »

Klart jag inte skickade en bild!

Jag tänker nog inte så mycket på vad det är för kön på dem. Förväntar mig väl att det ska visa sig på ett tidigt stadium om folk är knäppa också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #11 skrivet: 2015.06.22 - 23:40:37 »

Jag tycker att du skulle ha skickat bild.  :look_down:



* farmor.png (128.2 KB, 202x322 - visat 366 gånger.)
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2015.06.22 - 23:54:57 »

Men hon var ju söt ju!  :inlove:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #13 skrivet: 2015.06.23 - 00:12:42 »

Undrar om din "kompis" skulle ha tyckt samma.  :lmao:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2015.06.23 - 00:48:15 »

Nä, antagligen inte. Han hoppades nog att jag skulle vara lite lika Anita i alla fall.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.026 sekunder med 22 databasfrågor.