Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 10:34:49 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hjälp med kost, förklaringar & tips  (läst 38756 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bellpepper
Aspirant


Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 1


« skrivet: 2015.05.16 - 15:08:44 »

Hejsan, jag behöver som rubriken lyder hjälp med bra kost för mig dels för att må bättre men även på längre sikt viktnedgång :flirting:
Min problematik är:
Jag är vegetarian (dvs äter inget kött,fisk el dylikt men jag äter ägg,mjölk etc)
Har vattengympa 1/vecka, går promenader varje vecka & cyklar på min motions cykel då problem med ryggvärk & fotledsvärk pga min vikt och skador sedan tidigare vilket bara tillåter mild obelastade motion så kosten är guldkornet här.
Är läsk beroende sedan flera år & försöker minska mitt intag  :neutral:
Har inte tid hos dietist förrens efter sommaren :shake_head:

Jag vill främst som ett första steg få tips på kost som gör mig riktigt mätt och mindre sockersugen.
Första steget är att må bättre i kroppen med bättre ork så att jag orkar göra större förändringar & kommer igång med motivation etc.

Vad rekommenderar du?

Tack på förhand :worshippy:
Mvh

Loggat
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015.05.16 - 22:01:58 »

Rotmos! Man blir mätt som ***** - och det är så lite kalorier i att man nästan gör åt mer medan man äter än man får i sig...
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2015.05.16 - 22:35:29 »

Rotmos håller jag inte med om, jag blir inte så mätt alls av det :)

Först tror jag du ska fundera på vad det är som gör att du är beroende av läsk. Mätt blir man inte bara av mat, även av "funderingar" om varför man inte blir mätt.

Jag blir inte mätt, eller först efter att jag ätit 5 ggr för mycket. Så jag håller på att bearbeta vad det är att jag fortsätter äta.

Kött mättar ganska bra men det äter du inte så du får hålla dig till ägg främst för proteinerna som mättar.

Det är även litet att lära sig vara mätt på viss mat. Dvs att 2 ägg på morgonen borde räcka (eller 4, eller vad du äter på morgonen) och inte försöka känna för mycket "är jag mätt nu?"  Det ÄR jobbigt, det går inte lätt tyvärr!

Välkommen till forummet förresten!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2015.05.17 - 02:54:25 »

Hej och välkommen!  :wave:

Fetsmart skojar nog om rotmoset. Tycker iofs också att det är mättande, men JAG inser att det beror på fläskläggen jag äter till.  :flirting:

Ska du lågkolhydrata, då blir det mycket ägg eftersom du inte äter fisk heller. Om jag vore du skulle jag nog göra lite tvärtom mot vad som rekommenderas för LCHF. De menar ju att man ska gå ut stenhårt, äta riktigt "strikt", och sedan efter hand pröva vad man kan lägga till. Har alltid tyckt det känns bakvänt och för en vegatarian är det ju näst intill omöjligt.

Om du törs, uteslut framför allt spannmål och socker men behöll rotsaker (även potatis) och lite frukt. Du måste ju få näring någonstans ifrån. Du kan du ju göra goda lådor med ägg och rotfrukter t.ex, men ta mindre rotsaker än du brukar och mer ägg och fett. Men håll koll på kolhydraterna så det inte sticker iväg helt bortitok.

Fett blir ju ett problem för dig om du inte äter smör. Ägg innehåller mycket fett, men ta olivolja och kokosolja för övrigt. Tror inte veg-fetter i allmänhet är nyttiga (mycket fleromättat).

Räcker det så är det ju vackert så. Många av oss här och även på andra ställen har dock med tiden förstått att man måste hålla koll på kalorierna också. Jag själv blir t.ex. aldrig mätt. Går inte att ha att äta sig mätt som måttstock då. Tog mig flera år att inse. Men trots allt skapade lowcarb någon slags grund för mig, skapade förutsättningar för att kunna gå ner över huvud taget. Men jag får inga fördelar, varken vikt eller häslomässigt, av att äta "strikt", så här slinker ner både potatis och banan, men jag äter i princip inga dåliga kolhydratkällor (spannmål, socker). Tillåter mig några undtantag per år, som en semla i påskas.

Så mitt förslag är alltså att ta bort det dåliga först och se hur det går. Händer inget, begränsa intaget. Och häng inte upp dig på detaljer. Skulle du falla för en glass är det inte hela världen, bara det inte blir ofta.

Frukost glömde jag. Jag tycker äggsallad är gott och enkelt. Ett snabbt exempel: hacka kokta ägg, tomat och rå lök. Blanda med majonnäs, salt och svartpeppar.

Lite uppmuntran. Sedan jag insåg att mängden man äter trots allt är av betydelse har jag gått ner över 40 kilo, även om det gått trögt på sistone. Det går!

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #4 skrivet: 2015.05.17 - 16:08:02 »

Bönor, kikärter och linser är ju eg. inte LCHF men du kan behöva det som komplement till äggen och för att få lite variation. Funkar inte viktnedgången så är det ju bara att ta bort.  :smile:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2015.05.17 - 16:15:30 »

Nämen förlåt! Jag läste slarvigt. Funderade på att det var konstigt att du åt ägg men inte mejeri, men så var det ju inte! Så bra då, då blir det ju genast mycket enklare. Smör och grädde till allt klarar biffen, även utan biff.  :whink:

Och berittis ska vara tyst med kikärtorna! Innan jag började lowcarba körde jag ju GI och kikärtor har superlågt GI. Rostade och saltade kikärtor, fy fasiken vad gott!  :w00t:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #6 skrivet: 2015.05.17 - 20:23:10 »

Man kan göra Hummus av kikärter också.  :lick:
Loggat
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2015.05.18 - 00:42:04 »

Jag skojar inte om så allvarliga saker som rotmos!

En normal måltid för mig, och säkert många andra (som inte bara äter en gång om dan...) är ungefär 750 kcal. Jag utmanar vem som helst att äta 800 gram rotmos (275 kcal) se mig i ögonen och säga ärligt att hon/han vill ha en (eller två!!!...) portioner till på stört... Try it - You'll like it! (som vi sa på sjuttiotalet...)
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2015.05.18 - 10:17:42 »

Inte på stört och inte samma sak, men ganska snart och någonting annat. Har inte sett att du legat så mycket under 2000 kcal någon gång att jag tror en sån där portion representerar någon längre stunds mättnat för dig heller. :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2015.05.18 - 23:20:55 »

Glömde för ett ögonblick att jag är för fet för att ha en åsikt. Ska inte upprepas.
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2015.05.18 - 23:30:29 »

Ja, vet hut!  :club:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #11 skrivet: 2015.05.27 - 15:16:37 »

Tipsar om kokosgröt som är den godaste frukosten jag provat!  :inlove:

http://ceciliafolkesson.se/2013/08/03/favoritfrukosten/

Ha i 2 ägg, 1dl kokosmjölk/kokosgrädde, en knivsudd vaniljpulver, kardemumma och salt i en kastrull. Rör med en visp tills det börjar tjockna och får grötkonsistens.

Servera med varma blåbär och hallon. (Jag brukar ställa in en form i ugnen med frysta bär när jag kliver upp så är de varma när gröten är klar)

Vill du ha lite mejerier så häll på en skvätt mjölk också.  :nod-yes:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2015.05.27 - 15:22:57 »

Nämen hej! Det var inte igår!  :wave: Kul att se dig.  :inlove:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #13 skrivet: 2015.05.27 - 16:24:21 »

Tack hemul och detsamma!  :inlove: :lol:
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2015.05.27 - 16:31:40 »

tror inte Bellpepper kommer tillbaka...
Loggat



Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544