Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2018.11.13 - 00:13:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Jag och min medicinboll och Jungle Gym  (läst 12573 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 62

Antal inlägg: 30656

Hemsida
« skrivet: 2015.02.26 - 16:43:30 »

Bestämde mig för att sätta igång med styrketräningen igen. La ju av med det när jag började cykla. Har alltid haft svårt för att kombinera intressen liksom.  :crazy:

Förra gången körde jag hantlar och försökte få med övningar för varenda muskel i överkroppen. Det var ganska tidskrävande plus att jag tror det är mer optimalt med ännu friare, mer dynamiska övningar, där man inte isolerar muskler så mycket. Så nu tänkte jag försöka göra så mycket som möjligt med kroppen som motstånd och sen blev jag ju intresserad av detta med medicinbollar också. Vilken typ av tyngd som helst funkar väl för de övningar där man bara håller bollen, men bollar är ju alltid kul och så finns det ju studsövningar.  :biggrin1:

Köpte ju en 3-kilos som var på rea på Rusta. Först stod jag bara och bollade med den, kastade rakt upp och fångade. En övning jag inte sett beskriven någonstans, men den är säkert nyttig, för jäklar vad det kändes första gångerna! Jag kände hur musklerna knöts ihop både i ben, armar, bröst och mage när jag fångade den. Nu är jag redan så vältränad att jag inte uppfattar det längre  :cool:, men det är kul att märka hur man kan göra bättre och bättre kast och orkar längre. Har lagt till ett par andra övningar också som jag googlat upp. Tar det lite pö om pö och undviker det som verkar lite farligt så länge - sånt som ser ut som om man kan sträcka sig i ryggen och så.

Tar det öht pö om pö och kommer att lägga till övningar vartefter, ingen ambition att göra allt på en gång som sist. Kör i prinicip varannan dag, om inget som hindrar inträffar eller jag har gjort en extra lång cykeltur. Då får det anstå. Övningarna med kroppen som tyngd kör jag dessutom som en slags cirkelträning och inte alla setten i följd. Blir som en pausgrej när jag tittar på TV eller så. Märker knappt att det tar någon tid alls. Kanske missar nåt på att göra så, men muskler får jag, så det så.  :lick:

Hittills gör jag följande.

Ryggdrag (armar upp och stäck, dra neråt bakom nacken) med gummiband
Knäböjningar
Armhävningar
Tåhävningar

3 övningar med bollen. De andra två är för core (tror jag). Detta ska utökas kraftigt inom kort!

Efter mycket googlande hittade jag hyfsat billiga medicinbollar på nätet, ser dessutom ut som Rustas som verkar helt OK, så jag köpte två lättare också. 3-kilos är för stor och tung för enhandsövningar.

Sen tror jag jag hittat lösningen på detta med pullups. Vad tror ni om Suspension Training? Det är såna där remmar som man fäster i en dörr eller i en trädgren och sen kan man göra diverse övningar genom att hänga i dem. Tror det kanske kan vara bra för mig iom att jag behöver träna balans också. Den vanligaste heter TRX och är ganska dyr, men det har kommit en som heter Jungle Gym som ska vara lika bra och kostar hälften. Man kan hitta den för under 1000 i Sverige, men med mina Google skillz kan jag nog få ner det betydligt.

Ska vänta med det och fundera, men vill veta vad ni tror om en sån träningsmakapär! I videon kör de med väggfästen, men det behöver man alltså inte.

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=wcVJKXkFVk0" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=wcVJKXkFVk0</a>

Sen undrar jag vad ni tror om upplägget öht. Jag vill verkligen komma igång och träna, men det måste vara mer flexibelt än förut och gym är utestlutet. Jag cyklar ju oftast ett par timmar per dag om vädret tillåter plus att jag försöker hålla uppe hundpromenaderna (utan hund). Eftersom jag går bättre tycker jag det är kul och det har blivit mycket gående i vinter. Vartefter det blir varmare kommer det att minska till fördel för cykling, men tänkte jag skulle försöka klämma två långpromenader i veckan ivf. Brukar bli 6-7 km för det mesta, ibland kortare men sällan mycket under halvmilen. Så styrketräningen måste bli "extra" liksom och det får inte bli för hård press på att det ska göras på vissa dagar till varje pris.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU! | Fat is the new thin.
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5253

« Svara #1 skrivet: 2015.02.27 - 10:37:36 »

Nu blev jag lite irriterad på att vi köpte en chinpakapär som man hänger fast i dörröppningen. Den här hade ju varit smidigare. Den påminner om redcord/slingträningen som jag såg på en FriskisoSvettis och hos Naprapaten jag går till.

Jag är också övertygad om att dynamisk och instabil träning är den bästa för att få med så många muskler som möjligt i rörelserna. Jag gör en hel del övningar på pilatesbollen just av den anledningen. Det finns en variant av mjuk luftkudde på gymet på jobbet som jag har kört benböj på. Det tar mycket bättre i musklerna runt knät än att göra övningarna på golvet.

Medicinbollar har jag inga erfarenheter va. Annat än den olycksaliga gången på idrotten i gymnasiet där vi stod i ring och kastade och en klasskamrat råkade kasta den i huvudet på mig så jag ramlade bakåt och fick en whiplashskada som troligen blev början på mina nackbekymmer.

Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2015.02.27 - 14:39:57 »

You like?  

Problemet är att jag har varken dörrar eller väggar! Har så sjuk lägenhet, det är banne mig mer fönster och dörrar än fria väggytor. Jättesvårt att möblera, så vid de väggar som finns står det ju möbler, tunga sådana för det mesta. En del dörrar är avlyfta, två är dubbeldörrar och en är skjutdörr. De sistnämnda tror jag inte lämpar sig. Bara två möjliga dörrar. Den ena är toadörren, men den går bort för den går utåt och inne på toa får jag inte rum. Den andra är ytterdörren. Det kan funka om jag flyttar undan rockbetjänten, men det blir tätt inpå ett vägg på ena sidan och där sitter ett element, så trångt och svettigt... Väggfästet kostar exta, ganska mycket. Kan väl köpa någon slags märlor och skruva upp, men jag har som sagt inga fria väggytor heller. Ska i varje fall hålla span efter extrapriser, för jag tror det kan va nåt i alla fall.

Hittade andra såna där remmar som är skitbilliga, men eftersom jag är rädd att ramla och slå mig känns det bättre med något välkänt och beprövat. T.ex. dessa hittade jag på Amazon, men då tillkommer ju antagligen dyr frakt.
http://www.amazon.co.uk/WOSS-AttacK-Trainer-Made-USA/dp/B00K3ZF07U/ref=sr_1_1
De här har måna olika sorter ink ett billigare än jungle gym + de välkända också, så där ser man hela prisskalan liksom.
http://gymkompaniet.se/traningsredskap/suspensiontranare
Blir nog Jungle Gym om det blir nåt alls. Många verkar tycka det är bättre än TRX som är dubbelt så dyrt och på de riktigt billiga sparar man ivf bara hundralappar. Irriterande om det skulle visa sig krångligt att ändra längd och så. Måste ivf ha något som jag kan använda hemma, gym blir för krångligt och tidskrävande plus att det är för dyrt.

Hur funkar stången då? Jag är ju rädd att den ska trilla ner. Har också läst att den kan trycka sönder väggen och vi har lite skumma väggar här. Tjocka som fasiken, men på sina ställen består de av nåt löst material som man med svårighet kan borra i för det blir ett hål stort som en knytnäve, bara smular sönder.

Det är lite svårt att hitta enkla öveningar för medicinbollen. Många går all in så att säga och ligger i spiral på golvet med ett ben i väder och gör konstiga rörelser. Man jag har hittat några där man står upp som ska stärka core. Jag har ivf på kort tid fått mer muskler både i armarna och axlarna av att bara stå och bolla med den och det är fan så mycket roligare än hantlar! Och enklare. Hålla på och byta vikter är enerverande. Jag gillar också det där att man liksom kan bedöma om man gör övningen bra. Med hantlar tycker jag inte man märker någon skillnad så.

Medicinbollar har jag inga erfarenheter va. Annat än den olycksaliga gången på idrotten i gymnasiet där vi stod i ring och kastade och en klasskamrat råkade kasta den i huvudet på mig så jag ramlade bakåt och fick en whiplashskada som troligen blev början på mina nackbekymmer.

Oj! Var det moderna eller de där jättestora i läder utan studs? Stäm skolan!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU! | Fat is the new thin.
Sorla

« Svara #3 skrivet: 2015.02.27 - 15:59:20 »

:nod-yes: :thumbsup: Ja för skjutton, kör!

Vi har lite samma problem med usla väggar och dörrar. Allt är i gips, så att sätta något på en vägg eller i taket är inte att tänka på. Men dörröppningar har vi några i alla fall.denhör är det vi köpte. http://www.gorillasports.se/sv/product/418/pull-up-chins-stang-for-dorrpost Den funkar bra. Jag fick modifiera den lite för väggarna är för tunna så den passade inte riktigt i dörrposten. Men nu funkar den. Men några ryckiga övningar rekommenderas inte. Då rasar väl dörrposten ner.

Den medicinbollen jag fick över mig var den där gamla stora sorten i läder. Vägde bly. Säkert uppåt 5-6 kilo.

Jag kollade filmen du lade upp, och den såg ju smidig ut att justera längden på. Och anledning gen till att jag valde stången var just priset på TRX-varianten. De här Djungelgorge är ju värda att ha koll på.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2015.02.27 - 16:19:49 »

Som du såg finns det riktigt billiga också, men man ska nog inte vara småsnål. Piskställningen vore ju idealisk kom jag på, men jag tror inte jag vill bjuda på den showen, inte förrän jag är fit och deffad ivf.  :biggrin1:

Tror du mitt upplägg är OK då? Att inte köra övningarna koncentrerat och lägga till vartefter? Jag är så osäker på sånt här. Det blev för mycket förut när jag höll på med hantlarna, har liksom inte tid med det nu när jag är mer aktiv annars. Tänker att det är bättre att det blir av och inte känns som ett tvång än att det är absolut optimalt.

Apropå dåliga väggar, undrar om inte det riktigt smarta vore att fästa någon slags stång i taket. Finns nog färdiga sådana. Sen kan man ju använda den direkt eller hänga sitt jungle gym i den. I taket är den ju inte i vägen heller. Men det känns dyrt och avancerat, speciellt om man inte kan stå på en stege och borra själv. Här är det inte gips förresten, utan efterkrigsmaterial. Det första kriget... På vissa ställen är det stenhårt, kommer ut nåt svart som ser ut som bakelit, och på andra rasar det sönder bara, som löst murbruk. I trossbotten är det fyllt med grus. Känns som om de tog vad de fick tag på liksom.

Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2015.02.27 - 16:24:28 »

Förresten, jag blir riktigt anfådd av att bolla med medicinbollen och ådrorna på händerna och armarna står ut och är tjocka som Schwarzeneggers efterråt, så det har nog positiva bieffekter också.  :biggrin1:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2015.02.27 - 18:54:25 »

Men vad fan! Har vi devalverat eller någonting? Både dollarn och pundet är helt plötlsigt värda flera kronor mer.  :max-shock:

$1 = 8.36 SEK
£1 = 12.90 SEK

Loggat

Subcalva
Superhero

Smörklickar: 14

Antal inlägg: 1487

« Svara #7 skrivet: 2015.02.27 - 19:49:05 »

denhör är det vi köpte. http://www.gorillasports.se/sv/product/418/pull-up-chins-stang-for-dorrpost Den funkar bra. Jag fick modifiera den lite för väggarna är för tunna så den passade inte riktigt i dörrposten. Men nu funkar den. Men några ryckiga övningar rekommenderas inte. Då rasar väl dörrposten ner.

En sån har jag också köpt och den funkar jättebra och sitter stabilt!  :clapping:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2015.02.27 - 20:11:22 »

Jag är rädd att trilla ner. Jag har så höga dörrhål och karmarna är i "etapper" så jag tror inte det skulle sitta så bra heller.

Ha ha! Gorillasajten har exakt de medicinbollarna jag köpte - för 100 spänn mer för den lättaste.  :clapping:
Loggat

Sorla

« Svara #9 skrivet: 2015.02.28 - 16:31:10 »

Alltid kul att se att man inte har köpt från fel ställe. Jag köpte inte från gorillasiten, men de hade en bra bild på mackapären.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2015.02.28 - 16:33:47 »

Bra bra!  :clapping:

Tips om nån bra och billig träningsmatta förresten? Vill nog ha en tjockare. Tycker de är så smala allihopa, 60 cm. Vill man ha bredare blir den också extra lång och extra dyr. Nåt annat man kan använda istället för kanske?
Loggat

Sorla

« Svara #11 skrivet: 2015.02.28 - 16:45:16 »

Nä, den jag har är just den smala modellen. Men satsa på en tjock och mjuk modell. Så du slipper få ont i knäna om du gör knästående övningar. Och så är det bra om det inte är en styv variant, för man brukar förvara den ihoprullad. Det är så grymt irriterande om den är för formstark och krullar upp sig när man har rullat ut den på golvet. Morsans är riktigt bra tycker jag. En billig variant köpt på något vanligt idrottsvaruhus, typ Intersport eller liknande. Ligger stadigt och är mjuk och skön. Dyrt är inte alltid bättre.
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2015.02.28 - 16:48:08 »

De kan ju kosta ganska många hundralappar. Känns onödigt.  :crazy:

Såg den här som är tjockare. Fast den är smal och ful färg. Tycker det är dyrt trots rea och fri frakt.
http://www.sportamore.se/produkt/60592-abilica-gymmats-2x60x120-cm

Kollade på Intersport som du sa. Deras verkar vara tunnare och lika dyra. 6mm står det på dem de står nåt alls på.  Kanske den ovan inte är så dum ändå då. Kostar 449 på gymgrossisten, + frakt tror jag.
https://www.intersport.se/utrustning/traningsredskap/gymmattor/
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2015.02.28 - 17:39:32 »

Hur är det med storleken på gymbollar förresten? De hade en 55 cm på rea.
http://www.sportamore.se/produkt/master-gymboll-55cm-uni

Det står:
153-170 = 55cm, 165-185 = 65cm, 180-195 = 75cm.

Jag är 166, eller 165 nu mer nedsjunkna fotvalv och hoptryckt ryggrad. Ska jag ha 55 eller 65 då rå? Är det så att högre är svårare kunde jag ju köpa den där fast färgen var trist igen. Finns bara några kvar. Eller är det tvärtom, att högre är lättare? Beror på vad man gör kanske. Gud så svårt allting är!  :clubhead:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2015.02.28 - 17:45:51 »

Jag har kontorsstolen 36 cm över golvet.  :lulz:

Fast då sitter jag inte med knäna i 90 graders vinkel. Tycker det är skönt att sitta med utsträckta eller invikta ben. Men kanske funkar 55 då? Känns ju svindlande högt i jämförelse.  :lol:
Loggat

Sidor: [1] 2 3 ... 6   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.263 sekunder med 23 databasfrågor.