Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 22:48:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hundar anpassade till tillagad mat  (läst 13254 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #15 skrivet: 2015.07.08 - 07:03:39 »

Tjohej vad kul! Är det valpar du ska se? Ojojoj, du kommer aldrig därifrån utan att ha tingat en.  :inlove: Nu blir det hundforum snart istället för fetforum.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2015.07.08 - 16:03:22 »

Ja och nej. Hon kommer att ha två valpkullar, men inte av den rasen jag vill ha. Fast den ena är en variant av min ras. Det är de vuxna hundarna jag vill träffa därför att jag inte träffat så många i verkligheten och är osäker på om temperament och sånt passar mig. Valparna kommer så klart att ha effekt ändå. Allihopa föddes för ungefär en vecka sedan.  :inlove:

Uppfödaren var ivf väldigt trevlig och informativ, så det blir nog en trevlig dag hur som helst.

De kan se väldigt olika ut, färger och så. Den här färgställningen var den jag gillade bäst.



Tills jag fick syn på den här. :inlove:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #17 skrivet: 2015.07.08 - 18:42:43 »

Oj, så söta hundar. Svåra att motstå, man blir lätt kär.  :inlove:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2015.07.08 - 21:53:59 »

Jag vet!  :inlove: Men de kan vara överjävliga om man inte hanterar dem rätt, har jag förstått. Blev sugen på rasen för snart 20 år sedan då jag läste en artikel om dem. Men nu finns ju internet och allt man googlar upp är inte positivt. De är VÄLDIGT enerigiska och har lite speciella krav, men det största problemet som jag ser det är att de kan bli nerviga och skrajsna om man inte är den ledare de behöver. Så jag slog dem ur hågen, särkilt som den enda jag träffat levde upp till det där. Totalt osocial och skyggade bara man tittade på den! Fy, tänkte jag, en sån hund vill jag inte ha.

Men så träffade jag en i våras som var underbar. Den var inte alls osocial, men den ville gå fram själv och det är ju OK, t.o.m. bra. Sen blev vi kompisar på 2 röda och jag blev totalt nedblött med pussar. Då var det ändå en omplaceringshund som blivit mobbad hela sin uppväxt. Hade levt i hundgård och mådde så dåligt att den tappat nästan all päls, sa matte. Ändå var den så öppen och fin nu.

Då ringde jag den här uppfödaren eftersom alla andra raser jag blir intresserad av är för stora för att sitta på pakethållarn och jag vill inte sluta cykla eller släpa runt en trailer mer eller mindre dagligen! Det hon sa lät också bra. En massa saker man måste tänka på och träna, men det tyckte jag bara lät kul. Hon menade att problemen kom för att de fick vara ensamma för mycket och inte fick vettig aktivering, plus att de inte fått social- och miljöträning.

Jag var öppen med min situation och de problem jag har, men hon tyckte ändå jag lät som en lämplig ägare. Tror inte hon säger så för att få sälja utan hon vill nog att hennes valpar kommer till bra hem och får fina liv. Hon lät inte som den kommerciella typen.  :whink:

Här är valparna som hon har nu, av den släthåriga rasen.
http://www.jomgarden.com/Valparnasdagbok_BB.htm
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #19 skrivet: 2015.07.09 - 10:25:15 »

Underbart söta. Svårt att välja ut en.  :smile:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2015.08.25 - 14:49:06 »

I den fantastiska podden Vår bästa vän får man veta att det inte är mer än 10 - 15000 år sedan vargen blev hund. Man har också konstaterat att hunden har "utvecklad de gener som har med nedbrytande av stärkelse att göra" (sic) jämfört med varg. Vovven ska nog få lite kokt potatis.  :nod-yes:

De pratar inte så mycket om de där potatisgenerna, men om nån är intressarad är det de här avsnitten.
Del 1 - När blev vargen hund? Om hundens ursprung med Peter
Del 2 - När blev vargen hund? Om hundens ursprung med Peter

http://gurgin.libsyn.com/webpage/page/11/size/10


Sen kan man ju tänka ett steg till. Om nu hunden har anpassat sig till en mer stärkelserik kost på bara 10 - 15000 år, varför skulle inte vi ha kunnat anpassat oss till t.ex. spannmål under samma tid?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544