Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 19:22:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mer miljögifter i högproteinkost  (läst 3491 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2014.11.30 - 13:39:03 »

FWIW
http://www.unt.se/uppland/uppsala/matvanor-bakom-miljogifter-i-blodet-3481494.aspx
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1 skrivet: 2014.12.02 - 17:48:32 »

For what it´s worth?  :confused3:

Men det är alltså inte proteinerna i sig, utan varifrån man hämtar dem. Så om man väljer att äta naturbetat nöt alternativt hittar proteinerna i baljväxter, ägg och ost, så borde man klara sig bättre?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014.12.02 - 21:55:05 »

Inte vet jag. Jag har ivf köpt 5 kg entrecôte, jag. Miljögifter eller inte.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #3 skrivet: 2014.12.13 - 14:56:51 »

Jag kan absolut tänka mig att de som äter mer animalier får i sig mer miljögifter än de som äter mer vegetabilier. Tittar man på näringskedjan så är det ju alltid predatorerna i toppen som får mest problem med halten av miljögifter. Miljögifterna anrikas ju högre upp i kedjan du kommer. (Ex. uttrar och hasvörn får problem men djuren och växterna längre ner(ex påverkas inte lika hårt). Många miljögifter har kroppen svårt att göra sig av med och lagras i kroppen.

Därför tror jag det är viktigare att välja ekologiskt/gräsbetat ju högre upp i näringskedjan de kommer ex. kött/ägg/mjölkprodukter.

Frågan är ju hur stor påverkan alla dessa miljögifter har i kroppen i förhållade till råvarorna i sig. Personligen så äter jag hellre mer animaliskt och får i mig mer miljögifter än att äta spannmål och baljväxter och får i mig lägre halter miljögifter. Det försöker jag kompensera med att välja ekologiskt/gräsbetat, lokalproducerat och kemikaliebanta min omgivning.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014.12.13 - 17:35:43 »

Jo, det är säkert så. Men det är inte så himla enkelt. Olika grödor bestsprutas ju olika mycket t.ex. Sen kan man kan väl misstänka att de kanske inte håller igen på giftsprutan när en odling är avsedd speciellt för foder.

Man kommer inte ifrån skiten hur man än vänder sig och det är väldigt dyrt att försöka. Min kompromiss är att köpa eko det jag kan utan att det är alltför stor merkonstnad. Det råkar innebära några av de mest besprutade grödorna vilka också råkar vara sådana jag äter ofta, t.ex. bananer och potäter. Kött har jag helt enkelt inte råd med att köpa eko innan jag får tag i en tam bonde. Dessutom skulle jag vilja ha mer än eko då. Vill ha gräsbetat också. Man får hoppas att även små åtgärder gör skillnad.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #5 skrivet: 2014.12.14 - 17:48:10 »

Jo men visst!  :smile:
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.024 sekunder med 22 databasfrågor.