Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 19:18:40 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fläsklägg med pepparrot  (läst 20898 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2014.10.10 - 00:34:40 »

Det är någon (Tina?) som brukar fråga efter recept på fläsklägg. Jag uppfann just ett jättegod rätt så här på nattkröken. Hade kokat färsk fläsklägg och hunger och den sena timmen gjorde att jag ville få i mig den snabbt. Smälte smör med riven pepparrot i en kastrull. Pepparroten reder ju, så det blev väldigt tjockt. Spädde med spadet från fläskläggen. Resultatet blev en jättegod smörig och faktiskt ganska tjock spadsås (eller vad man ska kalla det) som jag slog över köttet och potatisen. Enklare kan det inte bli, men det var apgott!!! Det godaste jag ätit på länge faktiskt. Ska testa samma sak med andra sorters kokkött, kan tänka mig t.ex. oxbringa...  :dribble:

Hur gott det är utan potatis, det vet jag inte, men säkert inte äckligt ivf. Men något kanske man vill ha att suga upp såsen med. Ni får hitt' på nåt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014.10.10 - 00:50:02 »

Usch vad jag förklarar dåligt. Alltså, jag har haft i smör och pepparrot i fläskläggsspad förut, men det blev tunnt. Något hände tydligen när pepparroten fick svälla i smöret först och jag spädde med spadet sist som gjorde det hela tjockare och mumsigare.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014.10.10 - 01:36:29 »

Jaha, nu blev man ju svårt sugen på fläsklägg och pepparrotssås mitt i natten...  :drool:
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014.10.10 - 03:08:56 »

Prova! Tror det var enkelheten som gjorde det extra gott. Brukar göra riktig pepparrotssås annars, alltså redd med grädde och prylar. Det här var bättre!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544