Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 14:54:32 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sköldkörtel problem pga lågt energiintag  (läst 17167 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« skrivet: 2014.10.09 - 18:39:04 »

Slutsats från senaste inlägget på Suppversity angående kaloriers och kolhydraters påverkan på ämnesomsättningen.

Bottom line: In a previous experiment (12), the scientists had been able to show that energy availability, rather than dietary energy intake or exercise energy expenditure separately, is the behavioral factor affecting thyroid regulation in exercising women. It is thus not exactly surprising that 4 days on an energy deficient diet in the study at hand were enough to induce a low T3 syndrome in the female participants of the study at hand.

In this context it's important to point out that the effect occured only, when the dietary inake fell below 50% of the dietary requirement and that the changes in thyroid hormone levels are restricted to T3 and won't show up on tests that evaluate TSH and T4, only.

In studies of the effects of dietary restriction on thyroid metabolism in sedentary obese patients, T3 levels declined only when dietary energy intake fell below a particular threshold and the carbohydrate con- tent of the diet influenced the location of this threshold. T3 levels fell when energy intake was reduced to 800 kcal/day if carbohydrate content was <200kcal/day. Previous studies also highlight that a reduction of carbohydrate intake, will reduce the amount of free T3 by increasing the conversion of T4 to the inactive thyroid metabolite rT3.

Irrespective of the fact that a high(er) carbohydrate diet can help women maintain normal thyroid function on a diet, studies indicate that there is an energy threshold below the amounts of carbs in the diet become irrelevant and the T3 levels crash as a simple consequence of a lack of energy in the diet (Spaulding. 1976)

Läs gärna hela inlägget här
http://suppversity.blogspot.se/2014/10/thyroid-issues-low-energy-intake.html
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014.10.09 - 18:48:05 »

In this context it's important to point out that the effect occured only, when the dietary inake fell below 50% of the dietary requirement and that the changes in thyroid hormone levels are restricted to T3 and won't show up on tests that evaluate TSH and T4, only.

Jamen det var ju positivt! Innan jag läst så långt kändes det som något slags moment 22. Då så. 50%, det är ju fuckin svält och då kan man nog vänta sig både det ena och det andra och sänkt ämnesomsättning är väl både förväntat och nödvändigt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #2 skrivet: 2014.10.10 - 20:35:30 »


Jamen det var ju positivt! Innan jag läst så långt kändes det som något slags moment 22. Då så. 50%, det är ju fuckin svält och då kan man nog vänta sig både det ena och det andra och sänkt ämnesomsättning är väl både förväntat och nödvändigt.

Men frågan är om 50% är vad som krävs om man ser det över längre tid. Jag fick helt klart symtom på underaktiv sköldkörtel efter 1,5 år på en allt mer restriktiv LCHF även om jag gissar att jag som lägst låg runt 20 gram per dag. Kalorimässigt låg jag mellan 1450 och 1850 cirka och det räknas väl inte som en halvering av dagsbehovet i alla fall inte då när jag tränade betydligt mindre.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014.10.10 - 20:40:48 »

Ja, det framgår ju inte.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #4 skrivet: 2014.10.11 - 10:01:33 »

Sorla, vad fick du för symtom?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2014.10.11 - 10:44:23 »

Sorla? Du menar nog Subbis.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #6 skrivet: 2014.10.11 - 21:24:52 »

Om du menar mig  :wave: så blev jag frusen in i märgen efter att ha upplevt mig som ovanligt varm tidigare under LCHF. När jag yogade och sträckte på fötterna så fick jag kramp vilket hände i stort sett varje yogapass åtminstone en gång per pass. Det som gjorde mig mest orolig och som bidrog till att jag började leta vidare var att jag började vakna på nätterna (3.40) med bultande hjärta och med en upprörd känsla som om jag haft en mardröm men jag aldrig ihåg att jag hade drömt något. Mensen blev väldigt oregelbunden och jag låg slag 10  högre i puls under uppvärmning på gymmet än innan LCHF. Jag körde mest yoga och upplevde ingen större ork att ta träningen vidare.

Det som dessutom inte kändes OK var att när jag gjorde avsteg så gick jag upp 2-3 kilo över en natt och det tog evigheter innan jag lyckades ta mig ner igen och till slut gick det inte att komma ner till lägsta vikt. När jag gick ner som bäst i vikt gjorde jag också avsteg och då blev det som mest ett upphåll i viktnedgången för att sedan fortsätta. Fast det räknar jag inte som ett tecken på underpresterande ämnesomsättning. Fast det är klart, särskilt sunt är det ju inte heller.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014.10.11 - 21:36:01 »

2-3 kg! Det var nog det värsta jag hört. Såg du att du var svullen då, typ händer och fötter?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #8 skrivet: 2014.10.11 - 22:04:25 »

Jo det syntes tydligt på händer och fötter.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #9 skrivet: 2014.10.11 - 22:08:19 »

Kommentar FB från Garret Smith, en av Matt Stones kompanjoner (som verkar vara naturopat eller vad det heter på svenska men inte helt säker)
Citat
Here's a combo for you:
- chronic dieting (or just long-term undereating)
- overexercising
- taking Vitamin D3 supplements

The first one, by itself, will crush thyroid function. http://suppversity.blogspot.com/2014/10/thyroid-issues-low-energy-intake.html . Add on overexercising (too many stress hormones also shuts down thyroid function due to excessive adrenal activity). Vitamin D3 supplements then raise the calcium-to-potassium ratio over time (by raising calcium and lowering potassium), which makes any thyroid hormones you have or are taking from outside work even less. http://traceelements.com/Docs/The%20Nutritional%20Relationships%20of%20Thyroid.pdf

This is why many people's thyroid blood labs look "fine", yet they feel nearly every hypothyroid symptom in the book. As they take more and more Vitamin D3 supplements over time, this problem gets worse and worse. This Ca/K ratio problem is also why many people get their thyroid medication increased, they feel better for 1-2 weeks, then they go back to feeling EXACTLY the same way they did before the dose was raised.

No, continuing to increase the thyroid med won't fix anything...it might raise blood levels, but the symptoms will remain, and eventually hyperthyroid symptoms will show up (while many of the hypothyroid problems remain). Then the doctor will lower your thyroid hormone med, and you'll feel as bad or worse than you did before. This is a futile dance.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #10 skrivet: 2014.10.12 - 10:43:55 »

Ja, jag menade Subcalva. Tack för svaret. Hur äter du nu? Liberal LCHF eller?  :smile:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2014.10.12 - 13:32:26 »

Liberal allting med extra allt!  :bg:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #12 skrivet: 2014.10.12 - 21:15:48 »

Nja LCHF är det nog längesen jag kunde säga att jag äter.  :redface:

Det enda jag egentligen försöker undvika är härskna fleromättade fetter och tillsatser som tillverkats för att få oss att äta mer eller öka hållbarheten ur ett leverantörsperspektiv. Ett livsmedel är helt OK att äta om det bara innehåller en ingrediens, tex potatis, ris, smör, grädde, kött eller socker osv. Men jag har inga förbud mot några livsmedel inte ens de med lång innehållsförteckning.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2014.10.12 - 21:28:52 »

Vad är skillnaden mot innan du åt LCHF då?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #14 skrivet: 2014.10.13 - 07:07:24 »

Jag äter "renare" mat än innan. Smör och Bregott hade jag redan börjat använda långt innan LCHF men andra lightprodukter använde jag flitigt. Precis innan jag upptäckte LCHF så läste jag Matfusket och blev mer uppmärksam på tillsatser. Jag äter numera väldigt sällan bröd eller bakverk tillverkat av de stora jättarna utan har bakat eget surdegsbröd eller köper på ett bageri i stan som gör äkta surdegsbröd. Numera försöker jag ju också få i mig en del resistent stärkelse.

När det gäller tillsatser så blev jag uppmärksam på en "häftig" sak för nån månad sen. Jag äter i stort sett aldrig godis nuförtiden vilket jag var en storkonsument av innan LCHF men vi var iväg och flyttade dottern och när vi storhandlade med henne så blev jag jättesugen på smågodis och bestämde mig för att handla en påse blandat. Jag tog mest röda gelé- och vingummaaktiga saker och även om jag åt det mesta själv så var det betydligt mindre mängd än vad jag kunnat äta tidigare. På kvällen la jag märke till att mitt eksem i pannan och vid ögonbrynen började synas och lördagen när jag hade varit på träningen och kom hem så såg det ut som nån hade målat ilsket röda fläckar med en pensel. Jag tvättade mig noga i ansiktet och tog på HTH-lotion och på måndagen hade det lagt sig rätt mycket men jag pratade om det med en kollega och hon sa att hennes man får samma sak om han äter rött färgmedel. För två veckor sen var jag på konferens på torsdagen och åt några hårda karameller och åt då en röd karamell och fick en liten reaktion i pannan. Kan mycket väl vara nocebo också men ändå lite intressant för jag har aldrig tidigare kunnat koppla det till något speciellt.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544