Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 13:36:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Känslig för svamp?  (läst 9993 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2014.09.15 - 20:01:28 »

En del människor har ju svårt för svamp, får ont i magen. Det brukar förklaras med att svamp är hårdsmält. Men nu hittade jag en mycket bättre förklaring. Svamp innehåller en sockerart som heter trehalos. Kan även kallas mycos som väl tyder på att den är speciellt vanlig i svamp. En del människor saknar det ensym som bryter ner trahalos, trehalas. Så enkelt var det med det.

http://www.evira.fi/portal/se/livsmedel/tillverkning+och+forsaljning/frukt+och+gronsaker/svampar/skadliga+reaktioner+av+svamp

Tyckte detta var intressant, men det kan ju bero på att jag är svampfixerad. :biggrin1:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014.09.15 - 21:54:59 »

Det visste jag inte! Intressant!
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014.09.16 - 09:19:19 »

tur jag inte har det besväret!! men det låter mer logiskt än att den här hårdsmält.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014.09.16 - 10:23:35 »

Inte helt relaterat, bara för att dela med mig av ett annat "det visste jag inte" - moment. Vet ni att chimpanser använder medicinalväxter? De har tre olika växter som de använder när de behöver och aldrig äter annars. De behandlar bladen på ett speciellt sätt och rullar ihop dem till "piller" som de sväljer hela och som också kommer ut hela i avföringen.  Växterna innehåller ämnen som är effektiva både mot mask och bakterier (och virus står det faktiskt, men det tyckte jag var lite konstigt).

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014.09.16 - 11:35:41 »

så avancerad visste jag inte. Imponerad!!!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2014.09.16 - 11:52:05 »

För dig har jag en speciell nyförvärvad kunskap. Holländarna har lidit av svår svampfobi genom tiderna och förr kallades svamp duivelsbrood, djävulsbröd. :smile:

Och apropå djur så äter renar röd flugsvamp i berusningssyfte och det har förekommit på olika ställen att människor druckit urinen från berusade renar för att få ta del av ruset. De har även förstås ätit flugsvampen direkt och likaså druckit sitt eget och andras flugsvampsurin. Det tycks som giftet alltså inte förbrukas utan kan återanvändas. Så praktiskt! :nod-yes:

Håller på att läsa en mycket intressant bok om röd flugsvamp där man får lära sig allt möjligt kul.   :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2014.09.16 - 12:03:04 »

Hittade också detta när jag googlade renarnas drogvanor. För ett par år sedan förekom denna bisarra installation i Berlin där konstnären lät renar och även andra djur äta röd flugsvamp. Deras urin och färska svampar förvarades i kylskåp. Enligt bloggen nedan kunde man för 1000 € få övernatta i lokalen och festa loss på läckerheterna.

http://www.expressen.se/kultur/en-ren-vetenskaplighet/
http://ekarkivet.blogspot.se/2011/01/konstnar-utforskar-rituell-dryck.html
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014.09.16 - 16:11:53 »

duivelsbröd..jo det stämmer nog :) dom som håll på med att plocka och äta svamp blev nog kallad häxa tyvärr. 

Hm tror inte jag är så interesserad i av att dricka flugsvampsurin...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2014.09.16 - 16:44:27 »

Är inte intresserad av att prova den oprocessade råvaran heller. Av alla droger tycker jag hallucinogena sådana verkar mest skrämmande.

Vi var nog inte stort bättre här, men jag har inte kommit till det kapitlet än. Jättespännande bok ivf. Man kan säga att det är en slags kulturhistorisk genomgång av myter och sanningar om röd flugsvamp. Massor som är sant som jag inte visste, som att bruket som berusningsmedel varit vanligt i vissa delar av världen ända in i vår tid.

Myterna är ännu mer fantastiska. En amerikansk bandirektör vid namn Wasson och med specialintresse för svamp skrev en artikel där han la fram diverse vilda teorier om röd flugsvamp. Hans idéer slog ivf rot, t.o.m. i den akademiska världen. Det har funnits teorier om röd flugsvamp som roten till religion och som en grundsten för hela vår kultur. Någon ville ha det till att bibeln var en slags kod för att dölja en urgammal svampkult och att Jesus egentligen var en flugsvamp. Så var det nu kanske inte, men röd flugsvamp har i varje fall använts både i religiöst och rent rekreationssyfte här och där.

Det var ivf den där artikeln som var startskottet för hela flumeran med hippies och flowerpower och flugsvampens lockelse levde kvar i New Age-rörelsen. Hade ingen aning om något av detta. Den där Wasson lyckades hitta en shamankvinna i Mexiko som använde svamp. Nu visade det sig vara någon släkting till toppslätskivling och inte röd flugsvamp, men det hindrade inte honom. Hans skriverier gjorde att både forskare och andra vallfärdade till den lilla byn för att prova indiankvninnans svampar. Dylan, Lennon, Jagger och hela gänget var där och knaprade svamp. Till slut blev invasionen så besvärande att man satt in militär för att driva bort blomsterfolket och byn var under något slags undtantagstillstånd med militär bevakning i flera år.  :lulz:

Boken är väldigt underhållande skriven, även om jag tillstår att mina kunskaper inte räcker till för att hänga med i turerna bland gamla kulturer och utdöda folk alla gånger. Ett är ivf säkert, jag kommer aldrig att se på röd flugsvamp på samma sätt igen. Tror nästa jag ser ska få en liten respektfull hälsning. Men vet ju aldrig.  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2014.09.16 - 20:29:35 »

Vill ni ha så finns det fullt här i skogarna, säg till bara så plockar jag. Kanske blir knepigt att posta...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2014.09.16 - 20:33:03 »

Behövs inte. Finns massor här också. Aldrig sett så mycket flugsvamp förut. Verkar som alla svampar strormtrivs i år. Lustigt med flugsvampen är att ibland växer flera arter ihop i en klunga. Har jag aldrig lagt märke till förut.

Men tack för erbjudandet. Det var vänligt!  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2014.09.17 - 05:38:02 »

Låter som trevlig läsning!  Och nej tack, behöver nog ingen flugsvamp heller. Finns tillräckligt med andra saker att få här i NL. Sägs det. Jag har ingen aning om hur jag skulle skaffa sånt :)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2014.09.21 - 18:44:42 »

Nä, du vet väl bara hur man får tag på ost, du!  :lick:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2014.09.21 - 21:19:46 »

Köper på Lidl  :lulz:
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2014.10.31 - 11:51:49 »

Se på fan, trehalos är till och med tillgängligt kommerciellt.
http://www.swansonvitamins.com/swanson-ultra-pure-trehalose-1-lb-454-grams-pwdr

Om man läser beskrivningen där verkar det funka som smakförstärkare också (enligt dem). Består av enbart glukos, det låter ju nyttigt. Inte för att jag tänker köpa, men intressant ändå.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544