Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 10:08:16 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 8 9 [10] 11   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bookias icke sammanhängande språkliga uppkastningar  (läst 77883 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #135 skrivet: 2010.04.30 - 21:14:07 »

 :mad_roll: tycker jag av det hela.
Att du har problem med svamp och måste kämpa med det.
hur sjutton och femtielva kan du ha  diabetes också :eek:, ?
Något mysko är det , enligt mig.
Har du snackat med doc eller annika ?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #136 skrivet: 2010.04.30 - 21:24:59 »

Ja, skitlarvigt. Hon har nu redan mätaren och tänker väl inte börja testa 10 ggr om dan utan bara änvända den för att se hur kroppen reagerar på olika mat. Lär inte gå åt så många stickor. Jag fick för 5-6 år sedan och jag hade nog bättre värden. Byt läkare. 
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #137 skrivet: 2010.04.30 - 22:28:14 »

Ja, visst ramlar det skit över mig. Tror mycket skulle bli bättre om jag bara lyckas gå ner i vikt lite. From imorgon och alla dagar jag inte styrketränar på gymmet (ska försöka hålla det på minst 2ggr i veckan framöver) ska jag ta en cykeltur på morgonen innan frukosten. Finns en bra runda som är exakt på pricken 10km lång. Sen styrketräning på det, bort med alla mjölkprodukter och mindre matportioner.

Har mejlat Doc, han tycker också att det låter väldigt väldigt konstigt att jag har utvecklat diabetes. Han misstänker någon form av hormonstörning, så jag ska se om jag kan tjata mig till en ny kontroll av sköldkörtelhormonnivåerna samt se om de kan testa kortisolnivåerna. Båda mina föräldrar har diabetes, pappa kostbehandlar sin, mamma äter Metformin. Hos de båda är det att så fort de oroar sig det minsta, sticker blodsockret iväg. Jag kan ha ärvt en del av det, så att kolla kortisol vore bra.

Jag tror inte jag kan göra så mycket mer nu än att vänta på kallelse från diabetessköterska och se vartåt det barkar där. Diabetesvården här verkar skötas av diabetessköterskorna, inte läkarna.

Ang läkaren, när hon ringde mig idag för att meddela provsvaren frågade hon flera gånger om jag dricker mycket läsk, eftersom oftast när man pratar med folk som utvecklat diabetes visar det sig att läsk är boven i dramat. Jag svarade att jag inte dricker läsk, men hon ställde fortfarande samma fråga flera gånger, det märktes att hon inte trodde på mig. Likaså var hon himla tjatig om att jag ska få träffa dietist.  :angry:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #138 skrivet: 2010.04.30 - 22:52:06 »

Men berätta som det är! Tror du du ska få en negativ respons? Så behöver det ju alls inte bli och hon är ju redan inne på socker som boven i dramat.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #139 skrivet: 2010.04.30 - 22:53:22 »

Vad roligt det ska bli att höra om dietistbesöket! Kan se för mig hur hon sitter där och tjatar om att en bulle kan man visst unna sig ibland.  :clapgrin:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #140 skrivet: 2010.05.14 - 09:57:10 »

Jag har varit hos både dietist och diabetessköterska. Båda var väldigt imponerade över mina framsteg och hur kunnig jag var om diabetes. De tyckte att min kost verkade bra då jag verkar pigg, har hyfsat bra blodvärden och övriga värden är bara lite förhöjda (mest kolesterol och blodfetter). Jag motionerar nästan varje dag innan frukost, antigen kondition eller styrketräning, i minst 45min. Har skurit ner på maten och blivit mer strikt rent allmänt. Har gått ner 3kg, men det lägger jag ingen större vikt på, det är bara vatten ändå.

Sockernivåerna lever dock sitt eget liv. Det jag har märkt är att jag är jättekänslig för stress, sitter jag och jobbar med rapport, halvstressad pga snar deadline, då skjuter blodsockret iväg. Motionen verkar inte ge så stor effekt som jag hoppats på, i alla fall inte än. Men det är bara att bita ihop och fortsätta.

Sköterskan har skickat iväg en remiss till ögonmottagningen och jag bör vänta mig en kallese om 6-10 månader. Jag frågade vid hur högt blodsocker börjar det uppstå skador i ögat, hon svarade att de har sänkt gränsen från tidigare 10 till nuvarande 6. Mitt blodsocker ligger som lägst 6.5.

Igår vikarierade jag på jobbet, vi var ute på en thairestaurang och jag beställde stekt lamm men med wokade grönsaker istället för ris. Det var först efter jag hade ätit upp som jag kom på att jag borde ha frågat om såsen, som smakade misstänksamt sött. Mina misstankar visade sig vara korrekta, såsen var proppfull med socker, så mitt blodsocker nådde oanade höjder efter den middagen, jag mätte det till 12. Nu imorse, när jag testade mig på fastande mage, var blodsockret fortfarande förhöjt, 7.3 och det brukar ligga på 6.5 på morgonen. 

Jag är rädd att mina ögon ska skadas, så jag börjar fundera om jag ska be om Metformin. Jag vet dock inte hur det funkar riktigt, kan någon av er som använder förklara det för mig!?

Känner mig väldigt förvirrad och nedstämd nu.   :byecry:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #141 skrivet: 2010.05.14 - 11:35:45 »

Men vad sjuttsingen kan det bero på att du får diabetes? Tyckte de inte det var konstigt?

Citat
Sköterskan har skickat iväg en remiss till ögonmottagningen och jag bör vänta mig en kallese om 6-10 månader. Jag frågade vid hur högt blodsocker börjar det uppstå skador i ögat, hon svarade att de har sänkt gränsen från tidigare 10 till nuvarande 6. Mitt blodsocker ligger som lägst 6.5.

Jaha ja. Kanske därför min syn har blivit sämre än den borde vara då. Jag låg nog länge strax över 6. Som mest tror jag jag hade 7.1. Men det var aldrig tal om att det var diabetes (än) och någon ögonkoll har jag heller inte skickats på.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #142 skrivet: 2010.05.14 - 12:05:02 »

Men lite kul måste det väl ändå kännas att dietisterna tycker att du sköter dig bra. Sug åt dig av berömmet, det har säkert helande egenskaper. Du har uppenbarligen haft tur som fått tag i en vidsynt dietist, som inte låst fast sig i gamla traditionella värderingar.  :nod-yes:

Träningen ger nog effekt mer långsiktigt. 45 minuter varje dag är imponerande bra gjort, när man ska hinna med arbete och annat också.  :clapping:

Men frustrationen att inte veta varför man mår dåligt. när man försöker göra allt rätt, den förstår jag helhjärtat. Kan det var något med stressen, som du själv nämner? Stress kan förstöra mer än man tror. Fast att man kunde få diabetes av den, låter nästan för otroligt. Tröstkram  :bearhug:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #143 skrivet: 2010.05.14 - 16:04:11 »

 :wave: läser , men kan tyvärr inte så mycket om ämnet.

Har du tränat så som nu även tidigare ?
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #144 skrivet: 2010.06.07 - 12:16:05 »

Hej igen, ursäkta att jag inte svarat tidigare. Jag är LAT! Jag har inte orkat engagera mig i så mycket annat än att få ordning på den här jävla diabetesen.

Skrev på Diabetes i Fokus och fick svar från Erik Edlund, han som har hemsidan matfrisk. Han nämnde att jag möjligtvis kunde ha en variant av diabetes som heter LADA. Aldrig hört talas om det tidigare så jag fick surfa runt och läsa på. Tyvärr verkar jag ha i princip alla riskmarkörer och att döma av beskrivningarna jag har hittat lutar det åt att det är LADA jag har. Det kan ju verkligen förklara varför jag har utvecklat diabetes trots mångårig LCHF-kost.

Träningen har det varit si och så med på sistone, lyckades med konstycket att upp ett djup, tjock och lång flik på höger pekfinger. Tog evigheter att att läka och under tiden har det inte gått att träna. Vem vill fatta tag i svettiga, bakterieinfekterade träningsmaskiner på gymmet med det såret. Det har däremot blivit långa promenader istället och nu när såret på fingret har läkt kan jag börja gå på gym igen.

Jag var hos dietisten nu på förmiddagen. Hon var inte så jätteimponerad av mina framsteg nu. Sen senast har jag bara gått ner ett drygt kilo och minskat en halv cm i midjan. Jag har ju inte kunnat gymma så jag skyller på det. En sak påtalade hon, som jag helt hade förbisett, och det är att jag inte får i mig kalcium nu när jag har eliminerat 90% av mjölkprodukter ur kosten. Jag äter ju tillskott av D-vitamin varje dag och den behöver kalcium för att fungera bra. Problemet är att kalcium i sin tur behöver magnesium för att fungera bra och jag får förjävliga vadkramper om jag äter magnesiumtillskott.
Så jag är lite i valet och kvalet här. Jag BEHÖVER både D-vitamin och kalcium men jag klarar inte att äta magnesium. Vad göra!?  :confused3:

Nästa gång jag ska träffa dietisten är 5/7, till det mötet ska jag lämna blod så labbet kan mäta fastesockret. Efter det har jag tänkt boka en tid med en läkare för att be om att få tester gjorda, såhär långt har det blivit rätt många på listan, jag vill testa för LADA, kortisol, sköldkörtel och kolesterol (på dietistens inrådan) samt be om att få Metformin utskrivet. Det har varit dagar då blodsockret har stuckit iväg rätt högt, utan någon klar anledning och varje sådan stegring gör att jag däckar totalt, det tar mig två dagar att återhämta mig. Likaså när jag äter ute eller hos andra vill jag vara beredd på att det kan vara massa kolhydrater. Jag har varit på restaurang två gånger till sen senast jag skrev här och trots att jag bad om att få ris utbytt mot grönsaker och förklarat att jag är diabetiker har jag fått såser som dröp av socker. Jag däckade ju såklart efter båda tillfällen och jag undviker helst fler sådana fadäser om jag kan mha Metformin.

Jag känner att jag behöver lära mig mer om biokemin bakom diabetes. Har bett Erik om lästips, får se om han har något han kan rekommendera. Jag hatar att inte veta, att inte förstå allt i detalj. Det stressar mig nog mest av allt, mer än skolan eller något annat. Jag MÅSTE veta, måste känna att jag har järnkoll på biologin bakom det hela.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #145 skrivet: 2010.06.07 - 14:50:36 »

Det där med LADA låter ju troligt. Tänkte fråga förut om du kunde ha fått typ1, men så tänkte jag att det kollar de väl.

Tänker du på att hålla nere proteinet också?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #146 skrivet: 2010.06.07 - 15:17:07 »

Det där med LADA låter ju troligt. Tänkte fråga förut om du kunde ha fått typ1, men så tänkte jag att det kollar de väl.

Tänker du på att hålla nere proteinet också?

Varför skulle jag göra det?
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #147 skrivet: 2010.06.07 - 17:04:31 »

För blodsockrets skull.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #148 skrivet: 2010.06.07 - 19:47:54 »

För blodsockrets skull.
???  :confused3: Fattar ingenting här! Kan du förklara hur proteinet påverkar blodsockret?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #149 skrivet: 2010.06.07 - 20:11:03 »

Kroppen gör glukos av en del av överskottsproteinet.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 8 9 [10] 11   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544