Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.28 - 05:34:29 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 11   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bookias icke sammanhängande språkliga uppkastningar  (läst 79766 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
duggan
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 16


« Svara #90 skrivet: 2008.12.10 - 07:45:52 »

Hejsan,  :wave:Jag har nu läst igenom din tråd här och vad du kämpar bra! Jag tyckte att fastan lät bra, men kan du förklara lite mer? Man äter fram till klockan 12, sedan fastar man i 24 h till 12 dagen efteroch då äter man, vad och hur mycket, typ två kokta ägg eller så mycket som rymms i magen? Sedan fastar man till dagen efter klockan 12 gissar jag. Men hur länge ska man hålla fastan innan man går tillbaka till vanligt antal mål?  :smile:
Loggat
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #91 skrivet: 2008.12.10 - 09:01:27 »

Kämpa på Bookia!

Ett par korvar är inte hela världen, det här kommer du förbi med glans! 

 :bearhug:

Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #92 skrivet: 2008.12.10 - 11:26:28 »

Tack Levis, jag kämpar på. En dag i taget.  :blink:
Det är tentaperiod nu, så jag är lite off. Måste plugga och skriva sisådär miljard rapporter. Fan vad jag längtar tills terminet är över.  :penguin_waddle: (finns det ingen "trött" smiley, hemul?)

Duggan, jag höll inte på tillräckligt länge med fastan för att det skulle ge en större effekt. Det måste påpekas att den kräver en redig inkörningsperiod, så det funkar bara om man inte har en stressig tillvaro för stunden.  När jag började med fastan, efter par dagars inkörningsperiod funkade det kanon. Men efter 2v eller så blev det jättestessigt i skolan, och plötsligt mådde jag illa i fasteperioderna. Så jag var tvungen att återgå till att äta varje dag, utspritt över dagen. Tror att illamåendet berodde på ökad mängd kortisol pga stressen. Men har man det lugnt och står ut med de 3-5 första jobbiga dagarna, då funkar fastan kanon. Efter inkörningsperioden går man mest runt och känner sig hög.  :whink:
För att besvara din fråga nu, det är en del "lowcarbare" som kör med fasta för att kunna fuska, dvs de äter högkolhydratmat under ätarperioderna, eftersom det har visat sig inte ge så stor effekt på blodsockret om man fastar. Uppenbarligen skapar fastan någon form av buffert, som gör att man tål kolhydrater bättre. Dock så tycker jag att det låter sjukt att lura sin kropp på det viset, även om det låter lockande med hembakt ciabatta för mig med. Vill man gå ner i vikt gäller det att hålla sig till LCHF mat under ätarperioderna, då äter du vanlig LCHF käk. Det bästa är om man under ätarperioderna äter flera mål, så att man verkligen får i sig energi så det räcker även under nästkommande fasteperiod. Det viktiga att påpeka är att magsäcken krymper, så det kan kännas svårt att tvinga i sig mat, men jag kände att jag måste göra det eftersom jag, särskilt i början, blev lite vimmelkantig av energibrist under fasteperioderna, eftersom kroppen ännu inte hade ställt om sig till fullt effektiv ketos.
Intermittent fasta har ju annars undersökts noga och visats sig ge samma goda effekt på kroppen som kalorirestriktion. Om du minns nyheten, om man kalorireducerar mat med minst 30% så lever (i alla fall mössen) mycket längre, samtidigt som de förblir friskare, piggare och får mycket färre cancerformer samt annat otyg som forskarna beskyllde "oxidanter" för. Nu har man visserligen jämfört denna grupp med en grupp som åt vanlig skitSLV mat. Äter man LCHF lär ju många av problemen med hälsan försvinna också, men samtidigt så har man visat på att det är fastan i sig som stärker kroppen och immunförsvaret på något vis.
Uppenbarligen är vi människor tänkta att äta så där uppluckrat, såsom i intermittent fasta. Jag ska definitivt testa det igen, så fort det lugnat ner sig hos mig.  :smile:

Under tiden försöker jag hålla mig till mina matlådor och min reducerade kost. Ska ta och väga mig den 15e igen. Men nu, tillbaks till pluggandet.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
duggan
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 16


« Svara #93 skrivet: 2008.12.10 - 12:10:42 »

Hejsan, oj vad bra du förklarar! :clapping:Men alltså jag trodde att man fastade 24 h åt ett mål mat och sedan fastade 24 h och åt ett mål mat, då har jag förståt lite galet kan jag utläsa men hur sjutton var det nu man skulle göra :bang_head: Vill du förklara den biten lite närmare, man är ju tyvärr inte så snabbtänk alla gånger...känns det som :whistle:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #94 skrivet: 2008.12.10 - 15:11:14 »

Man kan göra så här :
dag ett: äta  fram till tolv dvs frukost och lunch ,men inte middag
dag två: äta inte fram till tolv dvs. inte frukost och inte lunch , men en middag och kanske någon mindre mellanmål efter tolv på dagen.

Sedan börjar man från dag ett igen.
Man äter alltså vanligt under 12 timmar och fastar 12 timmar, man kan bestämma bryttiden som man vill , men tanken är att man kan
äta minst en måltid varje dag ändå.
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #95 skrivet: 2008.12.10 - 15:21:14 »

Idalinda förklarade det bra, men jag måste rätta henne när det gäller antalet timmar.

Om man äter fram till kl 12 en dag och fastar till kl 12 nästa dag, då har det gått 24h.  :flirting:

Så det blir äta frukost, mellanmål, tidig lunch, kanske lite snacks däremellan, fram till kl 12. Sen fasta till kl 12 nästa dag, och då kan man äta sen lunch, mellanmål, middag, kvällmål, lite snacks däremellan, sen på morgonen äter man frukost, mellanmål, tidig lunch och sen fastar man i 24h från kl 12 igen.
Mellanmålen är viktiga i början, för att man ska få i sig tillräckligt med energi. Med tiden, när kroppen har ställt om sig till ketos, kommer du märka att du klarar dig utan mellanmål och senare även med mindre portioner. Det gäller att lyssna på kroppen.  :lol:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #96 skrivet: 2008.12.10 - 21:22:08 »

detta är ju jätteintressant!

En liten fråga :

Är dte klokt att testa detta i ett inledningsskede med lchf?
Kanske kroppen behöver läka först...?

*saknar en funderande smiley*

Bjuder på utsikten från huset på andra advent



* 200800736.jpg (55.45 KB, 1200x600 - visat 415 gånger.)
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #97 skrivet: 2008.12.10 - 22:12:40 »

Fjällmor, jag tror nog detta är optimalt om man vill börja med LCHF. Då kör man hårt och kroppen ställer om sig mycket fortare pga fastan, samtidigt som fastan ger  dessa mysko hälsoförbättringar i sig. Teoretiskt sett borde kroppen läka fortare. Så fastan ihop med en hälsobefrämjande kost som LCHF kan bara bli fullpott.  :thumbsup:

Men återigen, det gäller att man har en rutin i sitt liv och inte är utsatt för stress. Visserligen är man nog mer moståndskraftig mot stressen om man har kört intermittent fast länge, av ovan nämnda orsaker, men i början, innan kroppen har ställt om sig kan det nog bara ställa till det. Det gjorde det hos mig.   :evil:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #98 skrivet: 2010.03.18 - 12:14:09 »

Hej och hå, det är fanimig dags att dra igång den här tråden igen. SAMT ALDRIG ALDRIG ALDRIG MER FUSKA MED KOLHYDRATERNA!!!!!  :so_mad:

Har varit hos gyndoktorn imorse, pga mina oregelbundna blödningar och det faktum att jag har blött i över en månad nu (ca 1dl per dygn). Doktorn tittade med ultraljud, mummlade nåt och sprang iväg. Kom tillbaka med en till doktor, som också kollade med ultraljud och konstaterade att jag har PCOS. Trots att jag hade blött i över en månad nu var livmoderväggen rätt tjock och såg ut så som det ser precis innan en mens. Så jag har fått nåt hormon som ska framkalla en ordentlig blödning så livmodern tömmer sig ordentligt, så fort jag har börjat blöda av det ska jag även börja med minipiller (Cerasette). Minipillret gör att livmoderväggen tunnas ut och det förhindrar även att äggen mognar. Men det gäller att inte glömma ta de. Så fort man glömt en tablett mognar ett ägg och man blir lätt gravid.

Så nu får jag ge upp mitt hårdnackade motstånd mot hormonella preventivmedel. Cerasette är åtminstone utan östrogen, så det är en liten  tröst. Vi (pojkvännen följde med som stöd) fick även stränga order att skaffa barn snart. Jo tjena, och leva på vad, vatten och luft. Barn kostar och vi är inte klara med studierna än. Sen ska man även hitta jobb, komma in i jobbet och först då kanske börja fundera på att yngla av sig. Vettefan om det ens blir några barn här.  :sad:

Nu har jag en förklaring till varför jag svällt upp som en michelingubbe trots LCHF och varför minsta lilla slarv med kolhydraterna har lett till extrakilon som sitter som fastlimmade. Nu är det slut på ursäkter och "jag ska bara...", nu måste jag sköta mig och vara jättestrikt.

Är det någon av er här som också har PCOS och har ätit LCHF och det har gått bra? Hur gjorde ni då?  :blink:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #99 skrivet: 2010.03.18 - 13:36:21 »

 :sad:

Varför tyckte de ni ska skaffa barn? Blir PCOS bättre av det eller var de rädda att det kan bli svårt senare?

Vet inte, men det intryck man fått är ju att PCOS ska bli bra/bättre av kosten.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #100 skrivet: 2010.03.18 - 17:07:37 »

:sad:

Varför tyckte de ni ska skaffa barn? Blir PCOS bättre av det eller var de rädda att det kan bli svårt senare?

Vet inte, men det intryck man fått är ju att PCOS ska bli bra/bättre av kosten.

Det var av två anledningar, den ena är att jag snart fyller 31år och har ännu inga direkta planer att skaffa barn. Detta då jag fortfarande studerar och vet inte ens om jag kommer hitta något jobb när jag är klar nästa år. Det andra anledningen är just PCOS som gör det svårare att bli gravid. De två faktorerna ökar ju risken för barnlöshet och för fosterdefekter, så det bästa vore ju att skaffa barn nu. Men det är tyvärr uteslutet.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #101 skrivet: 2010.03.18 - 17:38:35 »

Har detta bidragit till alla dina problem, tror du?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #102 skrivet: 2010.03.18 - 17:47:26 »

tjaha, servern åt upp min tidigare inlägg.
men jag undrade ungefär samma sak , om du tror att candidan och allt det där skulle hänga samman med PCOS ?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #103 skrivet: 2010.03.18 - 17:54:04 »

Servern äter ingenting!  :mad_roll:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #104 skrivet: 2010.03.18 - 17:56:35 »

Jo-ho ,visst gör den ,det kommer en skylt med röd ram som säger
" servern har ätit upp alla dina meddelanden , för den var extra hungring efter att den hade käkat alla kinesernas
meddelanden till frukost "
Loggat
Sidor: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 11   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544