Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 14:13:32 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 11   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bookias icke sammanhängande språkliga uppkastningar  (läst 77974 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #30 skrivet: 2008.04.09 - 08:16:47 »

Hej och hå! Imorse upptäckte jag en mycket positiv och intressant sak.

Det år så att min vikt har varierat kring 90kg, par hekto upp eller ner, men den magiska lägre gränsen var 89.6kg. På pricken, jag vet inte hur många morgnar jag har vägt precis så, aldrig mindre. När jag vägde mig imorse visade vågen på 89.1kg. Jag vet att det bara är vatten, men bara det att jag kommit under 89.6kg är en rejäl uppmuntran, så denna fasta kommer jag absolut fortsätta mig.

Annars så känner jag mig svagt hungrig, men det är inte så värst många timmar kvar till kl 12 så det kommer gå bra. Igår kväll och även nu imorse har jag lite huvudvärk, kan bero på hungern men det kan lika gärna bero på alldeles för många timmar framför datorn.  :bg:

Bifogar en graf över min vikt, jag tänkte fortsätta lägga upp en ny med par dagars mellanrum. Varje dag känns lite overkill.  :flirting:

Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #31 skrivet: 2008.04.09 - 08:23:02 »

När du har läst nu , så frågar jag :

Kan man bara bestämma ett klockslag och sedna köra 24 timmar det ena och det andra sedan.
ELLER ska man läsa lite först och rekommenderas det något speciellt  under första tiden ?
Ska man bara dricka vatten / te under fastan ?
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #32 skrivet: 2008.04.09 - 08:29:57 »

Vad jag har förstått så ska man helst bestämma ett klockslag, kl 12 på dagen är lagom, då blir fastan och icke fastan ungefär lika långa. Äter man inget alls en hel dag och sen äter hela nästa dagen blir fastetiden över 30h eftersom man räknar med natten där man sover. Så det bästa är ju att börja och sluta med kl 12. På det viset äter man några måltider varje dag och slipper bli vimmelkantig av hunger. Alltid en fördel.  :flirting:

Vatten och te under fastan rekommenderas, dock bara koffeinfritt, dvs rooiboste (rött te) samt örtteer. Koffein kickar igång insulinutsöndringen så det ska helst undvikas. Kaffe är självklart helt uteslutet. Koffeinfritt kan gå. Jag har aldrig testat, dricker bara kaffe på jobbet för att hålla mig vaken och då blir det kaffe med koffein.

Mina tidigare erfarenheter av fastande säger mig att första par dagar kan bli lite jobbiga, men håller man sig till LCHF de dagar man äter och fastar enligt konstens alla regler, bör ketosen kicka in efter 2-3 dagar, och därefter ska det vara smärtfritt.

Många av de som kommenterar och påtalar att de har haft problem med IF verkar dock vara människor som är gravt beroende av antingen kaffe/koffein eller cigaretter/nikotin. De klarar inte att hålla nere intaget av sina giftsubstanser, vilket gör att de ger upp fastan efter bara några dagar.
Sen verkar det vara som att många använder IF som en ursäkt för att äta kolhydrater (igen). Jag håller fortfarande och läser om IF, men rent logiskt bör effekten blir sämre om man varvar fastan med kolhydratätande.

Men jag läser vidare och rapporterar här allt eftersom.  :lol:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #33 skrivet: 2008.04.18 - 18:33:09 »

Hur går det ? --- Jag är sååååå nyfiken!
Loggat
Langhol
Sr. Member
****

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 384


« Svara #34 skrivet: 2008.04.21 - 20:17:04 »

Hur går det med din fasta, Bookia?:neutral: Jag är nyfiken! :whistle:
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #35 skrivet: 2008.04.21 - 21:56:48 »

Det blev en liten oplanerad avvikelse då min pojkväns vänner beslöt att komma på ett oplanerat besök.
Då jag och Johan hade tänkt gå ut på restaurang med dem blev det ett avsteg de 2 dagar gästerna var här.
Så vikten studsade tillbaka till det gamla.

Har börjat om igen men jag tänkte jag skulle ge det en vecka innan jag rapporterar igen, med bla uppdaterad viktkurva.

Första fastedygnet är för övrigt helvetiskt jobbigt, andra fastedygnet inte fullt så mycket och sen blir det bara lättare och lättare.

Håll gärna tummarna för mig, det lär verkligen behövas.  :rolleyes:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #36 skrivet: 2008.05.02 - 22:49:32 »

Bookiaaaaaaa!
Har du kunnat börja med nya mat-rutiner ?
Nyyyfiken som jag är ....
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #37 skrivet: 2008.05.20 - 10:30:58 »

Här pågår experiment minsann  :shock: va spännande! Rapport..?   :smile:



Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #38 skrivet: 2008.05.23 - 11:27:03 »

Hej och hå....här har det minsann hänt grejor.  Jag var tvungen att överge experminetet eftersom jag hamnade i en väldigt körig period och orkade helt enkelt inte bry mig om maten. Jag fick helt oförklarligt sparken från mitt jobb, så jag har gått runt helt panikslagen och sökt nytt jobb. Nu har jag i alla fall fått ett sommarjobb, sen får vi se om jag hittar något efter det. Sen har det varit tentaplugg och rapportskrivande i kubik som tog på mig. Sen fyllde jag år och fick besök och lagade massa mat och tack och lov så verkar det ha lugnat sig nu.

Jag funderar seriöst på att börja med fastan igen, mådde rätt bra under den. Dock så måste jag vara helt säker på att ha det relativt lugnt i mitt liv innan jag börjar igen. Har märkt att varje strikt koständring, som jag av någon anledning misslyckas med, leder obönhörligt till viktuppgång. Jag väger nu 93,5kg.
Det går ju verkligen inte åt rätt håll.

Men men, jag ska ta nya tag snart. 
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #39 skrivet: 2008.05.23 - 15:22:50 »

Vad trist, både med jobbet och vikten. Trodde du pluggade på heltid. Var det ett extrajobb eller?

Ja, jag tror det där med att göra stora kostomläggningar när allting annat är i balans är klokt. Kostomläggning är ju också en stress för kroppen, så det borde väl vara lämpligt att göra det när man inte redan är stressad av andra saker.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #40 skrivet: 2008.05.23 - 19:40:49 »

Fy vad körigt det lät,  inte undra att du inte har orkat med experimentet.
Jag hoppas att du få ett bra tillfälle att testa igen, vi väntar tålmodigt nästa rapport ang. mat,
 men berätta gärna något annat under tiden  :smile:
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #41 skrivet: 2008.11.16 - 09:03:21 »

Ok...då var det dags att dra igång den här tråden igen.  :wave:

Jag har fortfarande sjukt fullt upp i skolan, jag har inget jobb så det får bli soc i december, men det är nu eller aldrig det gäller. När jag vägde mig för en dryg vecka sedan var vikten nämligen uppe i 98kg. Så nu tar jag tag i detta igen.

Jag har uteslutit mjölkprodukter i princip helt, det enda som är kvar är mogen lagrad ost (Västerbottens eller parmezan) som jag river över som smaksättning. Däremot ingen mjölk, inget créme fraiche, ingen keso och ingen grädde.
Samtidigt har jag minskat mina matportioner avsevärt. Jag har lagat ca 6l köttfärssås, på vatten, kryddor och 260gr krossade tomater. Från det har jag gjort matlådor (1,5dl köttfärssås per matlåda, inget mer) med bara köttfärssås, nästa gång ska jag dock slänga in en näve broccoli, men just nu är det bara köttfärssås. Detta äter jag på skolan, till lunch.
Till frukost äter jag 2 ägg, som antingen kokas och äts med massa majonnäs, eller steks i mycket smör. Om jag steker äggen brukar jag steka med 50gr kycklinghjärtan eller 3-4 skivor avvattnad bacon.
Till middag har jag förberett kokt kyckling. På Willys fanns massa lårkycklingfiléer och bröstfiléer till halva priset, som jag har köpt och skurit upp i små bitar, kokat i kycklinbuljong och fördelat i 100gr portioner. Detta är tänkt att ätas med majonnäs och lite kryddor. Jag har även köpt hem osaltad smör för att testa äggmjölk, om jag inte får kväljningar av det denna gång, får det bli min middag de flesta av kvällarna.
Utöver det har jag köpt frysta grönsaker, Findus Thai Wok blandning, som har 4g kh per 100g grönsaker. Detta steker jag i så fall till kycklingen eller äggen, beroende på om jag är sugen och det finns uttrymme, det blir då oftast max 100gr jag steker i massa smör. Tanken är att jag sa hålla mig under 10gr kh/dag.

Jag har kört denna regim i snart en vecka och när jag vägde mig häromdagen stannade vågen på 96,1kg vilket betyder att jag har redan hunnit tappa en del vatten. Förhoppningsvis fortsätter jag gå ner.

Jag har i alla fall utseslutit mjölkprodukter, mörk choklad (Lindts 89%) samt nötter. Portionerna har halverats, så just nu går jag jämt hungrig men det går nog över snart, hoppas jag.

Här har jag tänkt skriva min matdagbok, så jag kan få utskällning respektive peppning när så behövs.  :clown:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Frukost: Äggröra på 50gr kycklinghjärtan stekta i 30gr smör med 50gr grönsaker samt 2 ägg. Till det dricker jag te. Då jag inte kan dricka kaffe utan massa grädde i, får jag hålla mig till endast te framöver.

 
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #42 skrivet: 2008.11.16 - 10:56:13 »

Oj vilken organisation du har planerat.
Jag följer detta med intresse  och hejjar på dig !


Själv har jag slarvat alledes för mycket och skulle behöva ta hårda hanskar minst en vecka för att sötsuget skulle försvinna :sad:
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #43 skrivet: 2008.11.16 - 13:01:42 »

Frukost: Äggröra på 50gr kycklinghjärtan stekta i 30gr smör med 50gr grönsaker samt 2 ägg. Till det dricker jag te. Då jag inte kan dricka kaffe utan massa grädde i, får jag hålla mig till endast te framöver.

Lunch: 100gr kokt kyckling, 30g majonnäs, currykryddor, te
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #44 skrivet: 2008.11.16 - 22:21:38 »

Frukost: Äggröra på 50gr kycklinghjärtan stekta i 30gr smör med 50gr grönsaker samt 2 ägg. Till det dricker jag te. Då jag inte kan dricka kaffe utan massa grädde i, får jag hålla mig till endast te framöver.

Lunch: 100gr kokt kyckling, 30g majonnäs, currykryddor, te

Middag:ca 150 gr pepparbiff stekt i mycket smör, 20g pizzasalami (invandrarmärke från Willys)
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 11   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544