Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 00:54:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 7 8 [9] 10 11   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bookias icke sammanhängande språkliga uppkastningar  (läst 77944 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #120 skrivet: 2010.04.29 - 18:03:24 »

Det gör det inte. Jag misstänker att jag kan ha haft diabetes en längre period, men att det har hållits i schack tack vare LCHF. Imorgon lämnar jag blodprov på fastesocker, får se vad den kommer att visa.

Kollade runt på KiF, under "vi som har diabetes" tråden. A och O där verkar vara att inte blanda olika typer av mjölkprodukter, alltså inte dricka mjölk om man använder ost i maten och helst av allt ska man undvika ost helt och hållet. Ost har jag ätit en del av på senare tid så det plockar jag bort först och främst. Sen får jag ska vad jag ska göra. Jag tänker i alla fall in i det längsta undvika både Metformin och insulinsprutor. Här ska det kostbehandlas endast.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #121 skrivet: 2010.04.29 - 18:15:25 »

 :sad:

kram

stor

 :flowers:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #122 skrivet: 2010.04.29 - 18:44:21 »

Nu förstår jag inte. Vad har ost med det att göra?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #123 skrivet: 2010.04.29 - 20:00:48 »

Bookia, var rädd om dig!  :inlove: Iom att du uppenbarligen har gått och dragit på det här länge, så är det faktiskt bättre att du tar medicin till en början. Då får kroppen vila och läka ett tag. Tänk på att det kan bli fruktansvärda följder av diabetes, och det är bättre att få ner sockret och stabilisera det innan man börjar med att medicinera bort det hela via kosten! Gör du inte så kan du, om du har otur, bli riktigt, riktigt sjuk! Det sliter på kroppen ha ett hoppande blodsocker, och iom att du ligger på 10 efter lång tids LCHF-kost, verkar det hela inte helt bra. För det är ganska så högt när man äter som du gör!

Hoppas att allt går bra imorgon!  :bearhug:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #124 skrivet: 2010.04.29 - 20:29:35 »

"Hur i helvete får man diabetes när man redan äter LCHF sedan flera år tillbaka."
Ja, det kan man fråga sig. Jag trodde också att man var "immun" mot diabetes med LCHF.
Tråkigt i alla fall. Skriv om det på Annika Dahlqvists blogg. Skulle vara intressant att få veta om hon har nån förklaring. Och som hemul säger, fråga Doc.
Jag håller tummarna för dig och hoppas att det inte är diabetes.
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #125 skrivet: 2010.04.29 - 22:37:39 »

Nu förstår jag inte. Vad har ost med det att göra?

Uppenbarligen, enligt diabetikerna som skriver i trådarna där, så triggar mjölkprodukter, och då särskilt ost, insulinproduktion väldigt mycket mer än tex rena kolhydratprodukter. De misstänker att boven i dramat är kombination av mjölkprotein och mjölksocker som i samverkan ger den kraftiga effekten. Mjölk är ju tänkt att fetta upp kalvar, så den teorin är fullt rimlig anser jag.

Tack Fjällmor, Corny och berittis.  :flirting:

Imorgon får jag veta vad fasteblodsockret är, jag hoppas även kunna få nya insulinstickor på recept så jag kan mäta blodsockret själv. Hittills har jag verkligen varit ganska så frikostig med slarvet, gjort avsteg 1-2ggr i veckan, oftast när jag var hos pojkvännen och åt mat där. Men nu blir det inget mer av den varan.
Hädanefter är det striktaste strikt som gäller. Här blir det banne mig inga synskador eller amputerade lemmar, inte så länge jag har nåt att säga till om.  :fork_off:

Corny, jag känner mig väldigt skeptisk till medicinbehandling. Typ2 diabetes innebär att cellerna i kroppen har utvecklat insulinresistens, att insulinreceptorerna på cellytan inte fungerar eller inte finns tillräckligt många utav de. Att då äta Metformin som tvingar de insulinproducerande cellerna att pytsa ut ännu mer insulin verkar rätt vansinnigt och rent tvärtemot att "vila upp kroppen". Likaså att spruta i sig insulin, det finns ju redan alldeles för mycket insulin i kroppen som ihop med det höga blodsockret stället till skador överallt i kroppen, att spruta mer insulin i kroppen låter också helt galet.
För mig verkar det enda logiska att vara überstrikt med maten framöver, sluta med alla mjölkprodukter, i början hålla sig endast till några få matvaror, hålla koll på blodsockret och sen sakta men säkert introducera nya matvaror samtidigt som man kontinuerligt följer kroppens respons på de. Det och endast det borde ge kroppen den vilan den behöver för att reparera skadorna.

Jag ska be läkaren kolla upp sköldkörteln samt kortisolnivåerna, otillräckliga nivåer med sköldkörtelhormoner samt stress kan också leda till förhöjd blodsocker. Vi får se vad testerna visar.

Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #126 skrivet: 2010.04.29 - 22:54:58 »

Men det är ju (i stort sett) inget mjölksocker i hårdost. Hur som, varför skulle en extra skuts insulin utan kolhydrater göra diabetes värre? Är jag korkad nu eller?  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #127 skrivet: 2010.04.29 - 23:09:54 »

Men det är ju (i stort sett) inget mjölksocker i hårdost. Hur som, varför skulle en extra skuts insulin utan kolhydrater göra diabetes värre? Är jag korkad nu eller?  :confused3:

Det där med osten stämmer nog, men det beror ju såklart på hur länge osten har lagrats. Enligt diabetikerna i den tråden ger uppenbarligen ost mycket större insulinpåslag än tex keso. Jag får väl lita på deras erfarenheter.

Extra insulin i en kropp som redan har för mycket insulin som cirkulerar runt tjänar inget till i längden. Den effekten man är ute efter är att mätta koncentrationen av insulin i vävnaderna så mycket att cellerna tvingas reagera på insulinet. Men det är en kortvarig lösning som leder till större resistens med tiden, det är därför SLV diabetikerna hela tiden måste öka sina insulindoser. Det krävs helt enkelt mer och mer insulin för att tvinga fram en respons från kroppens celler.
Därför är det bästa att utesluta kolhydrater så långt det verkligen går för att minimera insulinpåslag och ge kroppens celler en chans att reparera och återhämta sig.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #128 skrivet: 2010.04.29 - 23:21:09 »

Efter vad jag har hört, stämmer allt du skriver när det gäller typ 2. Är det däremot typ 1 har man ofta egen insulinproduktion, och då hjälper sprutorna till med att hålla igång den egna produktionen hur konstigt det än låter. Så det var med tanke på typ 1-diabetes jag skrev. Gäller det typ 2, är det nog väldigt vettigt att "äta bort" sjukdomen. 
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #129 skrivet: 2010.04.29 - 23:40:09 »

Därför är det bästa att utesluta kolhydrater så långt det verkligen går för att minimera insulinpåslag och ge kroppens celler en chans att reparera och återhämta sig.

Kolhydrater ja, men man kan väl inte utesluta protein bara för att det ger insulinpåslag? Och det där med kombinationen av kolhydrater och protein i ost låter bra tunnt. Om det nu skulle råka vara 0.0... % laktos kvar i osten, hur stor skada kan det göra? Då får man väl utesluta lever och ägg också.

Skit samma, det konstiga är ju hur i hela friden du skulle ha kunnat få diabetes medan du lowcarbat. Jag bestämmer att du INTE har det. Så det så! Du måste berätta om kosten för din läkare. Han kanske inte är helt puckad och fattar att det är väldigt anmärkningsvärt med högt blodsocker när man äter så här.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #130 skrivet: 2010.04.30 - 07:17:11 »

Usch, jag har tänkt på dig jättemycket i natt. Fy fan vad nedrigt om det verkligen är diabetes. :cry:

Ibland känns det som om vi har gått på nåt en gång till. I början trodde ivf jag på (nästan) allt. Det är svårt att låta bli att tänka att nu kommer jag ivf inte att få cancer/hjärtproblem/ diabetes... men det verkar ju inte stämma nåt av det.  :neutral:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #131 skrivet: 2010.04.30 - 12:10:56 »

Ok, det blev inget möte med doktorn utan jag fick bara lämna blod på labbet. De testade normalsockret samt fastesockret.

Doktorn ringde precis för att meddela mig resultaten och normalsockret var 8,9 (ska normalt vara under 6) och fastesockret var 6,4 (ska normalt vara under 5). Så det är konstaterad diabetes, även om den är endast begynnande verkar det som. Jag har en blodsockermätare hemma, när jag skaffade den för 2 år sen testade jag mig regelbundet under 2 mån tid och då var blodsockret helt normalt. Så min diabetes måste ha tillkommit efter det.

Jag frågade om jag kunde få stickor utskrivna till blodsockermätaren (har varken stickor eller lancetter kvar) men hon sa att det inte var tal om det, de är väldigt restriktiva med att skriva ut sånt. Jag begriper inte varför, varför skulle det vara dåligt att själv kunna mäta blodsockret då och då, bara så man har koll.  :blink:
Hon ska skicka remiss till diabetessköterska och dietist så förhoppningsvis ska jag väldigt snart får kallelse dit. Jag försökte förgäves säga att jag inte behöver en dietist men läkaren var väldigt envis så till slut sa jag att ett möte skadar väl inte. Då kan jag få pejl om dietisten hör till den hjärntvättade SLV gruppen eller den mer öppna sorten som faktiskt bryr sig om sina patienter.
Eftersom jag ligger på gränsen när det gäller blodsocket är första behandlingen kost (därav dietist) samt mer motion, för att få ner insulinresistensen. Det är inte aktuellt med någon medicinsk behandling, jag är uppenbarligen fortfarande långt ifrån att behöva sånt. Fast det gäller väl snarare SLV ätare. Doktorn frågade mig om jag drack mycket läsk men jag sa nej, det händer väl att jag dricker en burk Cola, varannan eller var tredje månad. Men jag kände mig obekväm att nämna att jag äter LCHF i regel och att jag inte borde ha så högt socker. Jag nämnde dock att min frukost igår var äggröra, som inte borde ge sockervärde på 10. Hon hummade bara och sa "ja, då är det rätt högt". Jag hatar att prata i telefon och ska jag börja gå emot establisemanget genom att vägra dietist, rekommenderad SLV kost osv, så vill jag sitta med läkaren och prata mellan fyra ögon.

Så återstår bara att vänta. Samt såklart hålla koll på kosten och börja motionera dagligen.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #132 skrivet: 2010.04.30 - 12:20:08 »

 :flowers:

jag hejjar på dig!

Ibland spelar kroppen spratt
Ibland måste man justera för dess egenheter.

Du är så klok så det här blir bra.

 :nod-yes:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #133 skrivet: 2010.04.30 - 14:35:42 »

Normalt blodsocker ligger ungefär mellan 4-6 mmol/l(*) fastande, och upp till max 8,7 (7,8) efter måltid.  :confused3:

Bookia må vara klok, men vad ska hon göra som hon inte redan gjort? Äta mindre möjligtvis.  :sad:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #134 skrivet: 2010.04.30 - 21:04:53 »

Helt sjukt att du inte får blodsockermätare, tycker jag!  :fork_off: Är det något som gör en lugnare i en sån här situation, är det väl att kunna mäta blodsockret. Dessutom är det förbaskat bra att ha för att kunna se vad sockret skenar iväg av, och vad det blir "lagom" av! Dåligt av läkaren! 
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: 1 ... 7 8 [9] 10 11   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544