Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 20:06:28 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Korttidsfasta  (läst 5331 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2014.09.09 - 22:48:19 »

Jag blir så förvirrad av alla olika upplägg. Hur länge måste man egentligen vara utan mat för att det ska räknas som en fasteperiod? Det var oerhört svårgooglat. Hur man än formulerar sig kommer bara 5:2 och 16:8 upp.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014.09.10 - 06:04:41 »

i princip fastar man varje natt.... då äter man inte på minst 8 timmar. Men om den även gäller som fastetid vet jag inte.
Loggat



ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014.09.10 - 11:06:18 »

I Perfect Health Diet spekulerar de på ganska svaga grunder (baserat på musstudier och storlek på glykogenlager) att 16 timmar är tillräckligt för att få igång högre nivå av autofagi (cellernas städprogram). De spekulerar på liknande löst vis att fasta under längre tid än 24 timmar skulle kunna skada immunförsvarets funktion.

De spekulerar också kring att fasta skulle kunna hjälpa vid bakteriell infektion, men försvåra vid virusinfektioner. Jag antar att det finns en fram- och baksida på det mesta.

Av det kapitlet framgår det att autofagin ökar under fasta (kanske för att cellen blir tvungen att återanvända resterna då), men att kroppen verkar ta igen det med att minska autofagin är man äter igen. Så jag undrar om det verkligen är några hälsofördelar av fasta, utöver att det kanske är enklare att äta mindre. Men det verkar i allmänhet inte så farligt att fasta.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014.09.10 - 12:25:21 »

De tankarna har jag också varit inne på, speciellt när det gäller 5:2 som faktiskt är kalorirestriktion. Det har man ju vetat länge att lite underintag av energi har stora hälsofördelar. Sant eller inte vet jag inte, men "alla" verkar tro så ivf.

Som Mynlen säger brukar man ju ofta läsa att under sömnen är man i ett fastetillstånd. Inte ens jag sover 16 timmar, även om det hänt någon enstaka gång.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #4 skrivet: 2014.09.10 - 12:53:49 »

Fast på helgerna kan det bli fasta ganska många timmar. Middag vid 18-19 och sen brunch vid 10-11 på förmiddan. Inte 16 timmar, men bra mycket längre än 8. När jag tänker rätt på saken landar jag nog ofta på 12-15 timmar fasta. Även på vardagarna.


Skickat på ett lurigt sätt.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2014.09.10 - 12:58:21 »

Hade nog jag också förr, i mitt friska liv. Åt ofta bara två gånger om dagen. Sen åt jag väldigt många gånger om dagen och nu äter jag för det mesta tre mål. Men det sista är väldigt sent, så kanske normalt 10-12 timmars nattfasta.

Men jag uppfattar det som om de menar att timmarna man sover räcker för att det ska vara fasta, oavsett när man äter innan och efter alltså.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #6 skrivet: 2014.09.10 - 14:34:33 »

Det är jättemånga på jobbet som kör 5:2 med varierande resultat. Allting från ett antal killar som lyckas bra till åtminstone en dam som inte gått ner nånting alls i princip. Som vanligt verkar killar lyckas bättre när överlag när det gäller viktnedgång.

Jag har själv inte varit frestad att testa för jag är ofta som mest hungrig på kvällen. Jag är rädd att min sömn som fortfarande inte är helt stabil ska bli sämre om jag inte är mätt när jag går och lägger mig. Om jag nån gång skulle bli frestad att testa skulle jag köra som en kille på jobbet gör. Han äter som vanligt på söndagen och sen på måndagen dricker han bara vatten och kaffe under dagen till på kvällen när han kommer hem och äter en normal middag. Men än är jag som sagt inte så frestad.

Jag såg nån video som handlade om en studie där man låtit cancerpatienter som skulle genomgå behandling (kommer inte ihåg om det var cellgift eller strålning) och där de fick fasta två dagar innan behandlingen och de fick betydligt bättre resultat och färre biverkningar. Om jag nån gång behöver genomgå nån form av cancerbehandling skulle jag absolut undersöka mer om ämnet men det betyder inte att jag tror det är något som friska människor ska ägna sig åt eller att det hindrar en från att få cancer.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014.09.10 - 14:58:13 »

Det där med cancerbehandlingen har jag också hört/läst om. Tror det var strålning.

Nej, jag är inte heller frestad. Blir bara irriterad på att inte riktigt förstå vad som avses eftersom det pratas så mycket om fasta nu.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #8 skrivet: 2014.09.10 - 15:34:48 »

Som vanligt är det väl flera olika definitioner på fasta och då blir det förvirrande
 :whink:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2014.09.11 - 13:40:26 »

Mina fem cent är att fasta inträder först när "maten i magen" är förbrukad, inklusive den som gått ut i blodet direkt(?) därifrån... Då måste energibehovet tas från glykogen och fett som är "av äldre datum". Detta torde inträffa efter mycket ungefär tolv timmar - beroende på storleken och sammansättningen av sista målet samt graden av fysisk aktivitet därefter...
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544