Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 12:10:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ätbart??  (läst 6120 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ary
Gäst
« skrivet: 2014.09.08 - 21:29:15 »

Nä nu får det väl ändå vara nog!?! Köpte en trepack citroner på Lidl med avsikt att koka skalen som en husmanskur för hosta - ifall jag nu skulle få hosta med min förkylning (vilket jag som tur är inte fick). Idag tittade jag på medföljande lapp för att se var de kom ifrån och det står på baksidan att skalet är vaxat och konserverat med imazalil, thiabendazol och orthopenylphenol.  :puke2: Det får erkännas att jag ännu inte googlat dem men det står på danska och övriga språk att man inte får äta skalet.  :max-shock:

Jag vet en affär som ska få tillbaka citroner imorgon, om jag hittar kvittot. Annars måste man ju kunna maila till lidl och klaga för det måste ju stå även på svenska....? Man undrar ju hur illa det varit om jag kokat te på dem... Normalt skulle jag letat ekologiska men det hade de inte.

Sydafrika kom de ifrån - man får anta att det inte finns några citroner i Europa då...  :mad_roll:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014.09.08 - 21:44:45 »

Men det fattar du väl att du måste köpa eko om du ska äta skalet!  :lulz:

Gå till Willys. De är billigast. På min ICA tog de 14 kr STYCK sist jag kollade! Coop kan ha till anständigt pris också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014.09.08 - 21:52:57 »

Fast jag har aldrig sett det deklarerat att de behandlat frukten. Är det vanligt att det står?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #3 skrivet: 2014.09.08 - 22:01:13 »

Att eko är bäst är väl en sak, men att om det inte är eko att det då skulle vara toxic waste, det visste jag inte. Är man förkyld med en rinnsnuva inte av denna världen blir det inte mer affärer än nödvändigt, att våran willys ligger 3-4 km bort hjälper ju inte.

Ingen aning om vad som normalt står.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014.09.08 - 22:03:35 »

Nä, men det är ju en massa bestprutningsmedel i skalet ivf. Man ska inte äta citrusskal om det inte är eko.  :shake_head:

Men visst lät det extremt. Helt sjukt så de håller på. Kan du inte dricka saften? Jag tycker det lättar för stunden att dricka pressad citron med hett vatten (och socker...). Starkt ska det vara, mycket citron.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #5 skrivet: 2014.09.08 - 22:07:40 »

Socker!?!  :shock:
Nej men jag har issues med syraangrepp på tänderna sedan gammalt så jag dricker inte jättesyrliga saker. Funderade just på vad jag skulle göra med dem. Citronfromage var det enda jag kom på så dåliga tänder eller bli tjock alltså..  :flirting:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2014.09.09 - 00:08:58 »

Å, det var min favoritefterrätt när jag var liten!  :dribble:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014.09.09 - 00:15:38 »

Fast man ska använda skalet till fromage också.  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2014.09.09 - 05:45:53 »

på lidl köper jag bara citroner om jag bara ska ha saften. Dom skriver iaf på etiketten vad det är på skalet. Andra "märken"  uppger inget. Eko är ju bäst men inte alltid möjligt.
Loggat



Ary
Gäst
« Svara #9 skrivet: 2014.09.09 - 10:06:14 »

Ja för mig ingår det alltid skal vad jag än ska ha citron till. Visste att citroner garanterat var besprutade men att de blev mer eller mindre ätliga men nu vet jag bättre.  :rolleyes:

Jag ska nog maila lidl hur som helst. De bör skriva även på svenska att skalet inte FÅR ätas.


Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544