Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.18 - 09:32:33 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Nu har tidningen Hälsa rett begreppen - eller nå't  (läst 9109 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« skrivet: 2008.04.01 - 23:11:43 »

Ja, ni kan ju läsa själva http://www.halsa.se/cldoc/9575.htm. Man skulle ju vilja veta vilka forskare det nu är som svarat :bang_head:

/LO
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #1 skrivet: 2008.04.01 - 23:56:12 »

Tycker det är intressant att de påpekar hur det är näringsmässigt knappt någon skillnad mellan honung och socker.

Men tydligen ska det vara rejält med skillnad på socker från frukt och vanlig socker.  :bang_head:

Vad har hänt med grundläggande biokemikunskaper, är det inte krav att dietister/näringsterapeuter och diverse kvacksalvare ska läsa det?

P.S.
Såg en snutt av någon föreläsning GI gurun Paulun höll, som gick på TV häromdagen. Ljudet var så lågt så jag hörde inte vad han sa men jag såg att han skrev upp på en mindre tavla tre ord: Dopamin, Serotonin och Grelin. De första två vet jag är signalsubstanser i hjärnan. Men Grelin? Jag har frågat mina lärare i molekylärbiologi, min pojkvän har frågat sina lärare i neurologi, jag har googlat, slagit upp i böcker osv osv....ingenstans hittar jag denna mystiska Grelin.
Håller Paulun på och ljuger för folk? Står bara där och hittar på saker som inte finns, för att få sina teorier att gå ihop? Vafan är grelin?  :angry:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.04.02 - 00:21:24 »

Hmm. Tvärtom är det väl mycket som tyder på att fruktos är det allra värsta. Socker (sackaros) är ju i så fall inte långt efter eftersom det består av hälften fruktos.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #3 skrivet: 2008.04.02 - 00:51:24 »

Hmm. Tvärtom är det väl mycket som tyder på att fruktos är det allra värsta. Socker (sackaros) är ju i så fall inte långt efter eftersom det består av hälften fruktos.

Honung är ju blandning av fruktsocker och druvsocker så det är inte mycket bättre det heller. Socker som socker, det är ett gift hur man än vänder och vrider på det.

De behöver öva på sitt logiska tänkande de klåparna, känns det som.  :so_mad:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2008.04.02 - 01:48:40 »

Nja, jag tror inte alla sockerarter är lika. Tycker det är mycket som pekar på fruktos som den stora boven. Stärkelse, som består av enbart glukos, är i så fall bättre.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #5 skrivet: 2008.04.02 - 11:06:46 »

Jag tycker en intressant kommentar, som jag trodde ni skulle hänga på här, är när personen skriver att ingenting tyder på att det är värre att äta socker än andra kolhydrater när det gäller att gå upp i vikt.
Därmed drar man slutsats att man inte går upp i vikt, men det är ju det som är hela grejen, liksom...

Sedan tycker jag faktiskt att man skriver att sockret i frukt och honung inte är bättre än vitt socker, men att det är bättre att få i sig den vägen eftersom det finns mineraler, vitaminer och fibrer i ffa frukten.

/LO
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2008.04.02 - 11:11:24 »

P.S.
Såg en snutt av någon föreläsning GI gurun Paulun höll, som gick på TV häromdagen. Ljudet var så lågt så jag hörde inte vad han sa men jag såg att han skrev upp på en mindre tavla tre ord: Dopamin, Serotonin och Grelin. De första två vet jag är signalsubstanser i hjärnan. Men Grelin? Jag har frågat mina lärare i molekylärbiologi, min pojkvän har frågat sina lärare i neurologi, jag har googlat, slagit upp i böcker osv osv....ingenstans hittar jag denna mystiska Grelin.
Håller Paulun på och ljuger för folk? Står bara där och hittar på saker som inte finns, för att få sina teorier att gå ihop? Vafan är grelin?  :angry:

Missade den där biten. Provade du Google?  :lol:
"Among peripheral hunger signals we have low blood glucose levels, cortisol, and grelin, a recently discovered hormone (54-56). Grelin is produced in the stomach and was identified in 1999, initially as a growth hormone stimulator and, later, as a regulator of the energy balance. Fasting causes an increase in grelin secretion, while eating reduces it (54-56). Grelin was already found in umbilical cord blood , but its effects on eating behavior of neonates still have to be clarified (57)."
http://www.jped.com.br/conteudo/04-80-01-07/ing.asp
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2008.04.02 - 11:14:57 »

Sedan tycker jag faktiskt att man skriver att sockret i frukt och honung inte är bättre än vitt socker, men att det är bättre att få i sig den vägen eftersom det finns mineraler, vitaminer och fibrer i ffa frukten.

Men om det egentligen är värre då?  :crazy:

Jag uppfattde inte texten riktigt likadant som du, men jag skummade bara.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #8 skrivet: 2008.04.02 - 11:37:42 »

Meeh, jag fick inte fram ngt när jag googlade. Jag skyller på att jag var trött.  :clown:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2008.04.02 - 11:43:58 »

 :lol1:

Prova igen. Det finns massor, men den där sajten såg ju vederhäftig ut.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #10 skrivet: 2008.04.02 - 13:55:58 »

Sedan tycker jag faktiskt att man skriver att sockret i frukt och honung inte är bättre än vitt socker, men att det är bättre att få i sig den vägen eftersom det finns mineraler, vitaminer och fibrer i ffa frukten.

Men om det egentligen är värre då?  :crazy:

Jag uppfattde inte texten riktigt likadant som du, men jag skummade bara.  :shy:
Nja alltså rätt flummigt uppfattar jag det hela. Man säger att socker inte är farligt, men inte bra. Att man behöver socker, eller nej inte socker men kolhydrater och att man får det genom frukt och mjölk, bl.a.
Sedan säger man att sockret inte är bättre i frukt än tillsatt, eller man säger att det är i princip samma sak, men att frukt innehåller en del annat bra...

Nåväl. Jag försvarar inte på något sätt. Den är ju rätt långt ifrån det jag känner, märker, tycker och tänker...

/LO
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #11 skrivet: 2008.04.02 - 14:03:55 »

Sedan tycker jag faktiskt att man skriver att sockret i frukt och honung inte är bättre än vitt socker, men att det är bättre att få i sig den vägen eftersom det finns mineraler, vitaminer och fibrer i ffa frukten.

Men om det egentligen är värre då?  :crazy:

Jag uppfattde inte texten riktigt likadant som du, men jag skummade bara.  :shy:
Nja alltså rätt flummigt uppfattar jag det hela. Man säger att socker inte är farligt, men inte bra. Att man behöver socker, eller nej inte socker men kolhydrater och att man får det genom frukt och mjölk, bl.a.
Sedan säger man att sockret inte är bättre i frukt än tillsatt, eller man säger att det är i princip samma sak, men att frukt innehåller en del annat bra...

Nåväl. Jag försvarar inte på något sätt. Den är ju rätt långt ifrån det jag känner, märker, tycker och tänker...

/LO

Tack LO, det var ungefär så jag reagerade också, bara det att jag är ruskigt dålig på att uttrycka mig (i skrift).  :sosad:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2008.04.03 - 00:11:08 »

Jo, DEN uppfattning fick ju jag också!  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2008.04.03 - 10:07:31 »

Jag reagerade nog mest på sista stycket......

"Glöm inte fettet!
Socker har idag blivit den stora syndabocken i media. Fett och salt har, åtminstone tillfälligt, glömts bort trots att vi äter betydligt mer än rekommenderat.
   – Högt intag av mättat fett ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar och typ 2-diabetes. Mycket salt ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar och vissa cancerformer, säger Azriela Marmur"

Anki
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544