Ja, idag har jag plockat. Kom precis hem. Det kom ett sjujäkla skyfall, helt genomsur. Nästan kul. Det var hur fint väder som helst, vacker kväll. Sen bara några minuter hemifrån träffade jag på några grannar som jag stannade och pratade med. Som en blixt från klar himmel (ha-ha!) började det vräka ner, jättestora droppar och blixtra och dundra också. Jag blev ju genomblöt innan jag korsat gatan, så jag kunde lika bra ta ett par turfzoner som jag tänkt. När jag kom hem var det mörkt i deras fönster, så jag antar att de sökt skydd någonstans, för de borde ha hunnit hem först. Sist jag såg dem sprang de i riktning hemåt.
Testade att torka röda vinbär igår. Det blev inte bra. Gott, men de sockrade ihop i klumpar och några blev brända! Fattar inte hur det kunde hända, hade på 45 °. Gott som sagt, men för kladdagt och jockigt. Synd. Kanske om man torkar bara några i taget och punkterar dem, men vem orkar göra så?
Nu ska jag i varje fall förtorka blåbär med kalluftsfläkten över natten få se hur det går.