Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 02:20:15 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hälsporre  (läst 7780 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2014.08.07 - 15:14:06 »

Någon som har erfarenhet av det? Jag har börjat få så jäkla ont under ena hälen när jag går. Men jag känner ingen sporre. Kan det vara ett förstadium?

Läste här http://www.anatomic.nu/halsporre/?gclid=CKXpha6cgcACFSLjcgod9ZAAmQ att det beror på överbelastade senfästen. Det går över när jag suttit eller legat ett tag. På sistone har jag provat att stretcha vaden och jag tror att det kanske hjälper. Svårt att säga iom att det släpper efter ett tag ivf.

Tyvärr tror jag barfotaskorna är en bidragande orsak. Jag lutar ju och det är på den sidan jag belastar minst som jag får ont. Iom att jag lutar åt höger har jag svårare att sätta i vänster fot rätt. När jag är riktigt stel (och alltså mera sned) blir det som om jag daskar i den och landar givetvis på hälen.

Vet inte vad jag ska göra. Går jag tillbaks till vanliga skor får jag ju ont på andra sätt. Smärtan kan jag kanske leva med, men är rädd att det ska utvecklas till hälsporre för det låter inget kul alls.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014.08.07 - 15:18:10 »

jag vet inte... har ni inga "podotherapeuter" i sverige? såna som gör  inläggsulor mm? Inte för att det är DET det handlar om men dom undersöker hur man går och hur man kan upphäva problemen mm.

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014.08.07 - 15:22:55 »

Jag vet ju varför jag går fel, men det är inte så lätt att rätta till. Inlägg skulle ju bli samma sak som uppbyggda skor. Det blir högre i hälen och då kommer de andra problemen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014.08.07 - 22:38:00 »

Inte om dom kan sitt jobb!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014.08.07 - 22:58:59 »

Men hallå! Lägger man i nåt så måste det ju bli högre!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2014.08.08 - 18:30:13 »

Jo men... då läggs också något i andra sulan. så du står lika högt ändå.

Det är mm jobb att få det rätt, det är absolut inte så att du får en standard sula. Den blir gjort på DIG och DINA problem. Det kanske är just en mm på en viss sida som gör att du får mindre problem.

 eller mindre än en mm. Sulorna är så specialanpassade och dom slips och ändras tills allt är klart.  Om du fortsätter så här blir det ju inte bättre, kanske tom bara värre eftersom du kompenserar kanske på fel ställe.



Loggat



Ary
Gäst
« Svara #6 skrivet: 2014.08.08 - 21:32:34 »

Jag minns inte vad ditt problem var... Olika långa ben? Orkar du hänvisa till var du kanske förklarat?  :hm-hm:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014.08.08 - 22:22:39 »

Nej. Hjärninflammation. Tämligen outrett vad som är hönan och äggen när det gäller lutningen. Men både syn, ögonmotorik, balans och motorik har varit (är) påverkade och alla skulle enskilt kunna orsaka sådana här problem. Samantaget gör det ivf att jag lutar lätt åt höger, har tyngden mer på höger ben. Det känns lite som om benen rör sig som de ska när jag går men marken är inte riktigt där den borde p.g.a. lutningen, vänster fot trampar lite i luften. Det är inte så mycket längre att en lekman märker att något är galet, tror jag. Men det orsakar en hel del problem. När det blir något extra ballar det ur mer. T.ex. försöka stå på en stega, gå i trappor (vill rasa in i väggen, speciellt om jag bär kassar). Vikten hjälper så klart inte heller. Ifall det börjar bära iväg så ökar den ju slagsidan eller ivf besväret av den.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #8 skrivet: 2014.08.09 - 01:05:24 »

Jisses, det var inte lite det...  :max-shock: Har nog aldrig fattat vidden av det hela. Men har du kollat upp ryggen hos kiropraktor så att inte snedheten sitter där (också)? Eller görs värre av spänningar i ryggen... Nu spånar jag kanske bara men iofs har de mätt upp 3 cm kortare ben på ena sidan än andra, enbart för att höften drog snett pga ryggen. Fast jag normalt inte är sned - tror jag....
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2014.08.09 - 01:13:37 »

Jo, jag får stela muskler på höger sida, men det orsakas ju av att jag går (och står och sitter) som jag gör. Eventuellt har jag också högre muskeltonus generellt i höger sida. Men efter, vad var det, 6 års rehab som bara ledde till större problem och var allmänt förnedrande så går jag inte den vägen en gång till.

En skillnad som faktiskt kom med kostomläggningen är att om jag skulle bli stel så blir det inga ytterligare problem av det. Det går för det mesta över efter en natts sömn. Förut blev det som en knut som kunde sitta i i veckor ihop med generell muskelvärk om jag överansträngt mig lite. Men jag hade även andra muskelproblem då. Svag, fick ont av allting o.s.v. Det kanske är att det är borta som gör att det här problemet inte orsakar ihållande besvär som förut. Jag menar, nu överanstränger jag mig ju hela tiden. Gå i skogen, plocka bär o.s.v. går rätt hårt åt ben och rygg, men det släpper fort igen. Det känner jag i princip aldrig av dan efter. Förut skulle det ju ha varit omöjligt. Om jag gick på stan lite för länge kunde jag vara dålig i veckor efter. Inte bara ont, kändes som om jag var sjuk, hade en infektion eller nåt. Svettig, rys- och frysig, darrig o.s.v. Vete fan vad det var, men skönt att det är över.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #10 skrivet: 2014.08.09 - 10:29:32 »

Låter som om min suveräne kiropraktor i gbg borde titta på ryggen bara för att se om förbättringar kan göras. Långvariga spänningar kan påverka ryggen riktigt mycket. Säg till om du ska dit, kommer ju själv flytta dit inom ett år eller så tror jag.

Ja uppenbarligen var det något allvarligt fel. Skönt att du är så mycket bättre.  :rose:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2014.08.09 - 12:25:37 »

Men det går nog inte att göra något åt på det viset liksom.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.025 sekunder med 22 databasfrågor.