Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 14:13:54 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Riktig mat producerar mer skit  (läst 10355 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2014.07.11 - 03:02:23 »

Det är ivf som jag tolkar detta. Vad bra!  :smile:
http://www.kostdoktorn.se/langsiktig-viktnedgang-med-lchf/comment-page-1#comment-344308
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014.07.11 - 08:48:11 »

fattar inte titeln och tråden du länkar till...
Loggat



fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014.07.11 - 09:39:14 »


Den kommentarstråden är ju (som så många andra) ett bra exempel på folk som talar förbi varandra - och antagligen inte oavsiktligt... tröttsamt!

"Lasse1" betraktar jag generellt som en god anledning att hålla sig borta från webplatsen ifråga.

Men det är väl bara jag...
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014.07.11 - 12:29:04 »

Alltså, nu var det bara just den kommentar jag länkade till som jag syftade på, #34 av Tor H.

Poenget med riktig mat er jo nettopp at kroppen tar til seg bare det den behøver.
Overspiser man, forsvinner overskuddet ut igjen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014.07.11 - 13:50:08 »

Alltså, nu var det bara just den kommentar jag länkade till som jag syftade på, #34 av Tor H.

Poenget med riktig mat er jo nettopp at kroppen tar til seg bare det den behøver.
Overspiser man, forsvinner overskuddet ut igjen.


Man bör ha ett öppet sinne inför naturens under, det kanske finns en speciell genmutation som medför exkrementering av överkonsumerat fett - vi kan kalla den LCHF-genen... mycket praktiskt att ha denna mutation - lyllosar!

Jag misstänker att jag inte begåvats med denna gudomliga gåva av evolutionen(?) - blir i längden lika fet på (överkonsumtion av) majonnäs och bearnaise som på dito av potäter... man får förlika sig med sitt öde och iaktta energibalans efter bästa förmåga...

<skämt>Men det får man väl inte heller säga i det här jävla pk-landet längre?... </skämt>
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2014.07.11 - 13:53:17 »

Fast när jag tänker efter, jag överåt ju något kopiöst de första åren, de flesta dagar mellan tre- och fyratusen kcal. Jag gick upp, men bara sådär 1 kg per år. Förväntad effekt snarare 1 kg per vecka. Så jag kanske inte borde raljera över detta. De bortbantade kilona är det mycket lättare att få tillbaka dock.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2014.07.11 - 14:10:58 »

Angående http://www.kostdoktorn.se/langsiktig-viktnedgang-med-lchf#comment-344386

Jag var fram till att jag började med LCHF tämligen förkylningsbenägen, framför allt hade jag problem med halsmandlarna - big time! Efter ett halvår eller så med LCHF (inte syperstrikt...) kunde jag kostatera att förkylningattackerna hade försvunnit och halsproblemen likaså. Även det eksem jag haft sedan 10-årsåldern minskade med 80 procent... Som "alla andra" tillskrev jag kostförändringen detta.

Nu när det gått ytterligare siu-åtta år och kosten gradvis förändrats från LCHF till tja... "ganska-bra-mat-utan-läsk-chip-godis-men-klhydratsfobi" (250 gram/dag) så har jag inte fått tillbaka någon av ovan nämnda åkommorna... anledningen till detta är "inte uppenbar" för mig... kurerad av LCHF? Slumpen? "Försvann med åldern" (men plötsligt)? Eller kan det vara att vag inte längre överäter under några längre perioder, att energiöverskott (av vadsomhelst) är skadligt över tid?  Inte en susning men hade jag fortsatt med LCHF så hade jag nog varit 102 procent övertygad om att det var just det som gjorde susen... vilket kan vara värt att betänka i termer av confirmation bias!
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014.07.11 - 17:42:15 »

Äter du inte mer än 250 g? Och då äter du ändå både bröd och kaffebröd. Vad ska till för att man ska komma upp i de där 400 eller 500 eller vad nu är de rekommenderar?

Blir ju heller inte förkyld, fast jag var otursförföljd förra året och hade tre förkylning första halvåret. Vete sjutton vad det var då. I mitt fall tror jag ju det beror på att mitt blodsocker är bra nu som jag (i stort sett) slipper förkylningar, men å andra sidan har jag fått minst en förkylning per säsong i hela mitt liv innan och blodsockret hade jag ju inte problem med som ung. Knepigt detta.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2014.07.11 - 20:47:15 »

Äter du inte mer än 250 g? Och då äter du ändå både bröd och kaffebröd. Vad ska till för att man ska komma upp i de där 400 eller 500 eller vad nu är de rekommenderar?

Senaste månaderna har jag verkligen försökt höja kolhydraterna för att utmana Professor Görans hypoteser men det är f-n inte lätt att komma över 300 gram utan att överäta på totalen... gillar ju feta grejer också!
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2014.07.11 - 21:55:28 »

Ja. I mitt förra liv, innan LC och innan allt elände började, har jag svårt att tro att jag åt mer än 150 g till vardags. Jag har räknat faktiskt. Då gjorde jag ändå av med minst 1 l mjölk per dag. 1.5 l mjölk, 2 potatisar, 2-4 skivor knäckebröd, det var nog det vanliga. Blir en 130 g om jag åt bröd två gånger. Lämnar lite marginal ifall man fick för sig att äta gröt till frulle också. Det är näst intill omöjligt att fatta hur man ska komma upp i de rekommenderade mängderna på bara MAT. Det går temefan inte. Det måste till fikabröd, godis, snacks och läsk!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2014.07.11 - 22:45:49 »

Det går temefan inte. Det måste till fikabröd, godis, snacks och läsk!

Om jag *verkligen* skulle försöka satsa "seriöst" på lågfett så fick det nog bli banan och lättmjölk 5 ggr om dagen...
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2014.07.11 - 22:50:45 »

Och pasta, jag glömde pasta! En tallrik spegetti med ketchup, det har rejäl effekt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2014.07.12 - 00:13:52 »

Och pasta, jag glömde pasta! En tallrik spegetti med ketchup, det har rejäl effekt.

Pasta med "fettfri" så är ju sådär, om ens det... hyvlad parmesan vill vi också ha!
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2014.07.12 - 01:46:27 »

Och smör!

Vete måste vara någon slags supersmakbärare. Det är ju så erbarmligt trist i sig självt, anting det har form av pasta eller bröd, men med rätt tillbehör...  :dribble:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2014.07.12 - 10:01:16 »

Och smör!

Vete måste vara någon slags supersmakbärare. Det är ju så erbarmligt trist i sig självt, anting det har form av pasta eller bröd, men med rätt tillbehör...  :dribble:

Ja ur den synpunkten (överätarens) kanske det ändå är "produkten från helVETEt... Samtidigt är det nog vår billigaste proteinkälla. Ur energi-per-krona-synvinkel så är smör (margarin är ju ännu billigare - men någonstans får ju gränsen dras...) och socker också "bra" livsmedel... så kaffe (med socker) och smörgås (på hembakt bröd) är vad man har och se fram emot om man får förmånen att bli ålderspension. En ostskiva på bakverket till helgen kanske...
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.028 sekunder med 22 databasfrågor.