Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 14:39:07 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: GMO  (läst 17123 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Trule
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 15



GMO
« skrivet: 2014.07.02 - 19:16:32 »

Nu svär jag i kyrkan.
Och inte ändå.
Genmodifierade grödor är rent allmänt fy fy! Men man kanske inte ska vara så kategorisk.
GMO på rätt sätt kan lösa problemet med världssvälten - antalet människor som är undernärda i Asien och Afrika förskräcker. Mångt och mycket på grund av att man nu - utan GMO - odlar fel på utarmade jordar.

Här är en artikel från the Guardian son är tänkvärd:
http://www.spiegel.de/international/world/india-experiments-with-pearl-millet-to-end-world-hunger-a-973504.html
Loggat

Logic does not apply to the real world. / Marvin Minsky
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014.07.03 - 02:32:52 »

Men GMO har ju gjort utarmade bönder i trejde världen ännu mer utarmade.

Jag kan inte tro att Monsanto har några planer på att stävja väldssvälten. Däremot tror jag att de gillar att äga bönder och konsumenter, rika såväl som fattiga.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Trule
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 15



« Svara #2 skrivet: 2014.07.03 - 08:46:39 »

Vad jag förstår var en av tankarna att inte utarma jorden med stordrift bland annat.

Men jag står inte här och applåderar, eller är så naiv att jag förkastar att dt både finns baksidor och baktankar. Tycker GMO är värd en grundlig diskussion dock, inte bara lösryckt tyckande av folk som inte satt sig in i ämnet utan bara tycker att det låter otäckt. Därmed inte sagt att jag själv är någon expert, men jag tycker forskningen är intressant.

Det finns förmodligen också skillnader på GMO och GMO, seriösa och oseriösa forskare. Och i vilken riktning och i vilket syfte pågående forskning är ämnad. Men det är klart att det finns anledning till oro - vad som blir konsekvenserna på sikt.  :worried:

 
Loggat

Logic does not apply to the real world. / Marvin Minsky
Trule
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 15



« Svara #3 skrivet: 2014.07.03 - 09:03:01 »

Hoppas du förstår att jag inte inkluderar dig i mängden av "folk som bara tycker att det låter otäck".  :shake_head:
Loggat

Logic does not apply to the real world. / Marvin Minsky
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014.07.03 - 14:54:48 »

Det där har alltid varit ett argument för GMO, att avhjälpa svält. Och man vet ju vad det gjort hittills i tredje världen. GMO är ju i stort sätt synomymt med Monsanto och från Monsanto har det aldrig kommit något gott.   :nonono:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #5 skrivet: 2014.07.03 - 15:27:32 »

Men jag undrar vart allt det extra kommer ifrån? Det måste ju komma från jorden och hur kompenserar man jorden sen?

Jag är också väldigt skeptisk till GMO så länge vi har det monopol som Monsanto verkar ha. Filmen om Monsanto på YouTube ger mig verkligen kalla kårar och även om den skulle överdriva en del så är det många delar som är sanna som man lätt kan kolla på nätet. Just grödorna de tar upp filmen kräver att man använder RoundUp eftersom det är just det som bla deras majs och bomull är framodlad för att vara resistent emot. Grödorna kräver också mer bevattning och det är är som vi vet inget trivialt problem idag.

Många som är för GMO menar att det ska jämställas vanlig förädling men jag tycker att tidsapekten är något man inte kan bortse ifrån. Vid vanlig förädling går man framåt långsamt i mer eller mindre steg men med GMO så gör man drastiska steg framåt vilket gör det mycket svårare att backa om något går på tok.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2014.07.03 - 15:50:11 »

Och de fattiga bönderna måste år efter år köpta dyrt utsäde från Monsanto eftersom fröna är sterila. De kan inte bara spara undan till nästa års sådd som de gjort innan.

Och när var monokulturer något bra? Monsanto tar begreppet ett steg längre. Inte bara ska vi odla endast några få växtslag, vi ska bara odla deras variant av dem. Jag tror det var redan på 50- eller 60-talet som Sverige var inblandat i ett biståndsprojekt i Indien. I varje liten bergsby odlade de sin egen variant av ris och avkastningen var inte jättehög. Detta skulle så klart rationaliseras och samma biståndsutsäde såddes på alla fält i provinsen. Det blev missväxt. Om det var väderförhållandena eller någon slags skadeangrepp minns jag inte. Alla svalt. Många dog. Men kunde inte längre låna ris från grannbyarna som man gjort tidigare om den egna skörden slagit fel. Biståndsarbetarna, de hade väl åkt hem, nöjda med sitt värv.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014.07.03 - 15:58:26 »

Många som är för GMO menar att det ska jämställas vanlig förädling men jag tycker att tidsapekten är något man inte kan bortse ifrån. Vid vanlig förädling går man framåt långsamt i mer eller mindre steg men med GMO så gör man drastiska steg framåt vilket gör det mycket svårare att backa om något går på tok.

Vid vanlig förädling kan man inte heller blanda gener från olika arter.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #8 skrivet: 2014.07.03 - 18:30:18 »

Vid vanlig förädling kan man inte heller blanda gener från olika arter.

Helt sant. Och lek med tanken att det visar sig att vårt eget DNA påverkas av det vi äter fast vi inte upptäckt det ännu.
Vi tror att forskningen kommit på allting men det enda vi kan vara säkra på är att vi inte vet allt.
Säg att vårt DNA påverkas då kan det plötsligt gå fort att utveckla helt nya mer eller mindre märkliga "features".
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #9 skrivet: 2014.07.03 - 18:34:40 »

Och måste vi förädla överhuvudtaget? Bara en fråga. :confused3:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2014.07.03 - 18:44:07 »

Säg att vårt DNA påverkas då kan det plötsligt gå fort att utveckla helt nya mer eller mindre märkliga "features".

OMG! Kan det vara det som LCHF gör?  :ignore:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #11 skrivet: 2014.07.03 - 21:02:13 »

Jeez, jag har hört att man kan få större tuttar med LCHF!!  :max-shock:  :flirting:

På en mer allvarlig not tror jag att GMO kan potentiellt förstöra fler liv än vad det eventuellt räddar.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2014.07.03 - 21:23:58 »

Jag fick faktiskt det. Men det gick över. Men det kanske var för att jag började äta mer kolhydrater?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #13 skrivet: 2014.07.03 - 21:46:25 »

Öh eller så gick du ner i vikt.  :flirting:
Jag hade gärna fyllt bh:n lite bättre, men mina är på väg att försvinna tror jag...  :hm-hm:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2014.07.03 - 22:40:09 »

När bröstvårtorna fastnar i naveln när man sitter ner är det dags för op!  :evil:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544