Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 12:44:51 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 9   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Träningsmål  (läst 40654 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ary
Gäst
« Svara #15 skrivet: 2014.06.29 - 20:45:24 »

Det är lugnt, det är väl så Hemuler brukar göra säkert, jag bara undrade om jag fått en minneslucka och börjat cykla.  :smack_head:

Joggade liite igår men det blev inget idag. 4 ggr i veckan borde räcka för ryggen. Ska försöka ge mig ut direkt när jag vaknar på fastande mage, verkar lättast då. eftermiddag kväll har jag ingen lust och då struntar jag i det..... I förrgår hade jag inget varmvatten så det funkade bra som ursäkt - att man inte skulle kunna duscha efter.  :rolleyes: Måste bara äta mer annars orkar jag inte springa...  :hm-hm:

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2014.06.29 - 22:14:10 »

Kallduschar är jättenyttigt och paleo som fan!

Det är just det som är problemet med motion. Man måste äta för att orka och så går man inte ner. :byecry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #17 skrivet: 2014.06.29 - 22:28:46 »

Nu försöker hon lura mig att ta kallduschar också!  :eek: Kallt fattaru väl. Jag äter ju inte ens paleo.  :pippi:

Jo men de senaste dagarna snittar jag på typ 1200 kcal, kommer ju nog inte orka springa på det. Måste göra en massa pizza så det finns klart. Är man inte hungrig blir man för lat för att laga mat tydligen...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2014.06.29 - 22:52:32 »

1200 kcal? Det är fusk!  :max-shock:

Inte konstigt att du går ner. Passa på att åka snålskjuts på tablettbiverkningarna vet jag!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #19 skrivet: 2014.06.29 - 23:25:03 »

Mjo men vill inte bli undernärd... Haft blodtrycksfall utan like idag, haft innan med men inte så här illa,  en annan biverkning men man kan också få det av för lite mat.

Fick en idé, vatten med seltin, hur mycket var det man skulle ha i nu igen? Haft ryckningar i benen, kanske kan slå 2 flugor i en smäll.....  :clapping: Låter lite äckligt bara.  :badtongue:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2014.06.30 - 00:20:34 »

Jaha, jag det låter ju inte bra. Det där med Seltin vet jag ingenting om tyvärr.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #21 skrivet: 2014.06.30 - 13:14:03 »

Klippte den här på nätet, ingen aning om hur tillförlitlig källa....

"Funktion
Trots att kalium är ett mineral, som näst efter kalcium och fosfor förekommer rikligast i kroppen och att såväl under- som överskott leder till snabbt hjärtstillestånd och död, är mycket lite känt beträffande dess funktion. Det elektriska utbytet mellan kalium och natrium drar in näringsämnen i cellerna och stimulerar utsönd¬ring av slaggprodukter från cellerna. Nerv¬celler innehåller särskilt mycket kalium. När en nervcell stimuleras töms kalium ut ur cellen och därmed ändrar sig membranspänningen som i sin tur initierar en nervimpuls längs nervtråden. Magnesium och insulin främjar flödet av kalium till cellen. Kalium hjälper att reglera omvandlingen av glukos till glykogen. Vid kaliumbrist frigörs inte insulin och sockret omvandlas inte till energi utan lag¬ras i form av glykogen i levern, vilket leder till hypoglykemi. Tarmperistaltiken avstannar, gaser bildas av förruttnelsebakterier. Förstoppning och urinretention (kvarhållande av urin) blir följden. Muskelsvaghet uppstår och till slut förlam¬ning, som kan få fatala följder när den drabbar andnings- eller hjärtmus¬kulatu¬ren. Man ser såväl mental apati som sömnlös¬het. Kalium lär tillsammans med fosfor bidra till hjärnans syreförsörjning, vilket också kan spela en roll i detta sammanhang." Källa: http://kurera.se/kalium-k/

Seltin innehåller både kalium och salt. De som äter (iaf vissa typer av)blodtryckssänkande mediciner ska äta vanligt salt eftersom tabletterna driver ut salt framför allt, natriumet blir kvar, tillsätter man seltin blir det för mycket kalium. Lite trivia för den som är intresserad. :whink:

Undrar om de här sendragen beror på taskig energitillförsel till muskeln...  :hm-hm: Ren spekulation
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2014.06.30 - 13:34:40 »

Men leder inte mer kalium snarare till lägre blodtryck? Ivf om man ska tro på att för mycket Na leder till högt.

Jag antar att du testat magnesium mot sendraget? Sendrag är mycket obehagligt, avundas dig inte.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #23 skrivet: 2014.06.30 - 14:18:27 »

Jag testar först med detta tänkte jag. Så dåligt som jag har ätit kan jag eventuellt behöva båda. Sprang en liten vända vid 12, för ryggen och blodtrycket då. Inget blodtrycksfall idag - än så länge.
Sendraget är bara en touch då och då, så än så länge har jag bara väntat ut det. Nästa steg vore magnesium.
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #24 skrivet: 2014.06.30 - 16:17:28 »

Har ni några träningsmål? Jag har just skaffat mig ett par.

Jag vill cykla minst 300 mil i år och det kommer jag nog att göra om vädret inte sätter stopp. Ligger på 107 mil nu. Det är 38 mil mer än samma tid förra året och då slutade det på 226 mil, så det känns rätt realistiskt tycker jag. Första året cyklade jag bara 110 mil, så det går ivf framåt på den fronten. Iofs berodde de futtiga milen ju delvis på att det var den där eländigt regniga sommaren, inte bara på mina kraftlösa små ben.

Och så vill jag göra ett par långturer som är längre än de jag gjorde förra sommarn. Den längsta då var drygt 52 km och då var jag bra slut på sluttampen. Jag cyklade 49.7 i helgen och var inte trött när jag kom hem, men lite segt i uppförsbackarna var det på slutet, så det verkar också ha förbättrats. Har en tur plottad som är drygt 7 mil. Kanske blir det den.

Mitt problem med längre turer är att jag är skitdålig på att ta paus. Jag inser att jag antagligen skulle orka längre om jag tog flera korta pauser och en eller ett par rejäla också. Jag gillar att cykla själv, skönt att glida fram i sin egen lilla bubbla, men det är urtråkigt att rasta själv! Blir bara ultrakorta kisspauser, inte en sekund längre än nödvändigt, och sen en matpaus om jag är ute tillräckligt länge för det. Då får jag tråkigt så snart matsäcken är slut. Behöver nog någon slags terapi för det här. Får hitta djup skugga någonstans och sätta mig och titta på Play kanske.  :whink:
Ska ivf försöka jobba på det också, att ta det lugnare på långa turer så jag på sikt orkar riktigt långa turer och kanske flera dar på raken, typ cykelsemester.

Och så vill jag ta upp styrketräningen igen till hösten. Cyklingen gjorde att jag kom av mig med den, men musklerna har jag konstigt nog kvar. Jag läste om att styrketräning lämpar sig väl för periodiserad träning. Typ träna normalt på vintern och bara underhållsträna på sommarn så man inte tappar. Så därför får det bli i höst. Ingen idé att börja nu om jag ska lägga upp det så.

Och jag ska försöka gå mer, rent allmänt. Det bli att jag bara cyklar. Åtminstone en långpromenad i veckan med hunden ska jag försöka. 1 timme så där. Men det förutsätter att det inte är så bra cykelväder.  :biggrin1:

OK. Få höra nu om ni har några planer!

Jag har gått runt och funderat över din fråga. Först tänkte jag inte svara alls. Vaddå mål, vänkte jag. Alla jävlar snackar om mål. Chefen vill att jag berättar vad jag har för mål, på tv och i radio. Alla jäkla tidningar och så får jag mail från div coacher som jag någon gång har råkat lämna min mailadress till. Alla vill att man ska ha ett mål. Eller flera. Det går bra det med tydligen.

Men så tänkte jag att så jäkla svårt kan det väl inte vara att lyckas komma på något mål. Jag har verkligen funderat. Både angående jobbet och vad jag har för träningsmål. Förr har jag ju roat mig med att anmäla mig till tävlingar. Och har faktiskt tyckt att det har hjälpt mig med att fokusera på min träning. Men när jag närapå fastnade i väggen med migränen avbröt jag allt vad tävlande heter. Jag har försökt skala av alla yttre krav som går. Särskillt konstgjora krav, som tävlingar ju ändå är. Men nu, efter ett par år känner jag ändå att jag är lite sugen på att pressa mig lite. Det är ju ändå roligt med själva tävlingsmomentet. Och har man hunnit träna ordentligt innan blir det ju bara roligt. Fast jag är nog fortfarande inte mogen för tävling. Eller, det vet jag att jag inte är. Men jag tror att jag har börjat kunna formulera något litet mål ändå. För OM jag ändå vill kunna tävla i framtiden behövar jag ju klara av att utföra själva momentet jag tävlar i. Och det är ju löpningen.

Kanske är det faktiskt det som har varit mitt mål hela vintern, fast jag inte har fattat det. Men jag vill ju kunna springa igen. Och jag vill kunna paddla en hel helg, utan att få skador. I detta behövs ett antal delmoment som jag ska klara först. På vägen liksom. Av dessa är nog att bygga upp styrka i bålen och benen igen ett viktigt mål. Ett annat mål är att kunna dra ner betablockerarna utan att få mer migrän. När jag har fått ordning på dessa två mål, då kanske jag är mogen för att börja löpträna. Innan dess håller jag mig till försiktig styrketräning av riktade muskelgrupper. Med hjälp av sjukgymnast och min duktiga yogainstruktör. Jag har även funderat på att ta hjälp av en löparinstruktör för att komma igång med löpträningen utan att skada mig.

Under tiden just nu får konditionen får sitt med hjälp av promenader, simning och cykling. Det är faktiskt motigast, eftersom jag upplever att betablockerarna hindrar mig så mycket. Och jag är inte tillräckligt stark mentalt så att jag klarar att ta mig över tröskeln när jag tränar ensam. Där kommer min simmarkompis och ena paddelkompis in i bilden. Utan att hon vet om det är hon en oerhörd hjälp till mig. Hon och jag har dessutom utmanat varandra  med paulokvartarna fram till mitten av Juli. Då har vi kört i en månad. Vi lär fortsätta ytterligare en månad efter det skulle jag tro.

När det gäller pauser som du nämner Hemul, så är jag nog din raka motsats. Jag har skitsvårt att kämpa på när jag är ensam. Hittar alla möjliga förevändningar till att ta pauser. De har jag däremot inte alls svårt med när jag är ensam. Man kan fota blommor, titta på kossorna i hagen, meka med väskor och allt möjligt annat. Eller varför inte ta en långfikapaus? Hittar man en mysig plats att vara på är det inga som helst problem. Är jag däremot i sällskap kan jag gneta på. Då vill man ju inte visa sig sämre. Liksom. Tävlingsinstingten slår till.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2014.06.30 - 16:33:08 »

Låter bra tycker jag!  :thumbsup:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #26 skrivet: 2014.06.30 - 16:35:58 »

Ser du, du har ju ett mål iaf.  :smile:

Känns det mer motiverande i grupp/med andra människor tycker jag absolut du ska använda dig av det. Dessutom blir det väl roligare.  :thumbsup:
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #27 skrivet: 2014.07.02 - 15:46:43 »

Tack tjejor!  :smooch:

Vet ni, igår efter firande av den nyvuxne och han pös iväg med en kompis var det dags för min kvart. Men jag kände verkligen inte för att kämpa med hopprepet som ingår i programmet, så jag drog ut på en snabb promenad. Så kände jag mig så jäkla stark så jag testade att springa. Och när jag kom hem och kollade, hade jag SPRUNGIT 1,5 kilometer!  :w00t: Inte sammanhängande, med med snabb gång emellan. Och jag kände mig inte ens trött i musklerna. Jag riktigt kände hur musklerna i benen och bålen jobbade och höll mig stabil. Tjohoo!  :clapping: Däremot flåset.....där finns fortfarande mycket förbättringspotential.  :whistle:

Sen körde jag ett yogapass efter. Det är både styrka och stretch. Bra för benen. Jag var orolig att jag skulle ha ont i vaderna idag, men det har gått bra. 
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2014.07.03 - 02:36:02 »

Men vad kul!  :clapping:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #29 skrivet: 2014.07.03 - 14:43:54 »

Vad kul! Och bättre läge än du trodde lät det som. Friskare än du trodde? Då klarar du att springa längre än mig men det gör ju de flesta.  :tongue: Jag har aldrig tränat tillräckligt för att komma så långt heller, vädret och kanske brist på motivation när nyhetens behag tagit slut... Inga ursäkter kvar nu lol

Loggat
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 9   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544