Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 06:38:51 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 9   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Träningsmål  (läst 41057 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #30 skrivet: 2014.07.03 - 15:28:25 »

Ja betydligt bättre! Fast jag ska inte dra några stora växlar på det. Och jag tänker inte börja med regelbunden springträning ännu. Tror jag.....  :confused3:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ary
Gäst
« Svara #31 skrivet: 2014.07.03 - 18:01:03 »

Din kropp kan förhoppningsvis tala om för dig, men visst du behöver ju inte köra järnet absolut. Den ökade cirkulationen kan ju vara bra för muskler och därmed huvudet....Det finns ju alltid wogging annars.  :whink:

Du har inte kommit på vad som är trigger vad gäller migränen?
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #32 skrivet: 2014.07.03 - 22:06:40 »

Jodå visst har jag det. Har nog koll på nästan alla vid det här laget. Problemet är att det är inte alltid en trigger triggar igång migrän. Ibland klarar jag tre av dem utan att få migrän. Ibland klarar jag inte en. De är många och påverkar mig olika mycket beroende på hur dagsformen är. Vad det gäller mattrigger har jag bara hittat gluten och alkohol. Fast lite gluten, eller lite alkohol kan fungera om jag inte är dålig av sömnbrist, stress, stelhet, inflammationer, skarpt ljusblänk, extrem värme, vätskebrist, mineralbrist, kraftiga känslostormar, eller överansträngning. Eller något annat som jag kan ha glömt räkna upp.

Det hade varit enkelt om jag hade kunnat säga att jag alltid får migrän om jag dricker ett glas vin och äter ost. Eller om jag sover 8 timmar varje natt, samma timmar på dygnet, då klarar jag alla de andra triggersarna. Men det är mycket mer komplicerat än så. Jag ser migränen som ett glas. Ett glas som jag kan fylla på med triggers/vatten. Olika triggers tar olika mycket plats i glaset. Och när glaset svämmar över, då får jag migrän. Men det är inte så enkelt att jag kan hälla ur lite ur glaset för att ge rum åt en annan trigger. Vissa av dem kan nämligen ta dagar eller någon vecka innan de har dunstat ur glaset. Jag misstänker dessutom att glaset ändrar storlek lite också, beroende på årstid.

Men med försiktig och regelbunden träning, som jag sakta, sakta ökar på intensiteten, eller lägger till nya moment i. Då tror jag att glaset kan bli något lite större ändå. Både genom att jag blir mindre spännd, får färre inflammationer och blir piggare. Så därför tar jag det varsamt med springandet. JAg klarade 1,5 kilometern utan att få migrän. Det är helt fantastiskt. Och det är möjligt att jag kan byta ut hopprepet ibland, om jag känner mig stark och lugn i övrigt. Men jag vågar inte låta det bli basen i min träning ännu på länge.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #33 skrivet: 2014.08.16 - 23:02:43 »

Jaha, nu har jag i princip cyklat 200 mil. Eller exakt 1998 km. Få se om det blir 300 i år. Har blivit mindre i augusti, bara 17 mil hittills. Varför vet jag inte. Det kanske har regnat. Av någon anledning minns jag inte hur augusti har varit. :huh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #34 skrivet: 2014.08.17 - 13:35:51 »

Här har det varit lite mer ostadigt, varmt ibland, regn ibland - lite av varje...

Träningsmål ett uppnått, att kunna springa 7 min i sträck utan att avlida.
Mål två: Att kunna springa 15 min utan att stanna.
Mål tre: Att kunna springa 2,5 km både på löpband och utomhus.
Mål fyra: Att fixa 15 minuters intervallprogram där man springer upp till 10 km/tim.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #35 skrivet: 2014.08.17 - 13:56:19 »

När jag blir lite smalare ska jag försöka springa 1 minut.  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #36 skrivet: 2014.08.17 - 18:37:22 »

Du är redan lite smalare.  :biggrin1:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #37 skrivet: 2014.08.17 - 19:16:57 »

Lite smalare än nu.  :rolleyes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2014.09.30 - 22:32:11 »

Går åt skogen med mitt 300-milamål. September blev sämsta månaden sedan mars! 179.35 km. Har knappt cyklat alls mer än till och från svampskogen.

Å andra sidan, cyklar jag lika mycket som jag gjorde förra året de månader som är kvar klarar jag det precis. Fattas ungefär 70 mil. Får skärpa mig!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #39 skrivet: 2014.10.01 - 07:02:21 »

Det borde du klara! Det ser ut att kanske bli en sen vinter. Bara det inte börjar storma.

Vi drar ut och paddlar, för andra gången den här hösten, nu till helgen.  Ett viktigt mål som jag har nått!


Skickat på ett lurigt sätt.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2014.10.01 - 10:23:10 »

Toppen!

Kanske, kanske inte. Jag har ivf redan nu cyklat längre än jag gjorde på hela förra året, så en ökning blir det ju hur som. Men att gå från 50 mil i månaden till under 20 så här sent på säsongen var inte så smart. Det är svampen som gör det, plus att det har varit en massa annat skit jag har varit tvungen att göra. Men det är slut med det sistnämnda nu, så vi får se.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #41 skrivet: 2014.11.03 - 03:26:30 »

Nu är det helt klart att det spricker. Är uppe i 2512 km nu. Aldrig i livet att jag kommer att få ihop 50 mil under november och december. Ävla skit. Hade jag cyklat lika mycket i september som de andra sommarmånaderna hade jag i princip varit hemma redan. Blev bara 179 km då och inte mycket bättre i november.  :sad:

Inte för att det spelar någon roll egentligen, men det hade varit kul. 300 är en så rund och vacker siffra.  :inlove:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #42 skrivet: 2014.11.03 - 05:54:21 »

Ja förstår det inte känns roligt. Men nu har du mål till nästa år!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #43 skrivet: 2014.11.03 - 15:09:35 »

Nix. Finns ingen sånt naturligt mål då och jag tänkter inte sätta upp högre och högre ribba år från år. Nästa år får det bli att bli snabbare istället.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #44 skrivet: 2014.11.04 - 05:32:16 »

Vad synd!  :sad: Men samtidigt är jag själv lite ambvivalent till att ha mål som man måste nå upp till till varje pris. Jag gillar mål som man kan sikta mot. Men om man inte når fram vill jag ändå kunna glädjas över vad jag faktiskt åstadkom ändå.

Nästa år är mitt mål att paddla mer. Jag vill ha flera helger med paddling, utspritt över hela säsongen. Och så vill jag cykla mycket mer! MYCKET mer!! Men jag har inga siffror. Sånt ligger inte för mig.  :nonono:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 9   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544