Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 23:43:32 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Brosk  (läst 7955 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2014.05.16 - 21:54:18 »

Nu har jag tänkt börja med Anna Anka-dieten och käka brosk så jag inte ska få cancer. :crazy:

Nä, inte riktigt då. Men jag funderar över de där mumsiga broskbenen jag köper på grossen. Jag tuggar ju i mig brosket också, brukar vara någon enstaka bit som är förbenad bara, resten går ner. Men jag har lite svårt med kaloriräkningen. Broskben finns liksom inte i SLVs databas, så jag kör på fläskben. Blir astronomiska siffror när jag äter det, men jag går inte upp, så nåt är fel.

Min fråga är alltså vad innehåller brosk? Knappast fett. Men protein kanske. Hur mycket kan det i så fall röra sig om? Hittar ingenting om detta viktiga ämne när jag googlar! :dribble:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014.05.17 - 08:31:00 »

Googlat litet för dig. Men blir inte klokare heller. Bara det här:  80% vatten, 12% fibrer och 8% celler. men vad för fibrer och celler blir man inte klokare av....

Jag gillar inte brosk...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014.05.17 - 09:50:57 »

Fibrer? :eek:

Men det låter ju ändå som jag misstänkte, att det inte är speciellt näringstätt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014.05.17 - 10:02:31 »

Var tvungen att googla för att se vad brosk *egentligen* är... har alltid betraktat det som oätbart hårt och "studsigt" osmältbart... kan tydligen vara lite olikartat så nu fattar jag ännu mindre... men tydligen innehåller det mycket kollagen http://sv.wikipedia.org/wiki/Kollagen
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014.05.17 - 10:22:29 »

Ja, det borde det göra, men jag kan inte tro att det innehåller lika mycket protein som kött. Kan lätt sätta i mig över ett halvkilo sådana där ben och åt jag ett halvkilo kött skulle nog t.o.m. jag bli lite övermätt. Brukar nöja mig med en 350 g (när jag räknat bort det jag inte kan tugga i mig) och det är inte särkilt mättande alls. Ungefär hälften är nog brosk och resten kött.

I.v.f är det t.o.m. godare än revbensspjäll. Prova! Lång tids puttring krävs förstås och färsk ingefära och lite honung på slutet gör det extra mumsigt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #5 skrivet: 2014.05.20 - 10:16:42 »

Tack för Anka länken, fick ett gott skratt på den.  :lmao:
Loggat
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #6 skrivet: 2014.05.28 - 19:16:43 »

Det finns tre olika typer av brosk. Hyalint brosk, elastiskt brosk och trådbrosk. De består av protein (kollagen och elastan), celler som producerar detta (chondrocyter och -blaster) och "extracellulär substans" som är mycket rikt på proteoglykaner ex. glukosaminoglykaner(vanligaste är hyaluronsyra). Det är dessa som bildar den glatta och geléaktiga "geggan" i leder där hyalint brosk möter varandra (gör att ledplattorna glider smidigt mot varandra).

De tre olika typerna av brosk har olika stora andelar av dessa tre "ämnen". Så kaloriräkningen skulle bero på vilken typ av brosk det är du äter.

Alltså det består av kollagen, elastan och "typ ledvätska". Mest protein alltså. Hur stor %-andel protein i förhållande till vatten beror på typen av brosk. :smile:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014.05.28 - 20:35:28 »

Wow! Tack så mycket. Är du histolog?  :worshippy:

Lite mindre protein och kalorier än fettsnålt kött då kansske? Det är nog fuckin osmältbart, för jag kan äta jättemycket!  :lol:

Och VAR har du varit, om jag får fråga? Är ju skitlänge sedan vi såg till dig ju! Bättring!  :club: :whink:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2014.05.28 - 20:36:53 »

Och jag äter alla sorters brosk. Men bäst gillar jag det där som har något liksom seggeggigt på ytan och är ganska mjukt. :tasty:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #9 skrivet: 2014.05.28 - 20:46:28 »

Varsegod!  :smooch:

Jag är ingen histolog men jag har läst histologi.  :smile:

Ja, jag skulle nog inte heller räkna särskilt mycket kalorier på brosk.  :whink:

Jag tog en "sociala medier-paus" för skolan och jobb tog upp så mycket tid att jag inte orkade med något annat. Men nu har jag sett till att det lättat. Så jag kommer kika in här några gånger i veckan!  :flirting:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2014.05.28 - 21:08:22 »

Vad bra! Att du kommer att kika in, menar jag. :smooch:

Jag har också ett par poäng histologi, men det satt inte så djupa spår. :lol: Däremot tyckte jag det var väldigt kul, hade gärna läst mera än det som ingick i kursen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544