Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 09:00:07 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Nanomat  (läst 5045 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2014.03.13 - 09:58:16 »

Hörde ni på nyheterna om den nya EU-förordningen om att nanolivsmedel måste märkas? Det var ju iofs himla bra, men jag visste inte att det fanns nanolivsmedel! Det är ju hemskt. Tack och lov nämnde de som exempel lättmajonnäs, att lättprodukter kan fås att behålla smaken bättre med nanoteknik.

Men vad är det mer som kan tänkas vara nano? Tänk om färskvaror håller längre om de får lite nanacoating. Nån som vet nåt om det här?

Fy fan säger jag. Jag vill inte vara med längre.  :cry:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5808090
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Saker-mat/Nano-foods---fragor-och-svar-/
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014.03.13 - 12:54:10 »

Om man (EU-politokraterna) inte lyckas skapa förtroende för märkning/kontroll/reglering etc så kommer det ju att innebära världens uppsving för typ "Farmers markets"... i.e. lokala producenter som varken har råd eller intresse av/med högteknologisk "förädling" och förpackning av grönsakerna och köttet/fisken/äggen... "balkongodling" kommer nog också att öka dramatiskt.
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014.03.13 - 13:28:22 »

Ährm, ja, det vill man ju gärna ha märkning på...


Lite mer info:
http://www.understandingnano.com/column-food.html

"nanoparticle emulsions are being used in ice cream and various spreads to improve the texture and uniformity"

Sen tror jag att det finns möjligheter också. Man har studerat nanostruktur hos djur och växter, som förbättrar avrinningen. Jag skulle nog kunna acceptera nanostruktur på en youghurtförpackning som gjorde att det blev mindre svinn. Det är ju skillnad på teknik för förpackningar och partiklar iblandade i maten.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014.03.13 - 13:52:11 »

När man googlar så hittar man artiklar som bara är något år gamla som säger att det inte finns nanomat i Sverige, så det måste vara ganska nytt. Är ju bra om det bara används till lättprodukter och processat skit, men jag tror det kan bli värre.

Fabrikanterna fattar verkligen inte. Inom andra brancher används nano som ett säljargument. En kamera jag var intresserad av hade "Nano Coating" och nano stod också på en synlig plats på kamerahuset. Ska man köpa mockaspray är en del nano, vilket framhålls med stora bokstäver. Men då ser man det ju ivf. Det värsta tror jag är sånt som textil, tvättmedel och hudkrämer. Det används i både tvättmedel och hudkrämer men jag har inte sett någon förpackning där det står nano. I det där programmet om nanopartiklar och plötsligt hjärtstopp som vi såg flera av oss hällde de vatten på en kavaj och det flöt av som om den hade varit gjord i plast. Hur vet man om man t.ex. köper vattenavvisande friluftskläder att det inte är nanoskit på dem?

Eller också fattar fabrikanterna och det flesta tycker det är bra och hippt med nano. Lustigt bara att det framhålls i vissa sammanhang och inte i andra.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014.03.13 - 14:01:25 »

Citat
Sen tror jag att det finns möjligheter också. Man har studerat nanostruktur hos djur och växter, som förbättrar avrinningen. Jag skulle nog kunna acceptera nanostruktur på en youghurtförpackning som gjorde att det blev mindre svinn. Det är ju skillnad på teknik för förpackningar och partiklar iblandade i maten.

Är det? Hur mycket lossnar från beläggningen i tetran och följer med filen ner i lilla magen? Samma med saker som är ytbehandlade. Textil var ju farligt enligt det där programmet och givetvis tvättmedel som dammar. En kamera är kanske inte hela världen, men allt läggs ju ihop och det är ivf något man har nära sig och nära andningsvägarna, så slurpar man ner lite nanosar i lungorna varje gång man lyfter kameran till ögat.

Usch. Jag bor mitt i stan också. Säkert massor med otäcka små partiklar från dubbdäcken. Snart är det dags för kommunens vårstadning när de rör upp stora moln av giftigt skit. De ska våtsopa för att binda eländet, men det skiter de i ivf på våran gata.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2014.03.13 - 14:51:01 »

Citat
Sen tror jag att det finns möjligheter också. Man har studerat nanostruktur hos djur och växter, som förbättrar avrinningen. Jag skulle nog kunna acceptera nanostruktur på en youghurtförpackning som gjorde att det blev mindre svinn. Det är ju skillnad på teknik för förpackningar och partiklar iblandade i maten.

Är det? Hur mycket lossnar från beläggningen i tetran och följer med filen ner i lilla magen?

Visst finns det sådana risker, absolut. Men alla material har ju någon sorts struktur på nanonivån, allting består ju av mindre delar, och på någon nivå är det nanostorlek. Så det kan ju följa med partiklar i den storleken även om man inte avsiktligt gjort en struktur så. Men såklart är det vettigt att reglera och undersöka om det är rimligt säkert innan man använder det.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2014.03.13 - 15:31:47 »

Jo, men vilket är troligast att det släpper ifrån sig mest sådana partiklar? Och sen har vi tillverkningsprocessen.  Den ryker det säkert nanopartiklar om och det går åt en jäkla massa tetror.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014.03.13 - 15:34:35 »

Apropå tillverkningsvolym, jag hörde på radio nyligen att världens störa datortillverkare, kinesiska Lenovo, säljer 6 enheter per sekund, dygnet runt. Då ingår alla deras produkter. Tror det var TV och någon hushållsmaskin också. Tyckte det gav ett hissnande perspektiv, t.ex. på hur mycket skit som är i omlopp, även om inte nano här kanske.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544