Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 15:01:19 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Squatty Potty - om konsten att bajsa rätt  (läst 33445 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2014.03.10 - 14:30:46 »

Jag har gjort knäböj i åratal.

Jag vet inte varför jag inte kan. För att jag fortfarande är för tung, musklerna är ovana, jag gör fel... Inte vet jag. Men det känns som om nåt skulle gå sönder i knäna om jag skulle tvinga mig. Förefallar mig mycket bättre att börja träna utifrån en position jag kan komma i utan besvär. Nämligen sittandes på toaletten med fötterna på något lite lägre än målhöjden. Det är alltså inget problem att komma i den ställningen, men jag får ont i lårmusklerna av att sitta så länge, så riktigt avslappnande är det ju inte.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #16 skrivet: 2014.03.10 - 17:08:07 »

Jaha knäna! Varför sa du inte det männscha!  :smack_head: Det sätter ju saken i ett helt annat läge.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2014.03.10 - 17:33:10 »

Tror inte det är själva lederna, mer musklerna som är för korta/inte orkar. Har nästan aldrig ont i knäna annars och har jag det någon gång så är det en överansträngning som går över snabbt. Jag har alltså inte svårt att resa mig från golvet om jag hamnat där, inte av den här anledningen ivf. Det är att sakta sänka mig ner till huksittande som är läskigt och sitta kvar skulle vara helt omöjligt. När man har tyngden på ändan som på toastolen och höjer upp fötterna blir det ju ingen särkild belastning. Men det stramar ändå och jag får ont i översidan av låren, men bara lite ont, inte den där farliga nu går nåt snart sönder-känslan.

Capice?  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #18 skrivet: 2014.03.10 - 18:03:51 »

Si, si!  :nod-yes: Du nehöver stretchträna knäna.  :nod-yes:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2014.03.10 - 20:59:31 »

Fast nu tror man ju att stretching är dåligt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #20 skrivet: 2014.03.10 - 21:11:36 »

Jag såg det. Men jag tror sunt förnuft kan vaa bra att koppla in ibland också. En skadad muskel eller senfäste behandlas på ett sätt. En kort muskel som behöver förlängas, på ett annat.

Jäklar vad det ringer på jourtelefonen ikväll. Måste springa ifrån igen!  :so_mad:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2014.03.10 - 22:28:22 »

Min erfarenhet är faktiskt lite tvärtom. Att stretcha muskler som alltid är stela/korta hjälper bara för stunden. I mitt fall är det säkert p.g.a. vikt och hållning och stretchingen uppväger inte det på långa vägar. Däremot har jag t.ex. blivit av med golfarmbåge genom att stretcha, inte var det många gånger heller för jag glömde det hela tiden.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #22 skrivet: 2014.03.10 - 23:14:56 »

För mig hjälpte ju inte stretch innan operationen. Men nu gör den skillnad. Däremot funkar yogan, som ju är mycket stretch, på mina korta muskler på baksidan av vader och lår. Tänk så olika det kan vara. Precis som med viktnedgång och benägenhet att bygga muskler. Det finns helt enkelt inte bara en sanning.


Skickat på ett lurigt sätt.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2014.03.10 - 23:57:34 »

Ja, jag har ju bara testat sån där vanlig stretch. Inga moderna finesser liksom. Har en bekant som nästan inte kan röra sig alls p.g.a. en nervskada i ryggen, inte stå mer än någon minut, inte sitta på en vanlig stol och så vidare. Han går på någon alternativ rehab som går ut på att mjuka upp kroppen, men genom rörelser mer än stretching. Vet inte hur det funkar, men han är äckligt smidig. Kan lätt böja sig framåt med raka ben och sätta handflatorna i golvet och sån akrobatik. Tänker hänga med och titta nån gång, men jag har inte råd med sådant ivf. Mina problem tror jag bara beror på vikt och ovana också, inget allvarligt liksom. Jag lider ju inte av det, bara jag ger fan i att sitta på huk. Du skulle se mig när jag kissar i skogen.  :laugh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2014.03.11 - 02:06:11 »

Fast nu tror man ju att stretching är dåligt.

Det var väl bara *dåligt* om man skulle utöva någon explosiv prestation, som OS-final på 100 meter (löpning) eller liknande? Jag tror fortfarande det är bra för rörlighet på kort och lång sikt... *tror*...
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2014.03.11 - 02:59:12 »

Dåligt och dåligt. Meningslöst i de flesta fall då. Och det kan tydligen ibland vara skadligt. Hur som är det ju urtråkigt, så lika bra det så slipper man!  :loony:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #26 skrivet: 2014.03.14 - 22:12:26 »

Katy tipsar om hur man stretchar för att komma ner i squat

http://www.katysays.com/you-dont-know-squat/

http://www.katysays.com/you-still-dont-know-squat/

Jag tror för övrigt att det är nyttigt att stretcha muskler som blivit förkortade men om man stretchar redan normallånga muskler så kan det säkert vara skadligt.

Lagom är alltid bäst  :nod-yes:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2014.03.15 - 03:05:37 »

Det där är ett bra sätt att stretcha vaderna. Fast jag brukar ta nåt som redan finns där, en tröskel eller så.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2014.03.15 - 11:06:11 »

vad menas med "tuck your pelvis"? oke, pelvis vet jag men jag fattar inte helt om man ska ha ryggen böjd eller just höften framåt vinklad så att ryggen blir "ihålig". Vet itne bättre att säga. jag får just nu inte böja ryggen för mycket pga diskarna som redan putar ut för mycket, måste ha något i underryggen när jag sitter så att ryggen blir "ihålig" (fan, kommer inte på rätta svenska benämningen)  för att få allt diskarna att gå tillbaka till normalläge.


Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2014.03.15 - 13:56:21 »

Det ser ju ut som om svanken sjunker ner, men vad fan det betyder... Jag trodde först "dra in" ungefär, men drar man in svanskotan blir det ju tvärtom så... :pippi:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544