Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.26 - 02:37:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stevia är kostnadseffektivt  (läst 24397 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2014.01.27 - 21:47:26 »

Jösses amalia, min stevia är nästan slut. Och jag som för inte så länge sedan köpte en stor påse från USA. Trodde jag. När jag kollade var det i december 2007! Fy sjutton vad läskigt, för jag minns det som igår. Trodde att det var 2, max 3, år sedan. Så var det 7 år sedan. Hatar när tiden flyger så och man inte ens har kul!

Hur som. 1/2 lb köpte jag då och beställde samma igen nu. Kostade mig då 417 sekiner och har alltså räckt i  7 år. Inte mycket att gnälla över.

Tvekade länge om jag skulle våga ta 1 lb-påsen den här gången, vilket blir billigare per g, men bangade på grund av tullrisken. Lika bra det kanske med tanke på hur länge det räcker. Har tyckt det varit svagare i smaken på sistone, tar mera, så det kanske kan bli gammalt. Ska ösa upp det i täta burkar den här gången, om jag kan hitta några.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014.01.28 - 09:58:04 »

josses, det later bra att det haller sa lange!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014.01.28 - 12:28:53 »

Ja, men det var en stoooor påse! Det tyckte jag ivf när det kom.  :tongue:

Tror jag använder det mer nu än i början. Dels har jag väl vant mig vid smaken och sen är jag frikostigare med bär och sånt. Jag tycker de smakar mycket mer med lite extra sötma. Blåbär t.ex. kan ha väldigt svag smak naturella tycker jag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014.01.28 - 12:35:15 »

Nu fick jag precis mail om vad frakten kostar (man får skriva ett meddelande om man vill veta det innan de skickar). $24.75 = 160 SEK.  :sad:

Fast nu ser jag att det kostade nästan lika mycket förra gången. Det är stevian som gått upp $11. Och så tog jag organic den här gången, för det var bara 7 $ dyrare. Ja ja. Jag okejar väl. Är ju inte mycket per år ivf.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014.02.05 - 16:55:13 »

548 kr blev det. Inte så farligt ökning med tanke på att det gått 7 år. Organic kostade $7.10 mer också. Nu ska det bara genom tullen. :neutral:

Det är ett skit med tullen. 1/4 lb kostar $35.00, 1/2 lb $51.00 och 1 lb $74.00. Vore ju bra om man tordes köpa ett par stora påsar och dela.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Noni
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 9


« Svara #5 skrivet: 2014.02.09 - 09:47:39 »

Om webbshoppen är snäll kan man be dem skriva ner värdet :-). Är värdet under 250 kr (inkl frakt) så blir det ingen tull ;-).
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2014.02.09 - 16:41:38 »

Brukar det inte bli ändå för mig. Jag har en jäkla tur med det där. Jag fick en butik att göra så för länge sedan, men jag tycker det är så pinsamt att fråga.

Men jag brukar försöka hålla mig till max 5-600:-. Men i somras lyckades jag med paket värt över 1600:- Jösses vad förvånad jag blev, för jag hade räknat med både tull och moms.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014.02.10 - 19:51:11 »

Självklart blev det ingen tull. :king: Fast det låg ingen present i den här gången.   :sad:

Konstigt dock. Det var en jättefin och stadig liten kartong som jag tänkte att jag kunda återanvända. Men posten hade klistrat någon jäkla krympplast runt kartongen, den hade limmat fast i kartongen och var jättesvår att få av, så kartongen blev sabbat. Hämtade en annan ungefär likadan och lika stor fast sladdrigare kartong från England samtidigt och den hade de lämnat ifred. Varför gör de så? Plastar de in allt från USA eller?  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2014.03.06 - 00:44:38 »

Nu ska ni höra. Jag har precis börjat på nya stevian och den gamla var nog lite avsagen för jag kunde ta lite mindre, men inte så himla stor skillnad. Men de har förfinat processen eller odlat fram nån ny sorts stevia, för den smackar nämligen mycket bättre! Det smakar faktiskt som om jag blandat i socker fastän jag inte gjort det. Mums fillibabba!  :dribble:

Det här var nästan farligt gott! Nu ska det bli intressant att se om den funkar till sådant som jag inte tyckt stevia funkat till förut.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2014.03.06 - 07:52:41 »

men är det nu riktig stevia eller såna där steviaglucosider eller vad det nu hette? jag undrar hur man kan upptäcka skillnaden! Men vad bra det smakar mindre konstigt!!!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2014.03.06 - 13:03:42 »

Vad då riktig stevia? Menar du grönt pulver, pulvriserade blad? Det här är extrakt.

Jag tyckte ju om det innan också, men det nya skiljer sig mindre från socker om man säger så. Jag har haft en standardkvällsmat med stevia på sistone ("apelsinris") och det blev sötare än vanligt med det nya pulvret även fast jag tog lite mindre. Med det gamla skulle steviasmaken ha blivit för framträdande om det varit så sött, men det var bara gott! Tror jag ska skriva och fråga om de gjort nåt. Smörar jag på med komplimanger får jag säkert svar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2014.03.06 - 21:01:45 »

vita steviapulver sägs ju att det är framställt genom kemisk väg .. eller hur det nu var. Men det fanns jul ochså vit steviapulver som var helt naturlig ändå.  Något sånt menar jag. (litet för trött nu hoppas du förstår ändå.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2014.03.06 - 22:34:19 »

Määä! Du ska inte tro på docs enögda propanda. Stevia KAN extraheras med kemikalier, t.ex. bensen. Det är säkert så stevian livsmedelsindustrin använder är framställd, för det lär ju vara både billigare och snabbare. Men den kan också extraheras med vatten. Min är är extraherad med vatten, mekaniskt renad och nu också fuckin' organic! Man får ha lite koll, fattar du väl! :club:

Like the Stevia leaf, all white Stevia extracts are not the same. Our white Stevia extract is extracted with water only (no solvents), de-colored with high pressure filtration, vacuume spray dried, then ground into a fine powder. If you add a little water to our Stevia extract to make a liquid concentrate, you will get a slight greenesh/brown color to the liquid. This is because our Stevia extract is not bleached. All liquid Stevia on the market is made from Stevia extract powder that has been bleached and has a preservative added to it.
http://stevia-extract-sweetener.com/stevia-questions-others-have-asked/

Förresten, jag letade efter de där uppgifterna på deras andra sajt http://herbaladvantage.com (varför de har två är mer än jag begriper) och då såg jag nåt som fick mig att tro att den ekologiska stevian och den vanliga kommer från olika ställen, vilket väl egentligen är ganska självklart när man tänker efter. Det är nog det som är förklaringen till smakskillnaden. Den här är helt enkelt bättre. Väl värd den pyttelilla prisskillnaden.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2014.03.06 - 22:40:49 »

Om du är snäll kanske du kan få ett litet smakprov.  :bg:

Hur upplever du vanligen stevia? Gillar eller ogillar? Minns inte.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #14 skrivet: 2014.03.07 - 01:09:32 »

 :badtongue: Stevia passar inte min känsliga tunga.  :nonono: JAg har en pytts där hemma som aldrig kommer gå åt. Vill du ha den? Skickas till högstbjudande.  :biggrin1:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544