Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 00:52:02 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ekomjölk "rik" källa till omega-3  (läst 3733 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2014.01.14 - 13:54:46 »

Så lyder ju rubrikerna lite varstans idag. Men om SLVs databas är korrekt så innehåller vanlig mjölk nästan inget fleromättat fett alls. 162% av ingenting är fortfarande ingenting. Någon som har sett den där rapporten och vet vilka absoluta siffror det rör sig om?

Man får gå till grädde och smör för att det ska röra sig lite i alla fall, även om inte för det åtråvärda.

Grädde


Smör


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014.01.14 - 15:28:02 »

Jag dricker rätt mycket mjölk så får jag lätt i mig 162 procent - åtminstone sett över tid...
Är det förresten någon som vet hur långt ett snöre är?...

Men seriöst; om man äter 5 kg fluortandkräm så dör man - eller om man hellre vill ta livet av sig med fluoricerat mineralvatten så är det 7000 flaskor Ramlösa som gäller.Obs! måste troligen inmundigas inom loppet av ett dygn eller två för att funka.

Off topic? Jag?...
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014.01.14 - 17:43:02 »

Min beräkning:

25 gram rökt makrill ger 1,6 gram n-3
375 gram (konventionellt) smör ger samma...
Nu när vi blivit informerade om fördelarna med eko-mejerierna kan vi nöja os med c:a 220 gram smör (ekologiskt) för att slippa äta makrill...
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014.01.14 - 19:00:14 »

Det är väl som vanligt, att födelning i varje enskild produkt är viktigare än den i det totala födointaget och följdaktligen den i kroppen.   :whistle:

En sak som brytt mig länge vad gäller omega-fetter är detta tjat om vilken fördelning det är i vegfetter. Man har en samling trossatser...

* Fleromättat är generellt rena giftet, utom omega-3 som är jättenyttigt.
* Det viktigaste är inte den absoluta mängden omega-3 respektive -6 man får i sig, utan fördelningen mellan dem.
* Människokroppen kan inte omvandla kortkedjigt, vegetabiliskt, omega-3 till den användbara och supernyttiga långkedjiga formen i någon nämnvärd grad.

Vad spelar det då för roll vilken fördelningen är i vegfettet, vi kan ju inte använda de kortsvansade luringarna! Och eftersom vi inte kan det, kan det till och med vara så då att de är skadliga, lättoxiderade som de är?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014.01.14 - 20:41:07 »

Det är ett evinnerligt sållande av mygg och sväljande av kameler - samtidigt som elefanterna dansar runt i rummet...

Borsta för guds skull inte tänderna med fluortandkräm - men att pimpla Ramlösa är det få som har betänkligheter mot...
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2014.01.15 - 06:10:28 »

Jag gör faktiskt varken det ena eller det andra. Gillar inte mineralvatten, utom lite clubsoda i wiskyn ibland. Dessutom låter jag vattnet stå i kylen och avklorera sig. Tandkräm har jag inte använt på många år. Det är mer än klor som är läskigt i det förresten. Skummedlet de använder är starkt cancerogent t.ex. Men jag vet vad du tänker på och det är läskigt skrämmande läsning av helt andra skäl.

Detta med omega-3 är något jag verkligen skulle vilja veta. Alltså detta om kortkedjig omega-3 eventuellt är direkt onyttig. På hälsokosten kan man ju köpa rävgift som linfröolja som säljs som omega-3-tillskott (hur fasiken skriver man det där?).
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544