Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 09:57:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Känsligare mot gluten när man slutar äta det?  (läst 11542 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« skrivet: 2013.12.12 - 07:53:33 »

Efter blindtarmen som brast har min mage varit mycket känsligare och jag har letat efter möjliga orsaker. Nu har jag helt undvikit gluten i några månader och magen mår ganska ok för det mesta.

Men det är en sak som jag tycker är lite märkligt. Jag trodde att maggen skulle klara små mängder gluten någon gång ibland nu när tarmarna har fått vila från glutenet. Men det verkar vara precis tvärt om. Nu klarar jag inte ens pyttelite gluten utan att få magknip i ett par dagar efteråt. Det är som att kroppen har glömt hur man tar hand om gluten.

Nån som fattar det? :hm-hm:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013.12.12 - 08:34:17 »

Är du utredd för glutenintolerans? För om man har det så är det ofta så att man har mer diffusa symptom innan diagnosen, men om man sedan får i sig gluten när tarmen läkt så kan man få ganska dramatiska symptom med magont, kräkningar och diarréer. Problemet med sjukvårdens test för glutenintolerans är väl att man bör äta flera mackor om dagen i flera månader innan för att vara säker på att få en diagnos om man är glutenintolerant.

Sedan kan det ju vara mindre dramatiskt också att tarmfloran har ändrats så att du inte har så mycket av de varianter som brukade käka upp fruktanerna i spannmålet, och att du därför mår lite sämre.
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2 skrivet: 2013.12.12 - 14:07:25 »

Hmm, ja så kanske det är. Att bakteriefloran fått sig en rejäl törn betvivlar jag inte ett ögonblick, med tanke på all antibiotika jag fick på sjukhuset.

Någon test har jag inte gjort, och jag är inte sugen på att börja mula mackor för att testa heller. Diagnosen är ju inte så viktig. Bara jag vet vad jag ska undvika. Och det har jag ju listat ut. Jag är bara förundrad att jag reagerar värre och inte mildare av glutenvilan när jag provar att smaka lite. Men det kan ju faktiskt vara som du säger att det är bakteriefloran som påverkar.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013.12.12 - 16:46:30 »

Måste man mula mackor? Jag testade mig en gång och frågade läkaren om jag borde äta spannmål en tid innan, han vet hur jag äter, och han sa att det behövde jag inte, det funkade ändå. Tyckte det var lite konstigt, men vad vet jag mitt gamla luder.   
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #4 skrivet: 2013.12.12 - 19:38:52 »

Det verkar konstigt. Jag har bara hört att man måste käka gluten för att det ska synas något på tarmarna. Men om man tar blodprov borde det gå att se ändå, på antikropparna, eller vaddetnuvar förnåt man tittade på. Det knepiga med glutenöverkänslighet är att man kan reagera utan att läkarna ser det, för att det finns så många olika proteiner som man kan reagera på, men man gör bara ett test. Läste det någonstans, som jag inte minns var..... måste leta lite i minnet.

Tack vare att det verkar så osannolikt att det skulle synas något på ett traditionellt test på mig, så har jag inte brytt mig att göra ett test. För rent praktiskt skulle det ändå inte göra någon skillnad. Jag mår som jag mår ändå.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #5 skrivet: 2013.12.12 - 19:46:09 »

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=2176&print=1

Här var det jag läste. Det var antikroppar man mätte. Och traditionellt mäts Ig-E antikroppar, men ofta ger det inte utslag, trots att man kan ha en inflammation i tarmen och en massa olika diffusa symptom i hela kroppen. I mitt fall misstänker jag mer och mer att migränen hör till ett sådant symptom.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2013.12.12 - 20:42:01 »

Du fuskade väl rätt mycket med bröd och sånt förut, gjorde du inte det? I så fall kan det ju stämma om du avstår från det numera.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013.12.12 - 20:44:16 »

Här verkar det som om < 20% av glutenintoleranta visar höjda nivåer på antikroppar om de äter mindre än 2 g gluten om dagen. Även av de som åt > 2g gluten per dag så gav bara 27% utslag på antikroppsproverna.

Annars så ska ju de proverna visa rätt för typ 90% av glutenintoleranta, förutsatt att man ätit massa gluten länge då vad jag förstår.

http://gut.bmj.com/content/32/8/881.full.pdf+html

Sen måste man ju ha ätit en del gluten ett tag för att se på tarmbiopsierna.

Lite tycker jag nog att det kan vara värt att veta om man verkligen är glutenintolerant, för att risken annars är att man tar den där kakan ibland. Det gör ju inte så mycket om det bara är tarmfloran, men det är ju riktigt farligt om man har celiaki.

Det finns ju gentester också man kan göra, och då kan man utesluta möjligheten att man är glutenintolerant om man inte har någon av generna som krävs. Generna ändras ju inte av kosten. Jag tror inte svenska sjukvården gör det, och 23andme har ju fått stänga av hälsoinformationen vad jag förstår. Det finns nog andra tester, men jag vet inte.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2013.12.12 - 23:59:50 »

Jaha, var väl det jag misstänkte. Kvittar i mitt fall, för det var ju inte det som var problemet. Klantigt av läkaren hur som. 
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #9 skrivet: 2013.12.13 - 12:17:18 »

Lite för svår text för mig. (ge mig en text om teknik så går det nog bättre  :whink:) Förstår inte varför det skulle vara riktigt farligt om man råkar få i sig en kaka om man har celiaki.  :confused3: :redface:

Hemul, fick du diagnosen Celiaki av din läkare?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #10 skrivet: 2013.12.13 - 14:09:31 »

Här verkar det som om < 20% av glutenintoleranta visar höjda nivåer på antikroppar om de äter mindre än 2 g gluten om dagen. Även av de som åt > 2g gluten per dag så gav bara 27% utslag på antikroppsproverna.

Hur mycket är 2 gr gluten om man pratar i termen mackor?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2013.12.13 - 14:14:59 »

Tarmen har en chans att läka ordentligt bara på strikt glutenfri diet. I studien nedan har man sett att efter 2 år har 34% läkt tarmen, efter 5 år 66%. De som inte hållit strikt diet hade mycket större risk för bestående skador.

Att tarmen är ordentligt läkt tycks kunna minska risken att dö (all cause mortality) markant.

http://www.nature.com/ajg/journal/v105/n6/abs/ajg201010a.html


Här ser man att glutenintoleranta som inte fått diagnos löpt närmare 4 ggr högre risk att dö.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S001650850900523X
Loggat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2013.12.13 - 14:16:06 »

Hur mycket är 2 gr gluten om man pratar i termen mackor?

Bra fråga, jag visste inte. Enligt detta typ en halv smörgås.

http://www.celiac.com/articles/38/1/How-much-gluten-is-in-a-normal-diet-and-how-much-does-it-take-to-cause-damage-in-a-celiac/Page1.html
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #13 skrivet: 2013.12.13 - 15:04:26 »

Men OJ! Att det tar så lång tid! Det har jag inte läst någonstans innan!  :max-shock: En månad, eller två har jag läst.

Jag kanske ska överväga att få ta lite blodprov då till att börja med. Och specificera att de tar IgA och IgG också. Samma för sonen, som också har magtrassel, men faktiskt är kollad. Måste kolla vilket prov de tog på honom. Misstänker att de bara tog IgE på honom, vilket är det vanligaste provet. Men då ser man inte om det finns överkänslighet, utan bara allergireaktionen, om jag förstod det rätt.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2013.12.13 - 15:47:02 »

Hemul, fick du diagnosen Celiaki av din läkare?

Nej, testet visade ju ingenting. Han vill dynga på mig IBS vilket jag vägrade acceptera och sedan visade det sig ju vara en bakterie. Jag blev ju bra när jag fick antibiotika mot UVI. :pippi:

Jag menade att läkaren var klantig därför att han sa att jag inte behövde äta gluten innan provet, ifall jag verkligen hade varit glutenintolerant kanske det hade missats av den anledningen. Men det är jag alltså inte.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544