Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 10:58:38 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 26   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Resistent stärkelse  (läst 204641 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #195 skrivet: 2014.10.10 - 14:02:09 »

På atkins har det gjort det, men inte på strikt ketogen kost. Atkins mappar upp kolhydraterna lite efter intro?
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #196 skrivet: 2014.10.18 - 08:52:31 »

Fick tips på RNs sida om ett program från BBC

Forskarna har länge vetat att kokta och nerkylda kolhydrater ger en något lägre blodsockerhöjning än om man äter maten nykokt. Det gäller tex potatis och pasta. Vad man nu kommit fram till är att pasta som kokts, kylts och sen hettats upp igen ger en ännu lägre blodsockerhöjning mot den ordinarie när man äter nykokt pasta.

Utdrag från programmet (7 min) finns på sidan i länken men även en sammanfattning i text plus diagram över blodsockernivåerna.

http://www.bbc.co.uk/programmes/articles/3LncBcDcCXKgtpFvrDZVnNQ/can-my-leftovers-be-healthier-than-the-original-meal
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #197 skrivet: 2014.10.18 - 10:24:11 »

blir det kvar någon näring då? :)

jag tycker förresten att återupphettad mat smakar mycket mindre. den får en bismak eller nåt.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #198 skrivet: 2014.10.18 - 14:23:31 »

På atkins har det gjort det, men inte på strikt ketogen kost. Atkins mappar upp kolhydraterna lite efter intro?

Har bara läst de inledande kapitlen av Atkins. Minns inte vilken upplaga, men gamla Atkins ivf, skriven av honom själv. Som jag uppfattade det ska man efter ett par veckor trappa upp kolhydraterna så mycket man tål. Man lägger till lite i taget till det börjar påverka vikten. Då backar man lite och stannar där. Någonting sånt. Det strikta skedet, induction, är alltså inte tänkt att vara längre än några veckor!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #199 skrivet: 2014.10.21 - 19:58:03 »

Äter lite resistent stärkelse just nu... Mums

(hjälp! kan man inte göra visningen av bilden mindre???)


Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #200 skrivet: 2014.10.21 - 20:10:47 »

Insåg just att man kan det. Enklast genom att först posta som vanligt och sedan redigera och ändra värdet på width i IMG-taggen. Utelämna (ta bort) height helt och hållet så skalas den som den ska. Jag valde att inte låta forumet krympa bilder för resultatet brukar bli ganska gräsligt. Bättre att var och en krymper sina egna bilder. Men för länkade jättebilder kan man alltså göra så här.

Men vad i hela friden är det? Risgröt på vatten med russin i?  :eeek: :tongue:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #201 skrivet: 2014.10.21 - 20:46:51 »

Kokt kallt ris med svarta bönor blandat med en halv rödlök och dressing på äppelcidervinäger, olivolja, sweetchillisås och salt och peppar.
Den här gången hade jag dessutom lite risotto kvar från helgen som jag blandade i. Lika gott att äta kallt som uppvärmt.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #202 skrivet: 2014.10.21 - 21:34:20 »

Jamen det lät ju betydligt godare!  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #203 skrivet: 2014.10.23 - 16:54:52 »

Du inspirerade mig. Sitter och mumsar på en ribbestek med vita börnor i tomatsås (hemgjord såklart). Jättegott - tack! :smooch:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #204 skrivet: 2014.10.23 - 18:14:53 »

Du inspirerade mig. Sitter och mumsar på en ribbestek med vita börnor i tomatsås (hemgjord såklart). Jättegott - tack! :smooch:

Åh det var så lite så!  :redface:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #205 skrivet: 2014.10.23 - 18:38:22 »

Jag köpte upp mig på lite olika bönor förut. Mest för min kompis skull (tål inte vanlig mat), men jag tänkte äta ibland själv också. Men jag glömmer bort det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #206 skrivet: 2014.10.26 - 20:26:07 »

En blogg jag inte läst tidigare skriver mycket om vårt mikroliv och det här inlägget om skillnad mellan kvinnor och män är intressant.

Citat
A study on the effects of prebiotics on satiety and hunger came across my radar the other day. It had an interesting finding — that increased fiber had opposite satiety effects in men and women:

Citat
"Over the remainder of the day, the high dose of scFOS reduced food intake in women, but increased food intake in men, suggesting a gender difference in the longer-term response."

I filed it away as interesting. Do women somehow extract more energy from fiber than men? Maybe.

But then, today, I came across a piece of info that I’m familiar with, but never really connected to anything: gender differences in colonic transit time. In short, it’s been found that women generally have a markedly longer colonic transit time. Average transit time for men: 33 hours. Average transit time for women? 47 hours.

Citat
As you should know by now, a major area of interest for this blog is the role that the human microbiome might play in chronic disease. And there’s a pretty specific class of chronic disease that is particularly under the microscope. Given that we know what an important role microbiota play in our immune system — they are major regulators of immune activity, and about 70% of our immune system is considered to be in our gastrointestinal system — there’s no wonder that autoimmune diseases are at the top of the list when looking at the microbiome and human disease.

Now, let’s see. If women have a greater need for dietary, fermentable, prebiotic, gut bacteria-feeding fiber, would it perhaps stand to reason that they might suffer disproportionately from a modern Western diet devoid of that? Ummm:

Citat
"Taken together, autoimmune diseases strike women three times more than men. Some diseases have an even higher incidence in women.

[...]

The fact that women have enhanced immune systems compared to men increases women’s resistance to many types of infection, but also makes them more susceptible to ADs."

All very interesting.
http://mrheisenbug.wordpress.com/2014/04/04/female-gut-fiber-autoimmune-do-women-need-more-fiber-than-men/
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #207 skrivet: 2014.10.26 - 22:21:30 »

Mikroliven hos män heter spermier va?  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #208 skrivet: 2014.10.27 - 06:53:48 »

Mikroliven hos män heter spermier va?  :crazy:

 :lulz:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #209 skrivet: 2014.11.07 - 21:22:48 »

Tim Steele eller Tatertot har en egen blogg och där skriver han en bra sammanfattning om olika fibrer och dess betydelse för tarmfloran.

http://vegetablepharm.blogspot.se/p/dietary-fiber-info.html
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sidor: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 26   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544