Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 20:48:45 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 26   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Resistent stärkelse  (läst 204585 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
SV:
« Svara #75 skrivet: 2013.12.22 - 15:02:02 »

I den studien jag länkade till för hundra inlägg sedan var det lyckeby-potatismjöl. %-en som ni skrivit om tror jag stämmer, går ju att läsa i tabellerna i studien om man vill veta exakt. (Tror jag iaf.) Jag tror att man inte anger den resistenta stärkelsen i näringstabeller för att de flesta upphettar potatismjölet.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #76 skrivet: 2013.12.22 - 15:02:23 »

Kan man ju tycka, men nu gör det ju inte det. Kolla potatis. Samma sak där. Man antas kanske förstå att det är stärkelse. Kolhydrater x gram, varav sockerarter y gram... Jag kan tycka att rubriken för den sektionen borde vara just sockerarter och inte kolhydrater. Skulle vara mindre förvirrande.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
SV:
« Svara #77 skrivet: 2013.12.23 - 08:55:45 »

Jag tror att man inte anger den resistenta stärkelsen i näringstabeller för att de flesta upphettar potatismjölet.

"Försvinner" den resistenta stärkelsen i just potatismjöl vid upphettning? Jag har fått uppfattning att RS i kyld potatis eller dito ris är opåverkad av ny upphettning(?) På det att vi alla må äta stekta potäter och (för)bliva friska och krya... :-)
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #78 skrivet: 2013.12.23 - 09:21:06 »

Jag tror att man inte anger den resistenta stärkelsen i näringstabeller för att de flesta upphettar potatismjölet.

"Försvinner" den resistenta stärkelsen i just potatismjöl vid upphettning? Jag har fått uppfattning att RS i kyld potatis eller dito ris är opåverkad av ny upphettning(?) På det att vi alla må äta stekta potäter och (för)bliva friska och krya... :-)

I nåt inlägg skriver Tatertot att det är mer RS i ugnstekt potatis än i bakad potatis för att det skulle bli varmare i en bakadpotatis pga skalet typ ångkokade och det skulle förstöra mer RS.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #79 skrivet: 2013.12.23 - 10:05:30 »

men da ar val pommes frites jattebra att ata...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #80 skrivet: 2013.12.23 - 10:13:25 »

Jag tror att man inte anger den resistenta stärkelsen i näringstabeller för att de flesta upphettar potatismjölet.

"Försvinner" den resistenta stärkelsen i just potatismjöl vid upphettning? Jag har fått uppfattning att RS i kyld potatis eller dito ris är opåverkad av ny upphettning(?) På det att vi alla må äta stekta potäter och (för)bliva friska och krya... :-)

I nåt inlägg skriver Tatertot att det är mer RS i ugnstekt potatis än i bakad potatis för att det skulle bli varmare i en bakadpotatis pga skalet typ ångkokade och det skulle förstöra mer RS.

Men är det återupphettad potatis han menar då?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #81 skrivet: 2013.12.23 - 10:37:18 »


I nåt inlägg skriver Tatertot att det är mer RS i ugnstekt potatis än i bakad potatis för att det skulle bli varmare i en bakadpotatis pga skalet typ ångkokade och det skulle förstöra mer RS.

Men är det återupphettad potatis han menar då?

Nej han menar första gången man tillagar. Men mer behöver ju inte betyda att det är några större mängder att jämföra ändå.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #82 skrivet: 2013.12.23 - 10:39:52 »

Jag mailade Kockens för att fråga dels om siffrorna på Livsmedelsverkets sida och dels för att fråga om det är resistent stärkelse.
Svaret blev det här:

Citat
Resistent stärkelse i potatismjöl – ja och nej.
Den råa okokta stärkelsen är resistent till mycket stor del. Jag kan inte säga exakt hur stor andel. Men det är inte så gott att äta rå stärkelse.
Om stärkelse värmebehandlas med någon vätska sväller den och är inte längre resistent. Det är ju så stärkelsen är tänkt att användas.

Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #83 skrivet: 2013.12.23 - 11:33:26 »

Ha ha!  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #84 skrivet: 2013.12.23 - 14:31:52 »

Kockens verkar ju ha exakt noll koll på hur stort det här med konsumtion av "rått" potatismjöl kan bli... bara en tidsfråga innan nån trendkänslig svensk "kostprofil" plockar upp tråden och gör det till sin nisch!  :smile:
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #85 skrivet: 2013.12.23 - 15:21:24 »

Kockens verkar ju ha exakt noll koll på hur stort det här med konsumtion av "rått" potatismjöl kan bli... bara en tidsfråga innan nån trendkänslig svensk "kostprofil" plockar upp tråden och gör det till sin nisch!  :smile:

Bäst man bunkrar innan priset sticker i höjden...  :lmao:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #86 skrivet: 2013.12.23 - 15:38:14 »

"Fetbobba-gänget" - alltid först med det senaste!
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #87 skrivet: 2013.12.23 - 17:38:11 »

Låter som Björnligan. :sneaktongue:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #88 skrivet: 2013.12.26 - 12:49:08 »

Björnklisterligan så klart!  :lulz:

Hörni, ni som redan hållit på ett tag, hur mycket var ni tvungna att ta innan ni märkte något? Jag tänkte trappa upp lite mesigt sådär, så jag började med en tsk på morgonen och tar nu 1 tsk 2 ggr dgl. Jag märker absolut ingenting, inte ens minsta lilla gasbildning.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #89 skrivet: 2013.12.26 - 13:58:12 »

Jag körde en knapp matsked i början och åt det på kvällen med tanke på att förbättra sömnen. Efter att ha läst runt bland kommentarerna och RNs inlägg och alla Tatertots inlägg på Animalpharm så verkar de flesta vara överens om att 4 matskedar verkar vara nån slags tröskel. Dessutom så är jag nog lite inne på Matt Stones teori om en viss eftersläpning i verkan. Dvs om man har problem med att blodsockret sjunker på natten så behöver man se till att äta bra under dagen, inte bara till kvällen. Tanken är ju också att potatismjölet ska trubba av blodsocker höjning och då kanske det är bra om man äter det innan annan mat och inte efter att man ätit mat.  :lol:

Så efter detta resonemang började jag ta två matskedar på morgonen och ytterligare 1-2 matskedar runt lunch eller tidig eftermiddag. Magen är relativt lugn men det är ju svårt att avgöra eftersom maten blir rätt annorlunda kring jul. Sömnen är också svår att uttala sig om. Kanske att det blev något bättre innan jag gick på julledighet. Jag vaknar ofta vid 4.30-tiden men jag skulle säga att det möjligtvis blev något lättare att somna om. Sen julledigheten började sover definitivt bättre men det gör jag å andra sidan alltid när jag inte behöver ställa klockan.

Jag tänker ge det åtminstone ett par månader innan jag eventuellt drar ner på det. Det är billigt och det värsta som kan hända är att det inte gör nån större skillnad.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 26   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544