Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.27 - 07:37:32 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 18 19 [20] 21 22 ... 26   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Resistent stärkelse  (läst 207750 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #285 skrivet: 2016.04.09 - 09:12:27 »

Chris Kresser skriver om sambandet mellan tarmfloran och sköldkörteln.
http://chriskresser.com/your-gut-microbes-and-your-thyroid-whats-the-connection/

Här är ett par kommentarer med svar från Chris Kresser där han på ett lätt luddigt sätt menar att alltför strikt lowcarb utan nån större mängd fibrer ger problem på sikt. I alla fall enligt min tolkning  :whink:
Citat
tim MARCH 23, 2016 AT 8:58 PM
I agree that if you have leaky gut then fibre is really a no go zone initially. No vegetables at all.
My own adapted Gaps diet.
Cooked fatty minced beef.
Bone stock
Over cooked white rice.
Lots of butter.
And that’s all I really lived on for several months. breakfast lunch dinner.
Help heal my gut tremendously.

Chris Kresser MARCH 25, 2016 AT 8:57 AM
This is fine for the short term, but over the long term it will starve the beneficial bacteria and reduce microbial diversity, which numerous studies indicate puts us at higher risk of disease and early death. We always have to be careful with solving one problem but causing others down the line.

Citat
Angela MARCH 24, 2016 AT 11:38 AM
Tim, Sounds like you found the right approach using GAPS for you.
my guess is that the key is using GAPS or other no starch protocols TEMPORARILY. Then follow with gradually adding the right kind of starches (prebiotic), in small amounts to feed good bacteria. I just wanted to hear from Chris K. on this since I know he has advocated GAPS in the past. But this article doesn’t acknowledge the benefit of doing a phase without starches.

Chris Kresser MARCH 25, 2016 AT 8:53 AM
For some it may be necessary to reduce or eliminate starches for a period of time. The goal, however, is always to address the underlying gut pathology and eventually reintroduce fermentable fiber to promote the long-term health and diversity of the gut microbiome.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #286 skrivet: 2016.05.23 - 20:58:14 »

Nu äter Nikolay en variant av Ray Peta  :whistle:  :w00t:

Känner ni hur marken rämnar under lowcarbarna?   :lulz:
Eller i alla fall spricker lite...

Citat
…So anyway, I’m up for almost anything. From what I gather, Ray Peat holds that one principle cause of problems is stress hormones and that those can be tempered with…get this…sugar! I’ve scoffed at the idea for years, and I admit I have almost zero knowledge of what he’s on about beyond bits and pieces gleened from Matt Stone and Danny Roddy over the years.

So completely unplanned, but Bea left Monday at noon, returns Friday. And I hadn’t had anything but coffee and so decided to do a little “Ray Peat Hack” with the half gallon of OJ and gallon of whole milk in the fridge. Other than a water-smoothie with my “Fart Powder” (something is coming on that, stay tuned) yesterday morning, a couple of crackers with some goat cheese and pate, and a grilled cheese sandwich last night, that’s all I consumed. High pulp not-from-concentrate OJ (the pulp is so high it’s rather like mashed oranges) and a gallon of organic whole milk (not raw, not available up here).
https://freetheanimal.com/2016/05/orange-juice-days.html

Citat
And yes, it all goes down with my quasi-“Peatarian” approach. I do about half of his daily recommendation of OJ and milk, so about a pint of OJ and quart of milk daily. Plus I avoid PUFA, but only from processed foods, dressings, sauces, etc. I do not worry about PUFA from whole foods like chicken.
https://freetheanimal.com/2016/05/waffling-whole-grains.html
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #287 skrivet: 2016.05.23 - 22:07:49 »

Och ni undrar varför jag inte orkar läsa längre?  :pippi:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #288 skrivet: 2016.05.24 - 06:39:05 »

det är ju nu det börjar bli riktigt kul  :cool:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #289 skrivet: 2016.05.24 - 13:47:54 »

Hmmm...  :whistle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #290 skrivet: 2016.05.29 - 21:04:50 »

Enligt rapport av Nikolay från PaleoFX så uttrycker Chris Kresser sig tveksamt till om huruvida en begränsande diet som FODMAP är bra i längden

Citat
The second was Chris Kresser, another functional doc, with the winner statement of the day. They were talking about the established efficacy of FODMAP diets for various gut problems, which Chris acknowledges. But, then, in signaling his uncertainty—in contrast to perhaps some others—he says one thing that concerns him is causing a problem down the road. For instance, what if I treat SIBO with a FODMAP diet, but the patient gets cancer ten years down the road for lack of fermentable fiber in the colon.

https://freetheanimal.com/2016/05/paleo-2016-one.html
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #291 skrivet: 2016.06.06 - 18:20:49 »

Suppversity skriver på FB om en studie där man lät två grupper byta diet med varandra

Citat
Diet-Switch: You eat my diet, I eat yours - USA : rural Africa
In the study, researchers asked 20 fast food-loving Americans swap diets with 20 people living in rural South Africa, and found that within two weeks, the South Africans had "remarkable" changes in the biomarkers that indicate colon cancer risk.
The good news, however, is that the Americans also greatly reduced these biomarkers thanks to their new rural diet.
"In just two weeks, a change in diet from a Westernised composition to a traditional African high-fibre, low-fat diet reduced these biomarkers of cancer risk, indicating that it is likely never too late to modify the risk of colon cancer," lead researcher Stephen O'Keefe from the University of Pittsburgh in the US told Sarah Berry at The Age.
The study came about after researchers noticed that African Americans have a more than 13-times higher rate of colon cancer than rural South Africans. They already knew that this difference was most likely a result of the Americans' diet being low in fibre and high in animal protein and fat, but what they weren't sure about was how quickly a change in eating could affect colon cancer risk.
To find out, they took 20 healthy, middle-aged volunteers from each community, and performed a two-week food swap under close supervision. During this time, the Americans ate low-fat, high-fibre diets, while the South Africans ate low-fibre, high-fat diets, heavy on burgers and fries.
Before and after, the researchers measured important biomarkers that indicate colon cancer risk, including the presence of mucus and bile in their colons. The results were surprisingly quick, as the authors report in the journal Nature Communications:
"The food changes resulted in remarkable reciprocal changes in mucosal biomarkers of cancer risk and in aspects of the microbiota and metabolome known to affect cancer risk."

http://www.sciencealert.com/here-s-what-happens-when-rural-africans-eat-an-american-diet-for-2-weeks
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #292 skrivet: 2016.06.07 - 03:51:01 »

Citat
Citat
a change in diet from a Westernised composition to a traditional African high-fibre, low-fat diet

Fint när man bestämmer på förhand just vilka skillnader det är som är signifakanta. Jag är säker på att skillnaderna är många fler. Man skulle antagligen lika bra kunns säga "a change in diet from a Westernised composition to a traditional African diet consisting of primary produce and free from refined carbs and additives". Och man skulle ha lika lite belägg för att det är just det som är det viktiga.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #293 skrivet: 2016.07.04 - 15:21:19 »

Kan man få en liten snabbrepetition? Hur mycket potatismjöl var det man skulle ta och ska det tas på morgonen på fastande mage eller kan man ta det utstpridd under dan?

Ska faktiskt prova nu. Tänkte trappa upp, så jag började idag, efter frukost, med ½ tsk.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #294 skrivet: 2016.07.05 - 03:51:56 »

Glöm det. Har läst igenom tråden nu och vet allt jag behöver (4 msk optimalt)

Stötte på detta inlägg. Nån som har sparat det där? Archive.org har det inte tack vara LCHF.se's snikna användande av robots.txt.

Per Wikholm har nu skrivit ett mycket utförligt inlägg på svenska som är en riktigt bra sammanfattning.

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10468/LCHF-guiden-till-resistent-starkelse.aspx
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #295 skrivet: 2016.07.06 - 19:01:53 »

Nä har tyvärr inte sparat texten.

Men alltså, var lchf.se Wikholms egen sajt?
Med tanke på att den försvann när han dog?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #296 skrivet: 2016.07.06 - 20:35:28 »

Nej. Den försvann väl ett tag efter? Han var väl den enda som engagerade sig, kan jag tänka mig. Kommer ihåg att jag reagerade på att de inte hade någon runa.

Märkligt ändå, alla de där sajterna har försvunnit på samma sätt. Inte med ett bang, inte ens med en trött suck. Bara är borta utan ett ord till förklaring. Nåja, kostcoachen finns väl än, som sajt ivf. Men betvivlar att det är någon aktivitet i den klubben. Men sajten som Litsfeldt var inblandad i före den här, den bara evaporerade den också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #297 skrivet: 2016.07.24 - 15:41:13 »

Jag har faktiskt fortsatt med stärkelsen. Var tvungen att köpa ett nytt paket potatismjöl. Tar det lite pö om pö och är uppe i 2 tsk 2 ggr om dan nu. Fortsätter det att gå bra ska jag öka intaget snabbare. Första gången jag provade fick jag diarré och ville inte riskera det igen.

En tanke slog mig helt plötsligt. Efter att jag var akut sjuk, alltså för snart 30 år sedan, så ändrade sig magen på ett lustigt sätt. Tidigare hade jag, tro det eller ej, aldrig rapat förutom en gång när jag var fruktansvärt nervös och redan kände mig väldigt bortgjord, då lyckades jag i den mest olämpliga situation att göra det. Jag förstod faktiskt inte varför folk höll på och äcklade sig med det där. Däremot brukade gaser komma ut den andra vägen, men inte i tid och otid. Framåt läggdags brukade det vara dags för en "långprutt", annars i princip aldrig.

Vad som hände var att jag helt slutade prutta. Gjorde de inte alls på många år. Nu händer det då och då, men det kan gå dagar emellan. Däremot fick jag ett bissart behov av att rapa. Det var problematiskt, för jag visste inte hur man gjorde. Ibland slutade det med att jag kräktes upp luft, för trycket gjorde mig illamående och jag kunde inte få till en rap. Det var mycket luft och det var ofta. Nu har det också normaliserats, men jag rapar fortfarande relativt ofta, ivf för mig.

Jag har aldrig fattat hur det här kunde komma sig av att jag var sjuk. Först helt nyligen som en tanke slog mig. De tryckte i mig 3 eller 4 antibiotikakurer på raken, rygg mot rygg så att säga. Den sista fick jag avbryta för jag fick överkänslighetsreaktioner, utslag över hela kroppen. Naturligtvis tog det kål på min tarmflora och det gjorde att gaseriet blev annorlunda!  :pippi:

Efter det har jag ätit antibiotika två ggr mot UVI. Efter den första märkte jag inga förändringar. Efter den andra, den som också mirakulöst botade min presumtiva IBS  :whistle:, fick jag lite småproblem med bajseriet. Inget "man går till doktorn" för, men det kan vara lite åt ena hållet ett tag och sedan lite åt andra och det är periodvis dålig fart på det eller hur man ska uttrycka sig. Alltså även om det inte är hårt så är det lite bestyr med själv utförseln. Det blir hela tiden bättre och det är ju inte säkert att det var antibiotikan som var boven, det kan ju ha varit "IBS-bakterien" som ställde till nåt också.

Flera år efter IBS-incidenten fick jag hålla magen igång med surkål. Det behövs inte längre. Men jag tänker återinföra det nu när jag fått upp RS-intaget.

Vet inte, men omöjligt är det väl inte att min tarmflora aldrig hämtat sig efter dunderantibiotikan och det kan ju vara värt ett försök, även om mina besvär inte är stora. De flesta skulle nog inte betrakta dem som besvär ens. Men för mig som tidigare haft "torpedbajs" som en pojkvän så finkänsligt uttryckte det, är det irriterande att behöva ägna tid åt detta öht. Jobbigt att ge sig ut innan man hunnit göra morgonbestyren o.s.v.

Vad jag märkt hittills av RS-intaget är att det faktiskt är lite mera fart på bajseriet, precis det jag eftersträvar. Plus att jag noterat lite mer gas i rätt ände och möjligtvis mindre i fel.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #298 skrivet: 2016.07.25 - 21:40:11 »

Det blir spännande att höra hur det går för dig  :smile:

Själv har jag kört ca 1,5 matsked på morgonen i sk cold oats som blivit så populärt på sistone och ytterligare 1,5 msk på kvällen i yoghurtkvarg med müsli. Jag känner egentligen inte nåt alls och har inte besvär av vare sig rapar eller fisar. 
:cool:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #299 skrivet: 2016.07.25 - 22:20:00 »

Ökade till en msk idag. Så du äter under optimal dos? Varför fortsätter du om du inget märker och vad hoppades du få för effekter?

Cold oats? Jag anar att det är okokt gröt, havregryn som bara fått stå och svälla i vatten?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 18 19 [20] 21 22 ... 26   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544