Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 13:18:34 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fortsatt höga halter av dioxin och PCB i lax från Östersjön  (läst 12453 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2013.11.29 - 11:16:03 »

Det var ett nedladdat program, ska se om jag hittar på vad de sa. Det var rätt intressant faktiskt. Men det var inte ett medicinskt program, så jag hade tänkt kolla upp det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2013.11.29 - 11:30:25 »

Män
Får lägre IQ
Bryter lättare mot regler
Upplevs som mindre attraktiva av det motsatta könet

Kvinnor
Mer utåtriktade
Vänligare
Mer intresserade av sex
Upplevs som mer åtråvärda

 :lick:

Det var Oförnuft och känsla från 13.07.10 - Vem bestämmer i ditt liv? Men det nämns bara som en kuriositet på slutet, så ingen mer info att hämta där.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #17 skrivet: 2013.11.29 - 13:08:24 »

Jag följer bla. två regler:

1) är maten förbjuden för gravida ska ingen äta det  :shake_head:
2) är filmen förbjuden för alla under 18år är även jag under 18.  :nod-yes:


Äsch, de mesta av graviditetsförbuden är ju övernojiga tom för gravida. Tycker du att ingen bör göra rent i kattlådan någonsin heller?

För att vara ännu tydligare ,så sade jag att JAG följer bla. dessa regler :) om maten är inte nyttig till någon människa, varför ska en annan äta det.
Östersjöfisken får inte ens säljas till övriga europeér, varför i hela värden ska jag dumpa det i mig då?
Och jag hade bara åsikter om maten här, inte kattlådor, för jag vet ingenting om dessa.
Jag vill inte ha husdjur. Det enda tillfället jag kan omvärdera det är om jag ska flytta ut på landet, där är en katt eller två nog nödvändiga.
Loggat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2013.11.29 - 13:19:04 »


För att vara ännu tydligare ,så sade jag att JAG följer bla. dessa regler :) om maten är inte nyttig till någon människa, varför ska en annan äta det.

DU bestämmer såklart hur DU gör!!!

Det kan ju vara vissa risker som med listeria där man kan få hemska konsekvenser om man skulle bli infekterad just under graviditeten, men att man kanske blir "bara" magsjuk annars. Eftersom risken är så pytteliten ändå med typ parmaskinka eller opastöriserad ost så tar jag den gärna när jag inte är gravid. Och så avråder man från lever, det tycker jag är lite konstigt. För mycket A är ju inte bra, men man borde ju kunna ge ett råd om hur mycket som är okej. Jag tror att lite är bättre än inget. Och så kaffe som ju kan vara skadligt de första månaderna. Det tyckte åtminstone min kropp, det luktade verkligen rävgift, jag hade aldrig lyckats få i mig en kopp. Men sen började det lukta kaffe igen när missfallsrisken gått över.

Jag är rädd att för mycket begränsningar gör att man äter för ensidigt och får andra problem. Obefogade varningar kan skada också.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2013.11.29 - 13:50:01 »

Ensidigt för att man inte äter östersjöfisk? Det finns väl gott om fisk i de andra haven också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2013.11.29 - 13:56:32 »

Ensidigt för att man inte äter östersjöfisk? Det finns väl gott om fisk i de andra haven också.

Nä, jag skrev väl ovan att jag tyckte att rådet om östersjöfisk var bra? Med det sagt är fiskråden rätt så krångliga, och jag såg ett tv-program någongång med en gravid kvinna som tyckte att det var för krångligt att hålla reda på vilka fiskar/ tillagningssätt som var okej, så hon åt mest hamburgare, det visste hon var ok.  :smack_head:

Även bra råd kan ha olämpliga bieffekter. Omega-3 är viktigt, så om "ät inte östersjöfisk, ät inte art x från sjö y, ät inte gravad eller kallrökt fisk" leder till att kvinnor inte äter fisk alls så kanske det inte är bra råd. Allting är krångligare än man tänker först.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2013.11.29 - 14:01:51 »

Ursäkta, men är man så korkad kanske man ska överväga lämpligheten i att alls skaffa barn.  :pippi:

Sorry, jag trodde du menade fisken också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2013.11.29 - 18:02:39 »

Tycker det är ganska rolgit att läsa. Denna diskussion vill säga. Bara för att en gravid kvinna eller ett barn inte "får" äta något betyder det-enligt mig- inte att födan i sig är dålig för vuxna. En barnkropp är ju mycket mindre än en vuxen så självklart klarar den mindre av ett visst ämne. Allting har sin gräns i en kropp, även vatten som annas anses totalt ofarligt. Om man t.ex. dricker för mycket av ett visst vatten kan det hända man får brist i ett visst ämne för att den inte ingår den kroppen och den lakas ur. Men Idalinda, du får självklart göra som du vill, jag menar inte att du gör fel eller något. Sen tycker jag att man upptäcker titt som tätt saker som ska vara farliga men iofs sällan är det om man äter  varierat. T.ex. bittermandel. Det ingår visst i mandelmassa och marsipan. Men äter man en handfulll dör man.


ursprungsliv: Jo holländare kan vara ganska så rättframma. Men det tycker jag just är litet irriterande av svenskar ibland, dom kan vara för överkorrekta :) Vyssar in allt i lull-lull så man inte vet vad dom EGENTLIGEN tycker eller tänker :)
Men det är mycket olika var folk kommer ifrån. Amsterdammare och Rotterdammare kan vara på gränsen till grova. (speciellt mot varandra. Dom typ "hatar" varandra) In på landet blir man litet mer försiktiga. Ibland leder denna rättframhet till heta diskussioner: man behöver verkligen inte få säga allt när man vill det bara för att man har rätten till att säga allt, men vissa tycker man får det så tja.. det blir rabalder då och då!  jag är nog litet mittemellan förresten.

verbala käftsmällar tycker jag är överdrivet förresten. Var den svenska kvinnan gjord av porslin eller?  :flirting:

och klimakteriet ger concentrationssvårigheter. Men i sverige "får" man knappt säga man har vallningar. Mina barn  ropar " haaa du har en vallning nu igen" när dom ser jag börjar svettas och blir röd. :) händer ganska sällan gudskelov!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2013.11.29 - 18:17:11 »

Jomen nog är det skillnad. Vatten är nyttigt i lagom doser, t.o.m. livsviktigt. Det gäller knappast dioxiner o.s.v. Man kan äta arsenik i små mängder också. Gör man det dagligen så ökar t.o.m. toleransen. Men varför skulle man?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2013.11.29 - 18:29:51 »

inte vet jag i fallet arsenik. Eller man gör det i fallet av dioxiner i östersjöfisken för att få i sig den där Omega 3 som man behöver, om man ökar toleransen då kan man äta mer fisk.. tja litet långsökt såklart och det är inte menat att äta östersjöfisk OFTA men att göra det IBLAND är nog inte så farligt.

Och så anser jag att man ska njuta av livet också. Man dör ändå. Så att vara så försiktig som mjöligt hela livet och inte njuta av vissa saker... nä inget för mig!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2013.11.29 - 18:39:45 »

Det finns väl annan fisk att äta! I Holland äts ju inte ens östersjöfisk. Vi får ju inte exportera den till resten av EU, har bara dispens så vi får äta den själva.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
SV:
« Svara #26 skrivet: 2013.11.29 - 18:40:26 »

Haha, min gamla bekant var från Rotterdam.

Det kan ju finnas skäl att ge råd och varna från myndigheternas sida. Men historiskt är det ju rätt många råd som visat sig vara fel. Dessutom är det inte bra att oroa sig för mycket heller. Så jag tycker att man ska lugna sig o bara varna för sånt man vet är riktigt skadligt.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2013.11.29 - 19:13:24 »

Som dioxin och PCB kanske?  :tongue:

Fy fan, jag bor precis där röken från kraftvärmeverket drar över stan. Innan de kom på den brajta idén att de kanske skulle rena skiten innan de släppte ut den var visst dioxinhalten mycket hög.  :sneaktongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #28 skrivet: 2013.11.29 - 19:27:06 »

Tycker det där med kattlådan är bra, det gjorde att jag slapp den sysslan när jag var gravid och sedan fortsatte min man av bara farten när barnet var fött  :whink:
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2013.11.29 - 19:51:47 »

Blev han dummare då?  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544