Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 12:51:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: När ens världsbild rubbas  (läst 27014 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« skrivet: 2013.11.19 - 18:13:32 »

Det här blogginlägget tycker jag beskriver väldigt bra hur det kändes när min världsbild plötsligt vändes upp och ner efter att ha varit mer eller mindre medvetet inskränkt.

Citat
Eventually, after some time passed, I was able to revisit these same ideas without protective defense mechanisms and I was able to look at the information without the previous bias that had prevented me from being open to the information. I started unblocking people and pages on FB. I started actually reading the information. And then I started comparing what I thought I knew previously, to what I was now learning. This time around, my thinking was unhindered by resistance. I was ready to listen. I was ready to learn. I was ready to come to terms that something I had firmly believed in, something that had had my passion backing it, did not have proper validation.

http://shitmybraintellsme.wordpress.com/2013/11/17/cognitive-dissonance/
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013.11.19 - 19:25:06 »

Ja, hjärntvätten är rätt äcklig. Ibland tycker jag bara samma fraser upprepas från allas munnar. Maten vi är skapade för att äta, t.ex. Bla bla bla.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #2 skrivet: 2013.11.19 - 19:51:08 »

håller med. Intressant vem eller vad som ligger bakom det hela. Kan det möjligtvis vara inkomstbehov?????
Det som är kärnan bakom det hela...   :whink:
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #3 skrivet: 2013.11.19 - 21:56:30 »

Jag tror, eller i alla fall hoppas, att det inte är ett vinstintresse som ligger bakom. Jag tror snarare det handlar om ordspråket "Vägen till helvetet är kantad av goda intentioner."

I de fall som Kostdoktorn svarat på blogginlägg så är ofta innebörden att de bör lägga ner groll för att man har samma mål - dvs folk ska må bra och då behöver man inte bråka om petitesser (som att det finns vetenskap som backar upp eller inte). Min tolkning är att Kostdoktorn och för den delen även AD är så övertygade om LCHFs magiska förmåga att de väljer att inte läsa sånt som talar emot om de nån gång läser nåt som går emot så har deras hjärna redan bestämt sig för vad som är rätt eller fel. Av nån anledning får jag alltid Ancel Keys och fettdebatten i huvudet när jag tänker på det här...
 :whistle:

Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2013.11.20 - 08:46:51 »

man har samma mål - dvs folk ska må bra och då behöver man inte bråka om petitesser (som att det finns vetenskap som backar upp eller inte).


Jag håller med rätt mycket. Fast jag fattar inte då varför man tjatar så mycket om petitesserna som insulin, tex. Så jag lutar åt att kostdoktorn är helt medveten om att han använder en skev/ felaktig modell - men han har ingen sann modell som är lika lätt att berätta på ett enkelt och övertygande sätt. Att ha en sammanhängande enkel berättelse gör att folk "förstår" och förenklar för dem att hålla sig till kosten, och att hålla sig till en restriktiv kost gör att man lättare går ner i vikt.

Som att prata om tandtroll för barn - vi vet att det inte finns några troll, men det kan få ungarna att öppna munnen om vi lurar dem. Det är min teori i dagsläget.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013.11.20 - 11:07:43 »

Nämen det tror inte jag. Det tror jag inte ens själv. Bara för att det finns hål i insulinteorin betyder det ju inte att den är totalt fel. Insulin kanske inte spelar så stor roll så länge det funkar som det ska, men de allra flesta som är feta har nog förhöjda insulinnivåer och det tror jag visst inverkar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2013.11.20 - 11:28:04 »

Tja, kroniskt förhöjt insulin eller förhöjt fasteinsulin är ju en konsekvens av att något har blivit fel i kroppen. Det är ju kopplat till mer viktuppgång.
http://diabetes.diabetesjournals.org/content/46/8/1341.short

Men högre nivåer av insulin efter glukostoleranstest / efter måltid är tvärtom kopplat till mindre viktuppgång, så att insulinet skulle vara en orsak till viktuppgång verkar jättekonstigt.
http://jcem.endojournals.org/content/80/5/1571.short

Enligt min uppfattning är det inte bara "hål" i teorin, utan den är verkligen totalt fel.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013.11.20 - 12:42:35 »

Men du säger ju själv att kroniskt förhöjt insulin orsakar viktuppgång.

Jag säger inte att det är insulinet som startar karusellen, det kan jag inte bedöma. Man när den väl är i gång tror jag det är det en bra idé att hålla insulinet nere. Om du menar snacket om maten vi är skapade för och att högt kolhydratintag generellt skulle orsaka diabetes och hela metabola syndromet håller jag fullständigt med dig. Det faller ju på sin egen orimlighet.

Även om man köper hela paketet är det ju absurt att en tillfällig insulintopp skulle kunna orsaka någon större fettinlagring. Det är lite som med 5-procentsregeln. Folk verkar inte kunna bedöma vad som är rimligt. En vindruva kan släcka hela fettbrasan liksom... Man har svårt att se att det är den totala mängden som är viktig. Antingen det gäller kolhydrater i maten eller glukos och insulin i blodet. Har svårt att förstå att det skulle kunna vara på något annat sätt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
SV:
« Svara #8 skrivet: 2013.11.20 - 14:16:08 »

Nä, jag säger inte alls att kroniskt förhöjt insulin orsakar viktuppgång. Det hänger ihop statistiskt, men jag tror inte att det är ett orsakssamband. Höga insulinnivåer kommer av insulinresistens, som tycks bero på inflammation.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2013.11.20 - 18:25:28 »

Oavsett detta med hönan och ägget så är det ju effektivt att se till att sänka insulinnivåerna när detta tillstånd är ett faktum. Metoden funkar ju även om fundamentet den vilar på är skakigt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
SV:
« Svara #10 skrivet: 2013.11.20 - 20:55:12 »

Fast jag tror ju inte att det är grejen att man äter mindre kolh o får mindre insulin (efter måltid) som gör att det funkar. Man får mindre inflammation, kanske för att man spontant äter mindre när man inte äter industrikäk, och/eller för att man råkar utesluta något som man inte riktigt "tål", fodmaps eller gluten, tex.

Kolhydrater kan inverka så att sjunkande blodsocker kan göra att man blir sugen på att äta, plus att om man är insulinresistent kan man minska symptom om man äter kolhydratsnålt. Men det i sig gör inget åt grundproblemet. Tror jag.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2013.11.20 - 21:03:07 »

Kan bara tala för mig själv jag och jag fördubblade mitt kaloriintag och jag blev frisk. Inte smal, men frisk(are).
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #12 skrivet: 2013.11.20 - 21:05:53 »

Oavsett detta med hönan och ägget så är det ju effektivt att se till att sänka insulinnivåerna när detta tillstånd är ett faktum. Metoden funkar ju även om fundamentet den vilar på är skakigt.

Men hallå, nu resonerar du ju lika nipprigt som KD och kompani! Klart metoden funkar, men det gör ju alla dieter mer eller mindre.

Och jag tycker det är riktigt illa om läkare verkligen är medveten om att teorin är felaktig men ändå väljer sälja på folk en metod utan att verkligen veta varför det funkar. Och samtidigt håna de som säljer in andra metoder som fungerar lika bra eller lika illa.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2013.11.20 - 21:17:34 »

Alltså, nu tänkte jag på hälsa och inte på viktminskning. Vi pratade ju om insulinresistens och det. Ego som vanligt, det funkar ju inte på vikten för mig, inte som enda åtgärd ivf. Kan ju bero på att jag lätt och "automatiskt" kan äta nästan dubbelt så mycket på fettkost.  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2013.11.20 - 21:19:08 »

Nej, inte alla dieter fungerar. på MIG fungerar det att dra ner på carbs, men hos en annan inte. Tycker, och det har jag sagt fler ggr, man försöker förklara allt men det går inte för vi är alla olika, vi är inga maskiner som fungear 100% lika alla gånger.
Loggat



Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544