Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 16:44:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Om transfett och härdat fett  (läst 4740 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2013.11.14 - 03:14:19 »

Det har varit en del babbel på LCHF-sidor på sistone om att även fullt härdat fett kan innehålla transfett. Det är ju fel. Men det har också pratats om att det inte behöver deklareras om fettet är fullt härdat eller inte. Jag tänkte att det kanske har ändrats sedan jag hade pejl på det och sen kraschade ju min dator. Nu har jag kollat, men jag hittar inte längre tråden hos kostdoktorn där jag var inblandad i en diskussion om det, så jag skriver det här istället. Det finns något som heter Informationsförordingen och i den stipuleras att det ska anges.

Det ska även för varje olja framgå om den är ”fullhärdad” eller ”delvis härdad”. Detta gäller även för vegetabiliska fetter
http://www.slv.se/sv/grupp1/livsmedelsforetag/Markning_och_pastaenden/Informationsforordningen/

Således kan man fortfarande utläsa av innehållsdeklarationen om produkten innehåller transfetter. Innehåller den inte delvis härdat fett så gör den inte det. Inte för att jag vill äta fullhärdat fett heller, men det är ju en annan femma.  :whink:

Förresten hittade jag i processen den här sidan som jag tycker är bra och informativ. Det lustiga är att den finns hos Delicato. Det är förstås för att de vill skryta om att det inte finns transfett i deras produkter, men det tycker jag väl de kan få också.  :lol:
www.delicato.se/e-nr/fetter/transfett/mer-om-transfett

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013.11.28 - 18:12:17 »

Jaha, men på den här sidan om margariner säger de tvärtom.

Det framgår av innehållsdeklarationen om det finns härdat fett i en produkt, men producenterna är inte tvungna att ange om fettet är helt eller delvis härdat.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Matcirkeln-och-tallriksmoddellen/Margarin-smor-och-matolja/

Nu blev jag lite konfys faktiskt.  :huuh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013.11.28 - 20:53:09 »

Ja, det var riktigt obegripligt. Verkar som det varit på ett sätt och blivit på något annat, och att slv inte har koll på sin webb. Frågan är bara vad som gäller nu. Man bör väl fråga dem kanske.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013.11.28 - 21:10:34 »

De har ingen email, bara ett forulär. Jobbigt. Men jag har faktiskt trott på det där första så jag vill veta. Kan margarin vara någon slags undtantag?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2013.11.28 - 21:18:37 »

Done. Bajsformuläret skickat. Har jag sagt att jag hatar kontaktforumulär?  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013.12.10 - 12:36:33 »

SLVs svar:
Kravet om att ange delvis eller fullhärdat fett gäller from den 13 december 2014 då de nya märknignsbestämmelserna,
den s.k. informationsförordningen, ska börja tillämpas. Många företagare har börjat anpasas sina produkter till de
nya märknignskraven redan idag men det är först om ett år det är ett krav.


Himla konstigt, för det har stått delvis härdat på många saker i många år. Det är inget nytt. Jag tror jag var vilseledd av konsumentsamverkan.se . Är ganska säker på att det var där jag läste om att man kan undvika transfetter genom att studera etiketten för ett antal år sedan.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #6 skrivet: 2013.12.11 - 16:51:43 »

Har också för mig att de var tvungna att ange det. Skumt.
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544