Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 20:58:29 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: "spenatsås"  (läst 9467 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2013.10.05 - 13:31:19 »

Visste inte var jag skulle lägga detta, så det får bli här. Ett tips om att spenat faktiskt kan funka som sås om man inte vill ha grädde.

Fick oplanerat en middagsgäst igår. Han äter ännu konstigare än vi. Massa saker han inte tål. Inte "rött kött", inte mejeri, inte tomat... Hade redan gjort köttfärsröra åt mig, så min middag var klar. Fick börja rabbla vad jag hade i kyl, frys och skafferi och han fick säga ja eller nej. Han sa mest nej. Tack och lov hade jag lite antikt ris som är hans basföda, så det var givet. Kom ihåg att jag sett ett paket blockfryst torsk i frysen så det blev nästa. Av grönsakerna blev fryst hackad spenat och purjolök godkänt. Han tål inte smör och inte rapsolja, men olivolja gick bra. Så kokade ris och lättstekte småbitar av halvtinad torsk i massor med olivolja. Sen lät jag purjon smälta i olivolja, öste på fisken och spenaten. Rörde inte om så mycket, utan spenat låg i små öar liksom. Det hela kryddades med salt, citrongräs och chiliflingor.

Det kändes helt fel och såg inte speciellt aptitiligt ut. Men han sa att det var jättegott och åt glupskt så till slut var jag tvungen att prova. Det var gott! Så pass att jag kommer att göra det till mig själv på det halva torskpaket som blev över. Jag tror förutsättningen var att det var väldigt mycket olivolja, en olyckshändelse som blev lyckad, och att inget var hårt stekt. Oljan och spenaten blev som en grön sås som var väldigt mumsig.

Tyckte allt var så fel och ändå blev det bra, så jag tänkte att det är värt att tipsa om. Att kombinationen purjo och spenat skulle vara lyckad hade jag aldrig kunnat tro heller. Kan tänka mig att detta funkar även med strimlad kyckling eller griskött också. Lite svamp i vore nog inte fel. Inte vitlök heller.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #1 skrivet: 2013.10.05 - 17:17:24 »

Hehe folk som äter konstigare än vi - har ni hört!?!  :lulz:
Loggat
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #2 skrivet: 2013.10.05 - 18:10:30 »

Förutom riset så kapar jag receptet. Det lät gott. Allt som jag lagar ser inte gott ut, specfiellt när det gäller soppa, men det kan vara jättegott ändå. :lick:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013.10.05 - 18:46:30 »

Så trevligt att nån uppskattar mina ansträngningar.  :whink:

Jag trodde det skulle bli blött och trist av spenaten, men det blev liksom krämigt. Slog t.o.m. på en liten skvätt vatten faktiskt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2013.10.05 - 19:39:20 »

Lång tid i oljan gör nog sitt.
Jag gillar ju växten mangold men har haft svårt att hitta någon recept som vill gillar.

Förra veckan gjorde jag ett försök som vi gillade.
Det liknar din recept i just det att man låter mangolden och löken puttra länge 20-30 min i oljan/ smöret.
I min recept ingick det även svamp och backon som smaksättare.
Loggat
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #5 skrivet: 2013.10.05 - 20:49:58 »

Bacon är inte fel. Kan sätta piff på de flesta maträtter. :smile:
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2013.10.08 - 12:08:30 »

oh, det där lätt supergott hemul!

Idalinda, jag och maken gillar också mangold... frittata är mums!
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013.10.08 - 14:20:32 »

Tycker du? Jag tyckte det både lät och såg ganska förfärligt ut. Men det var det inte.  :lol:

Tror det var olivoljan som gjorde det. Tror inte det blir samma effekt med smör. :goggle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544