Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 17:12:37 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Choklad och hasselnötstårta  (läst 10813 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« skrivet: 2008.03.20 - 21:55:09 »

300 g hela hasselnötter
300 g mörk kvalitets choklad 70 %
1 msk kakao av god kvalitet
200 g mjukt smör
1 1/2 dl strösocker (kan bytas ut mot sötningsmedel alt uteslutas helt, jag utesluter helt)
6 ekologiska ägg
ett par droppar citron
smör till formen

1. Sätt ugnen på 175 grader, varmluft.
2. Mixa nötterna till ett fint pulver i en matberedare. Det funkar dock bättre om man mal de i ett mandelkvarn.
3. Bryt 200 gram av chokladen i bitar och kör den i mixern tillsammans med nötterna.
4. Tillsätt kakao, smör och socker och mixa krämigt.
5. Separera äggen och tillsätt äggulan i smörsmeten och mixa.
6. Vispa upp vitorna i en torr och ren bunke till ett hårt skum tillsammans med 5 droppar citronsaft.
7. Vänd försiktigt ihop äggvitan med chokladsmeten, lite i taget.
8. Fyll smeten i en smord kakform av teflon med löstagbara kanter, bryt den resterande chokladen i bitar och stick ner dem i kakan.
9. Baka tårtan i mitten av ugnen i cirka 30 minuter, prova med sticka. Tänk på att chokladbitarna kommer att kladda av sig på stickan, trots att kakan är färdig.

Jag ska baka denna smarriga skapelse på tisdag igen, kan lägga till en bild då också. Denna kaka är riktigt tung och god, en av mina favoriter.   :drool:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2008.03.20 - 21:57:03 »

Det lät supermumz  :drool: Har du förslag på alternativ till nötterna...?  :worshippy:

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #2 skrivet: 2008.03.20 - 22:06:34 »

Alternativ?  :confused3: 

Vad är för fel på hasselnötter? Enligt Fineli är de jättelåga i kh innehåll och man ska ju egentligen bara äta en liten liten bit av kakan.  :cool:

Jag skulle tro att sötmandlar skulle funka utmärkt istället för hasselnötter, likaså paranötter (jag klarar inte av de längre, föråt mig) och även valnötter.

Valnötter borde jag testa någon dag.  :thumbsup:

Jag gillar dock hasselnötter. Det ger kakan en svag Nutella smak. Jag skulle kunna leva på Nutella så denna kaka är en godkänd kompromiss.  :yay:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #3 skrivet: 2008.03.20 - 22:44:06 »

Allergi är felet :sad: Är mandel lika illa? Kokos kanske skulle funka. Det blir ju inte samma sak förståss. Eller kokos och solrosfrön :?:

Det låter supergott! Måste testas någon dag! (En som ju inte är allergisk)

/LO
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #4 skrivet: 2008.03.20 - 22:55:53 »

Tänkte inte på det.  :shy:  Jag är befriad från allergier så jag tänker inte på sånt. Är lite överkänslig mot vissa varor men jag kan äta de.

Eftersom kakan är rätt stabbig kan det kanske funka att använda BakePro. Kanske blanda ut med lite kesella för att hålla ihop det bättre.

Vad säger bakexperten. Vira, ska man våga sig på att testa med BakePro?
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008.03.20 - 23:34:21 »

Den tårtan låter ju supergod, och jag kan rekommendera Lidl:s färdigmalda nötmjöl. Fin malningsgrad som jag brukar göra nötbröd på. Och det kostar 11.99 för 200 g. :whistle:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
Langhol
Sr. Member
****

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 384


« Svara #6 skrivet: 2008.03.21 - 08:10:33 »

Bookia! Vilka godsaker du serverar oss till påsken! :lick:
Loggat
Vira
Sr. Member
****

Smörklickar: 12
Offline Offline

Antal inlägg: 332



« Svara #7 skrivet: 2008.03.21 - 11:21:55 »

Tack Bokia för den komplimangen :redface:. Någon bakexpert är jag väl inte, men gillar att experimentera.
Tror nog det går att byta ut till BakePro. Skulle tippa på 150g BakePro, 50g FiberHusk, 50g Pofiber och 50g Fibrex. FiberUsk för att få kakan att hålla ihop bättre och det andra för att få till det tunga i kakan. Prova er fram :whink:.

GLAD PÅSK
Loggat

Vira
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #8 skrivet: 2008.03.21 - 13:02:09 »

Vi gjorde en tredjedel (1/3).
Bytte ut hälften av nötterna till kokos. Jag hade i lite stevia istälelt för socker och en gnutta vaniljsocker i.
Gräddade i små sufflé-formar. Räckte lagom till tre - men hade lätt räckt till 4 också, om man tagit lite mindre i varje.
Det var kanske i mesta laget till en normal fika, snarare en smarrig lunch :lick:

Allt var i alla fall supermegadundergott!!! :slurp:

/LO
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #9 skrivet: 2008.03.21 - 13:05:04 »

Glömde säga...
20 minuter tog det i de små formarna.

/LO
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #10 skrivet: 2008.03.21 - 13:07:39 »

 :cheers:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2008.03.21 - 14:03:10 »

aha!  TACK alla!

 :clapping:

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #12 skrivet: 2008.03.22 - 20:28:32 »

Dottern åt inte så mycket av sin chokladkaka/muffin igår, så jag och maken delade den idag. Den fungerade alldeles utmärkt idag också  :lol: :tongue:

/LO
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544