Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.16 - 16:55:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: arvegods!  (läst 3639 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« skrivet: 2013.08.31 - 15:01:42 »

för 4 år sen gick min mormor i sverige bort, nästan 102 år gammal. Hon bodde i en lägenhet med "hjälp" eller hur det nu heter på svenska, dvs ett rum med miniminikök, sovutrymme och eget badrum. En del av sakerna från hennes gamla bostad hade hon förstås med sig men en hel del var borta redan efter flytt. När hon dog blev alla barn och barnbarn tillfrågad vad vi ville ha av hennes saker, och jag är inte prylgalen och vill egentligen inte ha så många saker,  men när jag såg kortet med kopparna blå blom väcktes många minnen. inte för att jag nånsin har druckit ur dom men jag gillade att titta i mormors och morfars porslinskåp och se dom hänga typ.

Skåpet hade jag också gärna velat ha men min morbror hade förträde tyvärr. Några andra saker jag skrev mig in på fick jag nog inte heller, var bara kopparna och en höganäskruka som blev mina.

Idag kom dom. Min bror verkar ha varit där med en bil och hämtat sakerna. Jag trodde att dom redan var borta eller nåt. Men kul ändå!

Nu kan jag inte hitta så mycket om gamla höganäskrukor, hur man kan se från vilket åratal mm det är. Kommer nog att ha den på diskbänken med köksredskap i. Eller kanske inte, en fin krukväxt i. Jag vet inte än, tycker iallafall dom är fina och stilrena. Och väldigt svenskt!

12 kaffekoppar, en mjölkkanna och en sockerskål. och härliga minnen.

Det är kul med arvegods ibland!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013.08.31 - 15:09:48 »

Vad fint! Men tråkigt med mormor förstås. Jag blir lite ledsen för jag hade flera stora höganäskrukor hemmifrån som kom bort.

Här finns lite om olika stämplar.
http://www.hoganasmuseum.se/sidor/museum/stamp-sign_historik.htm
Om det inte hjälper skulle jag leta reda på något forum för antikviteter och gamla prylar och fråga om råd.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013.08.31 - 15:12:53 »

ah tack, höganäsmuseum hade jag inte tänkt på. När jag googlade kom jag bara på traderasidor typ.

ja tråkigt med mormor men hon var redan "klar" med livet i ca 10 år.  överlevde sin man med mer en 20 år, det var inte kul det heller..
Loggat



Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013.08.31 - 15:22:32 »

efter 1915 iallfall.  Kul var det att kolla upp det!! tack för tipset!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2013.08.31 - 15:28:00 »

La till "ålder" när jag googlade.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013.08.31 - 15:40:16 »

 :smack_head: tack!
Loggat



Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #6 skrivet: 2013.09.02 - 15:04:51 »

Jag har köksredskap i min mormors gamla höganäskrus. Hon hade även Blå blom men de snöt en girig ingifting. Ja jag skulle inte fått dom utan min kusin men hon blev nu utan. Jag har istället samlat på mig Blå blom för jag tycker de är fina och påminner om mormor.
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544