Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.27 - 09:40:24 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4 5 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Eat for Heat  (läst 32845 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2013.07.24 - 10:46:45 »

kanske jag därför vurmar för frukt mer än förra året.. är mer stressad. Hm.
Loggat



ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #31 skrivet: 2013.07.24 - 12:06:04 »

Citat
Jag menade att det är olika vad man klarar av att börja med efter en lowcarbperiod.

Men det är väl klart att man klarar kolhydrater dåligt efter att (nästan) inte ha ätit dem alls en längre tid. Frågan är vad som händer efter en tid när man trappat upp kolhydraterna.

Jag tror att det beror på. Tarmflora kan ju ta längre tid att återställa än ren enzymaktivitet för många. Sen om långvarig ketogen kost kan ställa till det för sköldkörtel eller göra tarmen mer genomsläpplig (jag vet inte om det är så) då kan man ju ha problem som är svåra att någonsin få rätsida på. Men att ketogen kost under några månader skulle ge permanenta problem låter osannolikt. Vet gör jag inte.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #32 skrivet: 2013.07.24 - 12:21:13 »

Jag tror vi pratar om olika saker. Vi släpper det. Jag är fortfarande kvar här.
Citat
Jaså. Jag trodde det var ett svar på mitt inlägg ovan, att vi egentligen inte hur lowcarbares glukosmetabolism skulle se ut om de trappade upp kolisarna.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #33 skrivet: 2013.07.24 - 22:49:19 »

Det var lite där jag var. Håller med dig om att jag inte vet, har inte sett studier på det. Mer än att man får sämre insulinkänslighet efter några dagar, och det tycks ju återkomma efter några dagar med mer kolhydrater. Mina erfarenheter är dålig tarmflora som gjorde mig extremt uppblåst. Men liknande sådana problem har jag haft länge. Det var extremt efter lchf, men kan ju ha berott på något annat. Håller med, vi vet inte ett bra generellt svar.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #34 skrivet: 2013.07.24 - 22:54:54 »

Precis, man vet ju inte. Jag tror inte alls man får sämre glukostolerans för livet. Det man skulle vilja veta är om det går tillbaks till den gamla (för de flesta dåliga) nivån eller om det kanske har förbättrats efter pausen. Vem vet?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #35 skrivet: 2013.07.25 - 08:37:23 »

Jag hoppas och tror att så länge man inte fått permanenta skador, typ autoimmunitet, så bör det gå att reversera och få en bättre insulinkänslighet.

Däremot inbillar jag mig inte att det är lätt och det blir inte lättare av att det som hjälper en person behöver inte alls vara det som hjälper mig.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2013.07.25 - 12:25:39 »

Vad jag har sett finns inget som säger att lowcarb skulle ge bättre glukostolerans. Paleo a la lindeberg tycks ju förbättra det. Men om man blir friskare o blir av med övervikt av lowcarb så kan man säkert få bättre glukostolerans.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #37 skrivet: 2013.07.25 - 12:53:58 »

Vad jag försöker få fram är att det finns väl helt enkelt inget underlag för att någon ska kunna uttala sig om det med annat än gissningar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2013.07.25 - 13:34:25 »

Där slår hemulen huvudet på spiken igen.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #39 skrivet: 2013.07.25 - 13:56:45 »

De personer som vi känner till som gått från lågkolhydrat till högkolhydrat är ju för det mesta gurus som kan misstänkas ha en agenda. Jag vet inte om någon av dem redovisat hur deras glukoskänlighet ändrats. Och förstås den där svenska killen, Michael eller vad han heter, men vad han säger ska nog läggas i stark saltlake.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #40 skrivet: 2013.07.25 - 17:11:02 »

De personer som vi känner till som gått från lågkolhydrat till högkolhydrat är ju för det mesta gurus som kan misstänkas ha en agenda. Jag vet inte om någon av dem redovisat hur deras glukoskänlighet ändrats. Och förstås den där svenska killen, Michael eller vad han heter, men vad han säger ska nog läggas i stark saltlake.

Michel Blomgren menar du? Nja, han åt nog inte så mycket salt. Mest socker   :tongue:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #41 skrivet: 2013.07.25 - 17:17:01 »

Just det. Tack! Har aldrig kunna komma ihåg hans namn. Det är kanske någon förträngningsmekanism jag har.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #42 skrivet: 2013.07.26 - 08:24:06 »

För att återgå till glukosmetabolismen så tror jag Hemul fastnat i LCHF-tänket.

Jag kom att tänka på ett annat inlägg jag skrev om en McDonaldsstudie där man såg ökat blodsocker och inflammationer efter en frukost på dryga 900 kcal. Dock uteblev det om de också fick dricka ett glas apelsinjuice till. Blodsockret höjdes inte heller lika mycket. Och det är det jag ständigt försöker få fram. Förklaringarna som LCHF bygger på håller helt enkelt inte. Andra inlägget finns här http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,3453.0.html

OCH för att vara extremtydlig så säger jag inte att LCHF inte funkar för viktnedgång och förbättrad hälsa. Det gör det - för vissa - och åtminstone en tid. Är det förresten någon som sett några bilder på SSS från årets sommarläger?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #43 skrivet: 2013.07.26 - 09:59:47 »

nej, har du?

Läser allt men har annars inga synpunkter än att det är interessant...

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #44 skrivet: 2013.07.26 - 13:32:44 »

Subbis, diskussionen började med att du sa att lowcarbare sabbar sin glukosmetabolism och att jag sa att det vet man väl egentligen inte hur det är med på sikt. Det är det jag har pratat om hela tiden.

När det gäller effekterna av ett HC-mål, så är det nog viktigt att skilja på friska och sjuka (insulinresista) personer. En stor del av världen lever på carbs och de drabbas inte av diabetes. Men när man redan är där eller på väg dit är det nog lite annorlunda.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 [3] 4 5 6   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544