Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 11:04:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Eat for Heat  (läst 32345 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #15 skrivet: 2013.07.15 - 11:47:45 »

Men alla kommer inte från "mycket skräpmat" i den klassiska bemärkelsen.

Nä och det handlar inte bara om mat. Om man inte tar hand om alla stressfaktorer så spelar det ingen roll hur bra vi än försöker äta.
Plus att orthorexi i sig är säkert inte heller nyttigt sett ur ett stressperspektiv.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2013.07.15 - 12:06:52 »

Mina stessfaktorer bestod i vad sjukdom orsakade + medföljande taskig ekonomi. Det var inget jag varken förändade eller kunde förändra utan att bli bättre först.

Kan du inte förklara vad du menade med veggosarna? Jag fattar inte.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2013.07.15 - 12:30:31 »

Det finns nog specifika tillstånd där ketos i sig kan vara användbart, tex vid epillepsi.

Men visst, går man från skräp så blir mycket bättre. Om man är ensidig i sin diet kan man kanske få några brister som åtgärdas av ett byte och man mår bättre. Det är ju lätt att köra fast i ett matspår oavsett om man följer en diet eller inte.
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #18 skrivet: 2013.07.15 - 12:44:01 »

Kan du inte förklara vad du menade med veggosarna? Jag fattar inte.

De äter väldigt mycket mer kolhydrater än vad lowcarbarna gör och rapporterar ändå samma hälsoförbättringar.
I alla fall till en början.
Precis som lowcarbarna...
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #19 skrivet: 2013.07.15 - 12:49:59 »

Mina stessfaktorer bestod i vad sjukdom orsakade + medföljande taskig ekonomi. Det var inget jag varken förändade eller kunde förändra utan att bli bättre först.

Även om förändringen inleddes av externa omständigheter som sjukdom och dålig ekonomi så är det väl ändå en förändring?
Eller hur menar du?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2013.07.15 - 13:50:54 »

Förändringen vad gäller berodde ju på att jag blev friskare efter kostomläggningen. Kost -> bättre hälsa -> mindre stress. Inte mindre stress -> bättre hälsa.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2013.07.15 - 13:53:38 »

Kan du inte förklara vad du menade med veggosarna? Jag fattar inte.

De äter väldigt mycket mer kolhydrater än vad lowcarbarna gör och rapporterar ändå samma hälsoförbättringar.
I alla fall till en början.
Precis som lowcarbarna...

Jaså. Jag trodde det var ett svar på mitt inlägg ovan, att vi egentligen inte hur lowcarbares glukosmetabolism skulle se ut om de trappade upp kolisarna.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #22 skrivet: 2013.07.15 - 13:56:27 »

Förändringen vad gäller berodde ju på att jag blev friskare efter kostomläggningen. Kost -> bättre hälsa -> mindre stress. Inte mindre stress -> bättre hälsa.

Känns som vi pratar om varandra lite. Jag menar att skrivit tidigare att du inte gick upp i vikt för att du åt skräpmat utan för att du blev sjuk. Eller blandar jag ihop dig med någon annan?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #23 skrivet: 2013.07.15 - 14:02:01 »

Jaså. Jag trodde det var ett svar på mitt inlägg ovan, att vi egentligen inte hur lowcarbares glukosmetabolism skulle se ut om de trappade upp kolisarna.

Tja, det beror nog väldigt på vilka kolhdyrater de ger sig på.
Fast det borde du veta om du verkligen läst MS länkar  :whink:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2013.07.15 - 14:11:23 »

Jag läser inte sånt längre. Det vet du. Men om det nu finns sådan data, hur går det då? Klarar de carbsen sämre eller bättre än innan lowcarbandet? Eller är det månna oförändrat?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #25 skrivet: 2013.07.15 - 14:40:03 »

Men man får aldrig sluta läsa ju!!!  :club_idiot:


Det är väldigt olika vad man klarar och hur mycket man vågar sig på.
De flesta har ju verkligen trott att kolhydrater är giftiga, precis som man tidigare trodde fett var farligt.
Vissa klarar enkla sockerarter som i frukt bättre, medan andra tycker stärkelse funkar bättre.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2013.07.15 - 18:03:59 »

Låter inte som de är "botade" med andra ord.

Jag har inte slutat läsa. Bara slutat bry mig om vad olika kostdivor skriver. Jag la stor tid varje dag under flera år på att följa en massa bloggar och läsa en massa böcker. Går jag tillbaks till samma bloggar nu har de flesta säkert ändrat åsikt, men är lika tvärsäkra på att de har rätt nu som de var då och drar sig inte för att råda världen om hur den ska äta. Jag är inte kapabel att bedöma vad som är trovärdigt och inte utom i de uppenbara fallen och det är inte de flesta andra heller. Waste of time. Läser hellre en deckare eller börjar lära mig ett programmeringsspråk för 20:e gången.  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Snorkfröken
Full Member
***

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 239


Var är Mumintrollet?


« Svara #27 skrivet: 2013.07.15 - 20:38:50 »

Själv anser jag att man måste individ anpassa kosten. Det jag kan äta och må bra av kan andra må skitdåligt av. Det är det dom blir så fel när den som idag är dietist ska ge råd till en diabetiker och då blir det tallriksmodellen. Den passa inte alla. Men det är den som dietisterna får lära sig och då är det den som gäller. Den som genom sin yrkesroll skulle tipsa om LCHF blir nästan av med jobbet istället. Hm skandal anser jag. Jag menar inte att LCHF är patentlösningen för alla men för vissa är den det.
Loggat

En lagom rund tjej lagom galen med mycket självironi och sjuk humor.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #28 skrivet: 2013.07.24 - 07:47:17 »

Låter inte som de är "botade" med andra ord.

Jag menade att det är olika vad man klarar av att börja med efter en lowcarbperiod.
Senare hänger det väl mer på vad man tycker om att äta. Precis som för alla dieter.
Pratar vi LCHF gillar många kokosfett och andra får magknip.  :whink:

Danny Roddys senaste inlägg om fruktos handlar om många delar av vad han menar påverkar ämnesomsättningen i positiv och negativ riktning.
Citat
health problems were likely the result [of] defective energy metabolism.

Socker som innehåller enkla sockerarter bryts ner lätt och tex fruktos är en viktig del i att bygga upp lagren i levern som lätt blir tömda när man tex stressar.

Citat
A common argument against fructose is that it is shunted directly to the liver where it is converted to fat, setting the stage for fatty liver disease (NAFLD), diabetes and obesity. While It is true that the liver rapidly uses fructose, it does so primarily to refill hepatic glycogen. In one study, an infusion of fructose resulted in about 360 percent more glycogen than a glucose infusion (Nilsson & Hultman, 1974).

The liver's capacity for glycogen is very large. One study suggested that "de novo lipogenesis [DNL] is not an important pathway in humans" and that chronic overfeeding on carbohydrates increased glycogen stores of about 500 grams before DNL became significant. To clarify, only with chronic overfeeding and saturated glycogen stores does the conversion of carbs to fat become significant (Acheson, et al. 1988).

Citat
Low thyroid, stress, and malnutrition can decrease the ability to store glycogen. In Broda Barnes' book, Hope for Hypoglycemia, he notes that regularly waking up in the middle of the night was a crude indicator that glycogen storage was inadequate. He found that treating patients with thyroid hormone often ameliorated this problem.

Själv vill jag försöka hitta balansen med maten i första hand och jag tror absolut inte att det är lätt men jag har i alla fall lärt mig av egen erfarenhet att öka fettet på bekostnad av kolhydraterna var helt fel väg för mig.

Citat
Often, but not always, those espousing the harm of fructose recommend replacing sugar calories with fat calories. Eating a high-fat low-carb diet (HFLC) tends to increase levels of free fatty acids (or non-esterified fatty acids, NEFA) in the blood. Free fatty acids suppress mitochondrial respiration (Kamikawa and Yamakazi, 1981), increasing the reliance on glycolysis (and the production of lactic acid) to maintain cellular energy.

Citat
Lactic acid itself interferes with glucose metabolism and can lead to an increase in the hormone estrogen (Dawes and Rushton 1994). Estrogen increases insulin requirements (Martin, 1985) and liberates free fatty acids into the blood.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2013.07.24 - 10:29:49 »

Citat
Jag menade att det är olika vad man klarar av att börja med efter en lowcarbperiod.

Men det är väl klart att man klarar kolhydrater dåligt efter att (nästan) inte ha ätit dem alls en längre tid. Frågan är vad som händer efter en tid när man trappat upp kolhydraterna.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 6   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544