Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 22:44:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Eat for Heat  (läst 32816 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #45 skrivet: 2013.07.26 - 14:31:59 »

Subbis, diskussionen började med att du sa att lowcarbare sabbar sin glukosmetabolism och att jag sa att det vet man väl egentligen inte hur det är med på sikt. Det är det jag har pratat om hela tiden.

När det gäller effekterna av ett HC-mål, så är det nog viktigt att skilja på friska och sjuka (insulinresista) personer. En stor del av världen lever på carbs och de drabbas inte av diabetes. Men när man redan är där eller på väg dit är det nog lite annorlunda.

I så fall skrev jag tokigt. Jag menar inte att man sabbar glukosmetabolismen på LCHF - bara att den inte gör något för att förbättra den. Genom att gå striktare och välja bort kolhydrater helt tror jag man går åt helt fel håll men kroppen är ju fantastisk på att anpassa sig så det är nog ingen fara.

Jag har funderat mycket kring det där om vi behöver ha olika kost för friska och metabolt störda och jag velar lite fram och tillbaka i mina åsikter. Jag lutar mest åt att är man frisk så kan man äta rätt mycket skräpmat av alla kategorier protein, fett och kolhydrater utan att det för den skull behöver gå på tok. Jag tror att om det blivit en obalans så kanske man är känsligare för skräpet och det är viktigare att man inte äter optimalt. MEN om man stressar över det så kanske det är sämre än att vara lite laidback och inte hetsa upp sig så över lite övertramp. 80-20 regeln tycker jag verkar vara rätt bra i det fallet. 80% mat som är oprocessad och näringstät och 20% äter man det man är sugen på för stunden.

Jag är väl glasklar va?  :whistle:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #46 skrivet: 2013.07.26 - 20:42:30 »

Jo, så sa du nog. Jag kom nog ihåg fel och var för lat för att kolla. Men det kvittar, jag tror frortfarande inte att man vet det. Vem vet, när kroppen fått vila sig och läka kanske den hanterar kolhydrater bättre igen.

Jag vet ivf att en enstaka carb-shock inte har någon som helst kännbar effekt på mig. Typ en glass eller ett wienerbröd på fastande mage. Förut hade det först gjort mig pigg som sjutton och sen förvandlat mig till en trögtänkt, blek och svettig dront. Det gjorde t.o.m. kött och potatis och det tolererar jag ju också alldeles utmärkt nu. :biggrin1:

Hur jag skulle klara en hel högkolhydratdag, det tänker jag inte ta reda på. Vore jag 25 år yngre skulle jag testa, trappa upp lite långsamt och se om nåt händer. Nu har jag inte tid med sådana experiment, men det vore intressant.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #47 skrivet: 2013.07.26 - 20:58:44 »

jag tykte det var interessant att märka att jag inte alls reagerade så mycket jag var rädd för när jag åt bröd i Frankrike. Mådde inte pyton, fes en aning mer  men blev inte hög eller låg. Sen gick jag inte upp nämnvärt heller.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #48 skrivet: 2013.07.26 - 22:25:29 »

Du hade också blodsockersvängningar förut va?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #49 skrivet: 2013.07.27 - 08:46:18 »

Jag har testat. Du behöver inte offra dig Hemul. En KH-dag ger en fasansfull hunger som kan hålla i sig i dagar. Prova inte! :worried:


Skickat från telefonen.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #50 skrivet: 2013.07.27 - 09:34:06 »

Ungefär som jag redan har det då.  :laugh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #51 skrivet: 2013.07.27 - 09:55:31 »

Är det så illa? :sad:


Skickat från telefonen.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #52 skrivet: 2013.07.27 - 09:56:09 »

Är det så illa? :sad:


Skickat från telefonen.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #53 skrivet: 2013.07.27 - 10:28:44 »

Nä, egentligen inte. Var så i början. Käkade lätt uppåt 3000 ibland 4000 kcal. Ganska anmärkningsvärt att jag inte gick upp mer än 7-8 kg över 5 år. Nu är det mer att jag inte blir riktigt mätt. Blir hungrig när jag äter, sen efter ett par timmar är det bra och jag står mig länge. Men så fort jag stoppar nåt i mun slår det till.

Jag blev aldrig hungrig eller sugen av blodsockerfallen. Jag blev bara dålig, svag och avtrubbad. Jag är nog inte riktigt normal.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #54 skrivet: 2013.07.27 - 10:36:21 »

Nä, det är du nog inte..... :glare:


Skickat från telefonen.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #55 skrivet: 2013.07.27 - 13:05:13 »

mmm *tänker så det knakar* det där med så fort man stoppar något i munnen och bli sugen det känner jag igen. så länge jag stannar bort från saker att stoppa i munnen klarar jag väldigt mycket och väldigt länge utan något... det är därför jag tror att sitta i köket är dålgit för mig..
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #56 skrivet: 2013.07.27 - 13:08:43 »

Men man måste ju äta...
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #57 skrivet: 2013.07.27 - 13:33:15 »

jo men inte 20 ggr om dagen.. (okej jag överdriver)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #58 skrivet: 2013.07.27 - 13:40:31 »

Jaha, du småäter. Det gör inte jag. Det är vid huvudmålen det drabbar mig.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #59 skrivet: 2013.07.27 - 13:44:39 »

vad jag menar, är att så fort jag stoppar något i munnen, om det är mat eller småätiga saker då blir jag sugen. Stoppar jag inget i munnen klarar jag mig väldigt länge...
Loggat



Sidor: 1 2 3 [4] 5 6   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544