Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 14:36:19 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Eat for Heat  (läst 32349 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« skrivet: 2013.07.12 - 10:21:29 »

Elisabeth Walling på "The Nourished Life" har skrivit lite om hur hon har införlivat Matt Stones tankar från Eat for Heat i sitt inlägg How to Eat to Increase Your Metabolism.

Citat
So how did I solve my cold hands and feet in one day?
I cut back on my liquids (I was drinking a lot when I wasn’t thirsty), and I chose foods that were dense in calories, salt and carbohydrates.

http://www.livingthenourishedlife.com/2013/01/how-to-eat-to-increase-your-metabolism
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #1 skrivet: 2013.07.13 - 21:58:10 »

Och här finns en ny intervju med Matt Stone om hur hans syn på dieter och mat har förändrats under resans gång.

Citat
Is there a common pattern amongst those who you work with directly or who frequent 180degreehealth.com in terms of the symptoms they exhibit? Are the majority of people who are attracted to your work hypometabolic?

Well I think most people are hypometabolic to some degree, especially so amongst my followers who can relate to the blunders that exacerbate such a state (frequently a result of being overzealous about being healthy), and who can also relate to the common symptoms that I frequently discuss. The constipation, cold hands and feet, dry skin, sleep problems, low libido, low energy levels, anxiety/depression, etc.

http://joeylott.com/?page_id=194
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013.07.13 - 22:56:53 »

Det är ju intressant detta... Jag har nu när jag tagit tillbaka kolhydraterna fått tillbaka mina gamla välkända kalla händer och fötter. Med LCHF var jag mycket varmare. Jag har spekulerat kring att jag åt mer protein och att det gjorde mig varmare. Men det kanske bara var kaloritätheten, att jag lättare fick i mig mer kalorier?

Spontant känner jag att dessa tankar inte alls stämmer med det jag upplever i min kropp i alla fall. Får väl trixa vidare och se vad som funkar bäst för mig...
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #3 skrivet: 2013.07.14 - 13:01:58 »

I början när jag körde LCHF så var jag också väldigt varm och gick ofta i kortärmat nåt som sällan händer normalt sett. Motståndarna till lowcarb menar att den extra värme man känner beror på extra påslag från stresshormonerna adrenalin och kortisol som är igång för att hålla blodsockret uppe på normal nivå. När man sen äter kolhydrater och får blodsockret därifrån så stängs stresshormonerna ner och man fryser.

Det är ju tyvärr inte så att ämnesomsättningen hoppar igång direkt efter att ha varit sänkt av stresshormonerna. Många inbitna LCHFare accepterar glatt flera månaders "övergångsbesvär" till "fettdrift" men tar det som bevis för att kolhydrater är farligt att äta för att de reagerar när de fuskar en enstaka gång. (Och jag menar förstås inte dig, ursprungsliv, utan pratar om LCHFare i allmänhet och fanatikerna i synnerhet.)

Just här är för mig stötestenen när jag väl börjat fundera förbi LCHF. De flesta problem som gjort att vi började med LCHF beror på att glukosmetabolismen inte funkar som den ska. LCHF gör ingenting för att förbättra det utan satsar enbart på fettmetabolismen men vi behöver bägge för att kroppen ska fungera fullt ut. Matt Stone kan verka rörig men han jobbar ständigt mot att förbättra ämnesomsättningen så att man ska kunna äta allting och må bra.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2013.07.14 - 23:02:17 »

Haha, ja det blir lite kul. Lowcarbmotståndarna säger att bra saker med lowcarb egentligen beror på något dåligt. Ungefär som att lchf-folket säger att kolisar är giftiga även för den som mår bra på dem.

Jag tycker att det är intressanta ideer, men konstaterar att allt inte verkar stämma på mig. Men mitt problem är kanske inte låg ämnesomsättning, jag har ju aldrig varit överviktig eller bantat. Kanske snarare något problem med näringsupptag och att vissa saker där funkade bättre på lchf. Det är intressant att se hur olika kost påverkar i alla fall. Än har jag inte hittat min perfekta kost, utan det finns fördelar och nackdelar med det mesta.
Jag tror kanske inte att det finns något perfekt, speciellt inte ett upplägg för alla.
Loggat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013.07.14 - 23:04:44 »

Jag håller helt med om glukosmetabolismen, och att lchf tar bort symptomen men inte gör något för det grundläggande problemet. Där tycks ju paleo a la lindeberg ha bättre odds.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2013.07.14 - 23:30:27 »

Men vet vi det egentligen? Hur många är det som lugnt och sansat har infört mer kolhydrater och berättat om resultatet? Att kolhydratskrämda LCHF-talibaner går i taket av en glasspinne betyder ju ingenting.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #7 skrivet: 2013.07.15 - 09:30:05 »

Jag tycker att det är intressanta ideer, men konstaterar att allt inte verkar stämma på mig. Men mitt problem är kanske inte låg ämnesomsättning, jag har ju aldrig varit överviktig eller bantat. Kanske snarare något problem med näringsupptag och att vissa saker där funkade bättre på lchf. Det är intressant att se hur olika kost påverkar i alla fall. Än har jag inte hittat min perfekta kost, utan det finns fördelar och nackdelar med det mesta.
Jag tror kanske inte att det finns något perfekt, speciellt inte ett upplägg för alla.

De som tror på den här teorin menar är att det är mycket mer än bantning(=stress) som ger sämre ämnesomsättning. Överträning utan tillräcklig återhämtning (stress), p-piller som innehåller östrogen(=stresshormon), jobbstress och dålig sömn osv. Och om man inte tar tag i det som stressar är det nog väldigt svårt ha en optimal ämnesomsättning.

Sen tror jag själv det handlar mycket om näring i maten eller som du säger problem med näring. Om det sen beror på upptaget eller för att vi äter för lite av något i nån period är säkert väldigt olika. Om man blir tjock eller inte beror kanske på det genetiska uttrycket. Alla som får diabetes typ2 är ju tex inte överviktiga.

Vill man läsa nåt som verkligen går emot allt vad LCHF står för kan jag varmt rekommendera Ray Peat som Matt Stone byggt mycket av sina idéer på. Deras åsikter går lite isär om det är socker eller stärkelse som är bäst. RP förespråkar socker och MS stärkelse.
Citat
Neuroglycopenia (or neuroglucopenia) or intracellular glycopenia refers to the deficit of glucose in cells. When the brain senses a lack of glucose, nerves are activated to increase the amount of glucose in the blood, to correct the problem. As long as the brain senses the need for more glucose, the regulatory systems will make the adjustments to the blood glucose level.
http://raypeat.com/articles/
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #8 skrivet: 2013.07.15 - 09:34:17 »

Men vet vi det egentligen? Hur många är det som lugnt och sansat har infört mer kolhydrater och berättat om resultatet? Att kolhydratskrämda LCHF-talibaner går i taket av en glasspinne betyder ju ingenting.

Finns hur många veganer som helst som kan vittna om hur bra det går!  :tongue_wag:

Jag ser strikt LCHF och Raw Vegan som två ändpunkter på en J-kurva! Nånstans däremellan finns det optimala för oss.  :smile:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2013.07.15 - 10:08:56 »

Jag ser strikt LCHF och Raw Vegan som två ändpunkter på en J-kurva! Nånstans däremellan finns det optimala för oss.  :smile:

Visst är det fascinerande att till och med i de extrema "ändpunkerna" hittar vi exempel på personer som återvunnit hälsan från att  ha varit alltifrån "dödsdömda" till "lite allmänt hängiga"... En invändning/förklaring skulle kunna vara att "ändpunkterna" kurerar helt olika problem - men utan att ha (lusten att leta upp) referenser så vill jag påstå att på båda håll hävdas fantastiska  resultat i kampen mot diabetes, MS, IBS, depression, insulinresistens, fetma, cancer(?) och dålig hy...

Grejen är väl att dessa botade individer är en försvinnande lite minoritet - men stora affischnamn för sin respektive kostmodeller... anekdoter.
Sanna - men inte representativa.
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #10 skrivet: 2013.07.15 - 10:30:36 »

En invändning/förklaring skulle kunna vara att "ändpunkterna" kurerar helt olika problem - men utan att ha (lusten att leta upp) referenser så vill jag påstå att på båda håll hävdas fantastiska  resultat i kampen mot diabetes, MS, IBS, depression, insulinresistens, fetma, cancer(?) och dålig hy...

Grejen är väl att dessa botade individer är en försvinnande lite minoritet - men stora affischnamn för sin respektive kostmodeller... anekdoter.
Sanna - men inte representativa.

Varför skulle de behöva kurera olika problem? Kommer man från en diet med mycket skräpmat så kan bägge ytterligheterna kan ge mer mikronäring ihop med kalorirestriktion som gör att man blir mer insulinkänslig.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #11 skrivet: 2013.07.15 - 10:33:30 »

Ytterligare en artikel av MS - denna gången på Stumptuous

Citat
The fluid in our bodies is like seawater.  Isotonic saline – meaning that the fluid has the same composition as our intracellular fluid (also known as interstitial fluid), has 9 grams of salt per liter. Our body fluids, like sweat or tears for example, are extremely salty.

Conversely, water and most common beverages have a completely negligible amount of salt. The more of them you drink, the harder your body has to work to keep your fluids from becoming life-threateningly diluted.  Even with hard work, they do in fact become diluted, and this causes problems – the worse your overall health the bigger the problem.

http://www.stumptuous.com/pee-all-that-you-can-pee
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2013.07.15 - 10:46:28 »

Men vet vi det egentligen? Hur många är det som lugnt och sansat har infört mer kolhydrater och berättat om resultatet? Att kolhydratskrämda LCHF-talibaner går i taket av en glasspinne betyder ju ingenting.

Finns hur många veganer som helst som kan vittna om hur bra det går!  :tongue_wag:

Jag kanske är korkad, men jag förstår inte kopplingen?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2013.07.15 - 10:49:52 »

Varför skulle de behöva kurera olika problem? Kommer man från en diet med mycket skräpmat så kan bägge ytterligheterna kan ge mer mikronäring ihop med kalorirestriktion som gör att man blir mer insulinkänslig.

Det var egentligen det som var min poäng - men jag kom aldrig fram till den...  :smile:
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2013.07.15 - 11:02:23 »

Men alla kommer inte från "mycket skräpmat" i den klassiska bemärkelsen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3 ... 6   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544