Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 19:30:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur mycket kcal...?  (läst 9837 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ary
Gäst
« skrivet: 2013.06.12 - 15:07:46 »

Efter att ha läst GoKaleo angående att äta för lite är jag lite lost (igen) vad gäller hur mycket kcal jag bör äta.....  :blink: Jag fryser inte iofs och visar inte symptom på uttröttade binjurar men har legat på ett snitt på kanske 1400-1450 kcal per dag iofs med tillägg på eventuella fusk med jämna mellanrum, vilket kanske är i minsta laget... Oavsett hur många/få kh jag äter får jag ett monstersug emellanåt och det är nog främst det jag vill åt, och det skulle ju kanske kunna komma sig av för lite mat.

Jag är 45 år, 89 kg, 168 cm och inte speciellt aktiv bortsett från promenad på drygt en timme per dag i snitt. Kh på 50-70g just nu.

Tills vidare har jag trappat upp till 1500-1600 i snitt för att se om suget håller sig borta och hur vikten reagerar.
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013.06.12 - 15:59:04 »

hm den dära dagssuganfallet... hmm..
Loggat



Ary
Gäst
« Svara #2 skrivet: 2013.06.12 - 16:07:21 »

Menar du damsugs som vi aldrig fick någon förklaring på....?  :whistle:
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013.06.12 - 16:20:40 »

menade mer det där monstersuget som kommer varje dag... jag dammsugar aldrig. Det har jag en sambo till :)
Loggat



Ary
Gäst
« Svara #4 skrivet: 2013.06.12 - 16:41:51 »

Hehe var hittar man en sådan som dessutom dammsuger?  :flirting: Det var Hemulen som sade ngt om damsugar (ej felstavat  :tongue:) och träskor i en annan konversation.

Jo man tycker ju att det skulle gå att få till kosten så att monstersuget försvinner men samtidigt kunna gå ner i vikt..... Får experimentera med kcal och kh mängd på samma gång. Än så länge har jag inte hittat lösningen det är där ni kommer in.  :whink:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013.06.12 - 17:31:15 »

Låter lite tycker jag. Måste du äta så lite för att gå ner?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #6 skrivet: 2013.06.12 - 18:27:02 »

Tja det vet jag inte Hemulen.... När jag började var jag en riktig soffpotatis så då antog jag att jag behövde ligga lågt i intag, vilket jag gjorde och det funkade - ett tag. Jag körde dessutom periodisk fasta och åt bara 2 måltider och då behövdes inte mer. Har för tillfället frångått det eftersom min kropp verkar vilja ha mer mat/oftare. Nu rör jag ju mer på mig och vet inte hur mycket jag behöver.... Jag experimenterar vidare.   :hmm:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013.06.12 - 18:58:36 »

Du rör dig ju en hel del nu. Vad händer om du äter lite mer då?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #8 skrivet: 2013.06.12 - 19:12:55 »

Jag har bara ätit mer i några dagar så jag vet inte än.... Kör väl en vecka eller 2 på 1600 och testar att öka lite till kanske. 1800-1900 skulle jag äta för att ligga 500 under men det har jag för mig att jag inte går ner på.....  :hm-hm:
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #9 skrivet: 2013.06.12 - 19:26:22 »

Jag kunde inte låta bli att mata in dina siffror i uträknaren som GoKaleo rekommenderar och då är ditt BMR 1605 kcal. Även om du ökat på kalorierna så kommer du inte upp ens till vad din kropp behöver i total vila. Hur mycket kommer du upp i om du matar in hur mycket du rör på dig?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Ary
Gäst
« Svara #10 skrivet: 2013.06.12 - 19:37:36 »

Tja jo det var det jag reagerade på 2430 (totalförbrukning med aktivitet, bmr var runt 1600 som du sade Subcalva) för att vara viktstabil. Jag är dock rätt säker på att jag inte går ner på 1930 kcal om dagen. Men mer än jag äter nu eventuellt. Kommer dock att öka gradvis för att ämnesomsättningen ska få tid att hänga med om den eventuellt är låg för att jag ätit lite.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2013.06.12 - 22:01:12 »

Då när du inte gick ner på 18-1900, rörde du dig lika mycket som nu då?

Sen är jag själv rätt säker på att man har ett spann där man inte går varken upp eller ner. Jag kan äta kanske 2200-2300 utan att gå upp, ivf inte på kortare sikt, men jag måste ligga på runt 1800 för att gå ner. Diffar alltså 4-500 kcal där inget händer. Nu pratar jag om utan cykling. Med cyklingen kan jag äta mer och ändå gå ner.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #12 skrivet: 2013.06.12 - 22:37:24 »

Yack Hemulen. Jag har väl inte legat på 1900 någon längre tid egentligen. Vet inte riktigt vad jag kan ha legat på innan viktnedgång/lchf/lowcarb i snitt men antagligen mer.
Det blir att experimentera, för varje gång man ändrar på något får man väl ge det en chans, ge kroppen en chans att anpassa sig, vänja sig. Så jag kommer krypa uppåt sakta och testa. Mer energi kanske minskar suget och det kanske rent av börjar hända lite igen.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2013.06.12 - 22:43:39 »

Men alltså, trots mina tidiga misslyckanden med lowcarb, så är jag personligen övertygad om att jag går ner på en mycket högre kalorinivå på lowcarb än på koliskost. Och att jag kan äta en jäkla massa mer utan att gå upp nämnvärt. Jag kunde inte gå ner öht på koliskost. Efter några helhjärtade och relativt långvariga försök på lågkalori utan resultat gav jag upp. Nu är det iofs länge sedan jag, så mycket kan ju ha ändrats i min lilla kropp. Så jag kan väl egentligen inte helt relatera det till olika typer av kost.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #14 skrivet: 2013.06.12 - 22:52:21 »

Jo jag ser det inte som omöjligt att man skulle kunna äta mer på lowcarb. Höga halter av insulin som det blir på högkoliskost kan ju aldrig vara bra och en annan blev ju hungrig när blodsockret dalade efter en topp. Och vad det gäller att det ändrats saker i din kropp är det väl bara positivt vad jag förstår, att du känner dig friskare.  :biggrin1:
Det att jag åt så lite var pga PF som sagt, det hinner inte bli så mycket mer mat på 8 tim...
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544