Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.26 - 15:57:17 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Det är bannemig inte duktigt  (läst 5560 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2013.06.10 - 20:44:26 »

Jag blir så trött på alla dessa dessa historier om någom som trillar in på LCHF, till sin förvåning märker att det funkar och går ner 20-30-40-50-60 kg på rekordtid, utan att röra på sig och utan utan att vara hungrig. Visst, det är fantastiskt för den lycklige det händer, det är inte så jag menar. Det är kommentarerna som retar mig. Bra jobbat! Stongt gjort! Vilken uthållighet! Hä? Man har ju just läst en historia om hur den f.d. tjockisen bara la om kosten och sen flöt späcket bort utan ansträngning eller umbäranden. Visst, jag säger också grattis. Grattis till den tur du haft att kosten passade dig så perfekt och att det gått så lätt för dig. Men duktigt, strongt, uthålligt o.s.v är inte riktigt ord jag tänker på i sammanhanget.

Hoppas jag inte låter bitter, det är inte meningen. Jag missunnar inte dem det händer. Måste vara fantastiskt. Det är attityden hos andra som retar mig. Ju lättare det går, desto duktigare är man tydligen. Om jag vinner på Triss och står där i TV och skrapar fram 50 000 i månaden i 25 år, kommer alla att ropa att jag är duktig, stark och uthållig då? Nä, de skulle (på sin höjd) gratulera mig till min tur. Och det skulle de göra alldeles rätt i.  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013.06.10 - 21:35:59 »

Många tänker inte så mycket, de bara slänger ur sig saker, och duktig etc är såna positiva ord som bara ramlar ut i en del sammanhang där det tydligen "passar". Jag blir helt knasarg på alla som kommenterar att barn är duktiga som äter mat. Särskilt om barnen gillar grönsaker så är de superduktiga. Tänk om man skulle prata så till vuxna som åt mat de gillade när de var hungriga?
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #2 skrivet: 2013.06.10 - 22:07:20 »

Jag undrar varför vi har så lätt att koppla positiva (och negativa för den delen) ord till vad och när man äter.
Trist och förmodligen helt kontraproduktivt.  :sad:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013.06.10 - 22:37:11 »

Du har nog rätt, urspungsliv. Fast det är nästan värre när de utbrister att nåt är härligt! Får lite obehagliga vibbar där.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2013.06.11 - 06:18:21 »

tack för att du sätter ord på det jag inte kunde fånga i ord. har aldrig fattat det med duktig i dom här sammanhang. Inte heller om det har varit duktigt att sitta o svälta i månader för att gå ner i vikt, tycker inte det är speciellt duktigt, bara dumt  :biggrin1:

Det är ungefär samma som när ett barn här i holland är född och man sätter på födelsekortet (man skickar kort med meddelande här) att man är så stolt över nya ungen. Vadå stolt, den har väl inte gjort något än man kan vara stolt över? :) Att man är glad, det kan jag fatta, men stolt?
Loggat



Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #5 skrivet: 2013.06.11 - 14:47:53 »

Håller helt med! Precis som du skriver om lott-vinster. Det är sååå fantastiskt om man råkat vinna en massa pengar men fult om man gnetat ihop dom själv genom hårt arbete.
Loggat

Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #6 skrivet: 2013.06.12 - 08:20:47 »

Tack för den här diskussionen! Tack vare er var jag förberedd och hade redan funderat i banorna när dottern igår kom och frågade om jag inte är stolt över henne för att hon börjar i 6an i höst. För det är jag ju egentligen inte. Det är ju knappast en bedrift. Det bara "händer". Däremot är jag stolt över att vara mamma till henne som är den mest fantastiska och härliga unge man kan tänka sig. Jag tror hon insåg skillnaden. Kommer följas upp dock.

Att ni blir sne på de som tycker det är en bedrift att slurpa bort 50 kilo på ett halvår, men inte säger något om den som får kämpa för varje gram, det har jag full förståelse för. Men det är mer för att jag känner er och ser hur ni skiter och kämpar varje dag. Annars skulle nog även jag ha varit en sån som imponerats av slurpbantarna.


Skickat från min telefon.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013.06.12 - 08:26:07 »

Klart man imponeras av det. Det är ju värt både jubel och gratulationer. Men inte för att de är duktiga och har kämpat. Jösses, om jag kunde äta kött och bea tills jag var mätt tre gånger om dan och ändå gå ner skulle jag vara i sjunde himlen och inte känna mig ett dugg duktig. Bara nöjd som en gris. :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #8 skrivet: 2013.06.12 - 09:00:34 »

"duktigt" är väl att följa någon slags kost till punkt och pricka en längre tid, så då är vi alla ju duktiga, så som sagt är vi lika duktiga som de som går ner till idealvikt på ett halvår/år. Intressant är väl hur man förvaltar det sedan.  :flirting:
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2013.06.12 - 14:43:38 »

jag tycker "vi" är duktigare än dom där jubelhistorierna just för att vi måste kämpa för varje kg. men i början tyckte jag inte det var speciellt duktigt att bara äta goda saker... :)
Loggat



Ary
Gäst
« Svara #10 skrivet: 2013.06.12 - 14:51:40 »

Yup iofs när det är seeegt och det drar ut på tiden är det svårt att behålla motivationen, men det tycker jag dock att vi gör i stora drag, med lite stöd av varandra då.  :cheers:
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2013.06.12 - 16:00:27 »

apselut! vi ÄR duktiga  :flirting:
Loggat



Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.025 sekunder med 23 databasfrågor.