Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.16 - 08:52:41 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: The food hospital  (läst 6740 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ary
Gäst
« skrivet: 2013.05.14 - 14:46:17 »

I en engelsk serie på "The food hospital" behandlar man en lång rad av sjukdommar med kost, ganska framgångsrikt om man ser hela säsong 2. Antiinflammatorisk kost etc. Inte lchf kanske men iaf att det gör folk uppmärksamma på att kosten spelar roll.

Det här avsnittet handlar bland annat om ketogen kost för epilepsi samt att en grupp barn får sätta i sig hur mycket snask och snacks de vill och jämförs med en grupp som fått nyttig mat. Minns inte vem som sade att barn inte blir hyperaktiva av godis men jag uppfattar det som rena rama sk!tsnacket. De här ungarna var definitivt hypade.

Om någon skulle känna igen det här inlägget så är det för att det ligger på ifokus också.  :whink:

http://www.youtube.com/watch?v=ZnhXM_T06s4

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013.05.14 - 15:30:38 »

Claude Marcus, tror jag det är som brukar säga det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #2 skrivet: 2013.05.14 - 15:34:07 »

Ah tack och Rössner när han "avlivar matmyter" i sin bok. GIYBF=Google Is Your Best Friend Hehe  :lol:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013.05.15 - 23:34:39 »

Nu har jag kollat. Det där med mjölken var intressant. Kanske därför jag kände mig så uppiggad när jag hade mjölk med mig i skogen? För säkerhets skull intar jag nu mitt andra glas gräddmjölk sedan jag kom hem. För trött för att äta något och jag hade ju matsäck med mig. Åkte vid halv tolv och kom hem vid tio. Longur dagur blev det. :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #4 skrivet: 2013.05.16 - 00:21:58 »

Jooo men jag har funderat på det där med mjölken. Folk klagar ju på att de inte kan gå ner i vikt när det äter mejeri. Det kunde ju vara så att mjölken binder vatten i kroppen, vilket ju iofs är uppvätskning men stoppar det när kroppen har nog vätska....? Nu är detta inte vetenskapligt på något vis utan jag bara spånar lite så här på nattkvisten.  :whink:
Det lät som en trevlig tur, och lång med.  :lol: Ser dystert ut för mig i motionsduellen antar jag.  :flirting:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013.05.16 - 08:10:21 »

Vet inte, men om det bara ökade och ökade skulle man väl märka det, börja bli svälld?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #6 skrivet: 2013.05.16 - 08:59:31 »

Sant. Och detta har ju faktiskt inte hänt mig när jag tänker efter trots moderat till flitig användning av mejeri. Jag är lite försiktig med mejeri hur som helst med tanke på att många har svårt att gå ner i vikt och Kasein A-1 och så IGF1. Inte varit mjölkdrickare sedan jag var 14 (slutade när man fick reda på att det var både fett och socker i och man kunde gå upp i vikt. Kan inte säga att det hjälpte egentligen...) utan vi snackar fil ngn och lite ost och philadelfia och cf i maten mest. Grädde köper jag sällan längre men det kan vara gott i soppa dock.
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013.05.16 - 09:22:22 »

tror det med mjölken är a)personligt b)olika för vad för sorts mejeri man använder och c) det kommer jag inte ihåg vad jag nyss hittade på  :lmao:

Tror, att som med många andra saker, det är mycket persolingt vad man tål. Den ena går ner på "10 liter grädde om dagen" och den andra går upp i vikt 10 kg bara av att lukta på lättmjölk . Typ.

Och  vad för sorts mejeri, syrade saker klarar den ena bättre än den andra.

Jag äter en del grekisk yoghurt just nu. Inte för att jag gillar det så mycket men jag är tydligen i en sura period. Ost drar mig mindre just nu. Men ner går jag inte. Nu har jag knappt rört på mig i 2 dagar också och som sagt, stress, men jag har känslan av att mejerien jag nyttar inte gynnar min viktnedgång. Trots att det gick bra med mejerierna  i oktober-november.

Ah det var c) tror att det är olika perioder i livet man klarar vissa saker bättre. kroppen är ju ingen statisk maskin som alltid klarar samma hela tiden. så teorier i all ära men man ska testa sig fram till det som passar bäst och sen ändras det hursomhelst ändå... suckelisuck.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2013.05.16 - 09:37:21 »

Jag tror det är en av LCHF-myterna. OK, det är möjligt att mjölk inte är nyttigt p.g.a. de orsaker som peleosarna pratar om, men att ditten och datten "släcker fettbrasan" av mer eller mindre esoteriska orsaker, det tror jag inte på, möjligtvis stora mängder kolhydrater i dålig form då. Annars tror jag att det mer är frågan om att det är gott och gör maten god = man äter mera. Räknar man inte kalorier heller så märker man kanske inte det. Det var ju "bara" en skvätt grädde i kaffet eller ett par skivor ost... Vissa saker kan väl också orsaka sug hos vissa individer. Men att gå upp som en direkt följd av att man slickar i sig lite grädde, det tror jag inte på så länge energimängden är konstant.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2013.05.16 - 09:47:02 »

Se på mig. I går fick jag i mig 220 g grädde och 807 g mjölk och i dag vägde jag ett halvkilo mindre trots att jag åt sammanlagt 2816 kcal. Ergo befrämjar mjölkprodukter viktminskning.  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2013.05.16 - 14:16:56 »

på mig fungerar sånt först TVÅ dagar efteråt. Så.... vad blir din vikt imorgon ahhahaha
Loggat



Ary
Gäst
« Svara #11 skrivet: 2013.05.16 - 16:54:02 »

Hua! Nästan en liter mjök.  :max-shock: Jo det kan vara kcal det handlar om, vet inte, men för mycket mjölk/grädde slemmar i luftvägarna på mig så det var bara ytterligare en orsak att äta lagom. För mig funkar lagom rätt bra i det mesta och så räknar jag ju kcal också, plikttroget varje dag utom julafton och några dagar till. På mina typ 1400 kcal går det inte in hur mycket mejeri som helst heller...  :whistle:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2013.05.16 - 17:33:24 »

på mig fungerar sånt först TVÅ dagar efteråt. Så.... vad blir din vikt imorgon ahhahaha

Åja, bara på cyklingen bör jag enligt mina beräkningar ha bränt minst 1600 kcal, så det blir minus ändå sörru!  :lick:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2013.05.16 - 19:33:33 »

jag tycker det är väldigt konstigt att folk kan bränna så mycket utan att det egentligen märks. För hur mycket jag än motionerat i april t.ex, ner gick jag då INTE.

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2013.05.16 - 19:50:13 »

För att du åt ännu mer, ditt matvrak!  :up_yours:

Det är ju det som händer, man kompenserar. Jag har inte kollat om det där med 400 kcal i timmen stämmer, men det torde ligga där någonstans om jag kollar på hur mycket jag ätit och hur mycket jag cyklat.

Sen tror jag också att kroppen anpassar sig. Första veckan man gör någonting gör man säkert av med mer energi än efter ett halvår av regelbundet utövande.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544