Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 12:29:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Saker som går bra att frysa fast man inte tror det  (läst 15136 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2013.05.12 - 17:10:45 »

Hela, eller för all del halva, tomater tror jag jag har tipsat om förut. De går så klart inte att skiva och ha på mackan, men för matlagning funkar de finemang.

Ny upptäckt är att citroner också går att frysa, men kanske bäst i halvor eller kvartar då. Köpte en massa ekologiska citroner på extrapris, bara 10:-/halvkilot, för jag vill göra limoncello. Hade tänkt dricka en massa lemonad och frysa skalen vartefter tills alla var slut och eventuellt frysa citronjuice också, men så började jag fundera på om man inte skulle kunna göra tvärtom. När jag googlade visade det sig att andra redan provat och det går bra. Provade den första frysta halvan till fisken idag. Den såg nästan normal ut, inte alls smackig, och då hade jag ju ändå fryst den med det gula bortskalat. Smakade precis som vanligt, enda skillnade var att köttet lätt lossnade och följde med när jag kramade ur den, men det var bara gott. Jättebra, nu är det bara att bunkra när det är extrapris så man står sig till nästa gång.  :thumbsup:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013.05.12 - 18:50:03 »

bra tips! jag fick tips häromdagen att frysa färsk ingefära i lagom stora bitar. Sen när man behöver den är det bara att micra i 20 sekunder (jag vet ni inte micrar men vänta en kvart då) och sen skala den och sen kan man riva den medan den är fryst, fungerar faktiskt bättre. Jag gjorde så idag igen. ibland kan jag köpa en jättebit för 1 euro eller nåt hos turken, sen har jag typ 20 bitar i frysen. Limoner finns också rätt ofta till extrapris, ska väl testa att frysa dom i klyftor!
Loggat



idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2013.05.12 - 19:07:40 »

Superbra tipsar detta! Både citron och ingefära, välbehövligt! :yay:
Om någon kan säga att man kan frysa in avocado också, så blir jag väldigans tacksam!  :laugh:
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013.05.12 - 19:19:36 »

bara att prova, men det tror jag inte tyvärr...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2013.05.12 - 19:27:07 »

Om man ska ha det till nån röra eller så funkar det säkert. Det måste vi prova. Kanske problem med hållbarheten iom att det är fett?

Idalinda, citronen blev oerhört lättpressad, närmast en fördel! Och den höll formen. Det enda jag såg var att den liksom bullade ut i snittet, saften hade väl utvidgat sig när den frös. Men med skal på tror jag de t.o.m. skulle vara presentabla på bordet. Jag vill alltid ha citron hemma, men så äter man ju inte upp och får kasta. Slut med det nu. Bra att kunna köpa eko när det är bra pris också. Citron och banan är de enda frukter som jag köper regelbundet och ekobanan är det ju rimligt pris på från början, men citroner brukar vara dyra så det blir fulcitroner. Eller har blivit, kanske jag borde säga.   :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #5 skrivet: 2013.05.12 - 21:18:42 »

Tack för de tipsen! Fast avocado är ju köldkänslig och blir brun på en gång något är lite fel. Så det tror jag inte blir bra. Ser ju inte så aptitligt ut med brun sörja.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2013.05.13 - 20:37:58 »

Tog ni mig på allvar med avokadon??  :lulz:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013.05.13 - 21:39:24 »

 :rolleyes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #8 skrivet: 2013.10.23 - 20:43:01 »

Nu kom jag på detta när jag såg att man kunde köpa 3 ekocitroner för 10kr. köpte 12 på en gång!
och det blev  några bitar ingefära till frysen på samma veva!

Tack för både tipsen!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2013.10.24 - 09:06:59 »

Kolla här då vilket fynd!

Ägg kan frysas och tinas med bibehållen kvalitet om man knäcker ägget och blandar samman gulan och vitan före infrysningen.
http://www.svenskaagg.se/?p=19901

Det frågade ju jag om förut! Jag vill ha både gulan och vitan till panering men allt går ju inte åt. Om man ställer uppvispat ägg i kylen blir det alldeles tunnt och rosaaktigt i färgen. Ser inte hälsosamt ut. Nu har vi löst det problemet också.  :thumbsup:

Nu letade jag egentligen efter om man kan frysa kokt äggvita, men det verkar som om jag får testa själv. Har äntligen fått avsättning för överblivna äggvitor nämligen. Min bekant som inte tål så mycket mat blev helt förskäckt när han såg mig hälla ut en äggvita i vasken. Att rå vita går att frysa vet jag ju, men jag slänger en hel del kokt också. Vore ju bättre om han kunde få alltihopa.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544