Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 08:52:14 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Periodisk fasta  (läst 4014 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2013.05.05 - 08:04:45 »

Det handlar det om i Vetenskapsradions veckomagasin idag.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=415&artikel=5524007

Kerstin Brismar, kostforskare på Karolinska. lägger ut texten. Hon verkar mycket positiv till periodisk fakta. Det är ett effektivt sätt att få ner insulinnivåerna, någon som hon menar är viktigt. Och får man ner insulinnivåerna sjunker också blodsockret och insulinresistensen minskar... Hä? Höga insulinnivåer är väl ändå ett resultat av högt blodsocker och insulinresistens är ett resultat av de därpå följande förhöjda inslulinnivåerna och inte tvärtom? Hur skulle det kunna förshålla sig som hon säger? Lyckas man minska halkan på vintern kommer isen och snön också att försvinna - typ.  :pippi:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #1 skrivet: 2013.05.05 - 08:55:20 »

PF funkar väl så att när man inte äter måste kroppen börja tömma på det lagrade blodsockret i lever och muskler och när man sen äter finns det lager som kan fyllas upp och då behöver inte insulinet gå upp så mycket och blodsockret lagras ändå undan effektivt.

I princip samma sak borde gälla för lowcarb men där får man ju oftast väldigt kraftiga blodsockerstegringar om man är strikt och sen fuskar ibland. Kanske är det så att med PF är det för kort tid för att kroppen ska reagera och slå på nödbromsar för att spara allt.  :hm-hm:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Ary
Gäst
« Svara #2 skrivet: 2013.05.05 - 10:28:20 »

Det skulle ju kunna förklara varför vad hon nu hette anser att man inte ska ha konstant fulla glykogenlager då....

Vad är det förresten för mekanism som sköter inlagringen? För det är inte insulinet antar jag....

Jag håller med om att först stoppar man i mer socker i kroppen sedan får man mindre insulin, inte tvärtom.
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #3 skrivet: 2013.05.05 - 14:31:59 »

Jag håller med om att först stoppar man i mer socker i kroppen sedan får man mindre insulin, inte tvärtom.

Hur menar du?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2013.05.05 - 15:49:30 »

PF funkar väl så att när man inte äter måste kroppen börja tömma på det lagrade blodsockret i lever och muskler och när man sen äter finns det lager som kan fyllas upp och då behöver inte insulinet gå upp så mycket och blodsockret lagras ändå undan effektivt.

Plus att under den tid man fastar kommer det ju inga kolisar som höjer blodsockret och kräver insulin. Det minskar ju också det totala insulinpåslaget. Jag förstår inte alls hennes resonemang, men det kanske bara var dumt uttryckt. Har märkt att det ibland blir väldigt fel när lärde män ska tala till bönder.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #5 skrivet: 2013.05.08 - 17:37:19 »

Förlåt att svaret dröjde Subcalva. Jag skrev fel, mer blodsocker = mer insulin, inte tvärtom skulle det varit. Det var en kommentar på det Hemulen skrev tidigare om högt blodsocker och insulinresistens.
Loggat
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #6 skrivet: 2013.05.28 - 23:36:37 »

Vad är det förresten för mekanism som sköter inlagringen? För det är inte insulinet antar jag....

Är det inlagringen av glykogen i musklerna du menar? Det är insulin som skickar in glukosen i muskelcellerna och sedan är det två olika enzymer(är för mig att det är två) som bygger upp glykogen av glukos.  :smile:
Loggat
Ary
Gäst
« Svara #7 skrivet: 2013.05.29 - 20:21:50 »

Léonie: Jag är rädd för att jag inte ens själv är säker på hur jag menar längre... För visst är det insulin som sköter fettinlagring. Antinge menade jag något annat eller så hade jag hjärnsläpp.
Loggat
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #8 skrivet: 2013.05.29 - 21:30:06 »

Ok! Jo insulin har en fettinlagrande effekt.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544