Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 15:04:59 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kolhydratladdning  (läst 8591 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2013.04.22 - 17:25:04 »

Om man ska kolhydratladda lite, hur länge innan ska man trycka i sig sin fix? Om det är snabba kolhydrater antar jag att effekten är i stort sätt omedelbar. Det är väl bara när man ska fylla glykogendepåerna som man måste hålla på och moffa dagen innan och så?

Jag har lite problem med mjölksyra när jag trampar fort på cykeln. När jag kör på tyngre växel och trampar långsammare så händer det inte om inte belastningen är jättehög. Jag vill få upp kadensen åtminstone till den jag hade en gång, eftersom det är skonsammare och effektivare. Men jag pallar alltså inte lång stund p.g.a. det här. Har funderat på om en liten kolisshot i form av en banan eller så direkt innan cykling skulle hjälpa, men jag kanske är helt fel ute.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1 skrivet: 2013.04.22 - 19:44:39 »

Ingen aning faktiskt. Men harcorelowcarbarna som tränar hävdar att de inte behöver khladda alls. Och det är min erfarenhet också. När jag väl hade vant mig kunde jag springa jätte bra på inga kh. Du får la pröva vet la ja.  :sneaktongue:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013.04.22 - 20:43:28 »

Jo, det är ju det jag tänker göra, men jag vet ju inte hur man gör. Har aldrig hållit på med sånt.

Jag orkar länge och så utan att känna behov av att äta, det är just det där snabba paddlandet som inte funkar. Det behöver ju inte bero på glukosbrist, men värt att testa tänkte jag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #3 skrivet: 2013.04.22 - 21:14:01 »

Tror inte du behöver äta så långt innan utan prova en banan eller russin tex när det känns lagom att äta innan.
Jag är själv lite känslig för att äta för tätt inpå träning för då känns det som en klump i magen.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2013.04.22 - 22:11:05 »

Nädå, jag kan äta medans om det är så. Jo, men det var så jag tänkte, trycka en banan direkt innan. Ska testa det nästa gång. Jag inhandlade en stooor klase KRAV-bananer på Willys idag som förberedelse för experimentet.  :lol:

Jag äter för det mesta kolhydratfri frukost och cyklar innan middagen med potäter, så det är kanske lite tomt. Det var därför jag kom att tänka på det. Jag vet inte om att trampa fort på pedalarna räknas som explosivt, men det är ju med sånt de säger att det brister.

Det finns en länk till en lång radiointervju med Phinney här någonstans, från tiden innan han började mäta ketoner och verkade väldigt vettig. De hade testat lowcarb på cykellaget vid universitetet. Den stora skillnaden, efter omställningan, var att när de tidigare hade spurtat när traffikljusen höll på att slå om till rött bromsade de i stället. De hade inte vad som krävdes för den där spurten. Om jag minns rätt var de utehålligare istället. Det är ju inte riktigt samma sak, jag vill ju inte spurta utan cykla i samma takt med snabbare trampning och lägre belastning, men lite relaterat ändå.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013.04.24 - 00:51:52 »

Det här borde jag kunna - men det kan jag inte...

Fast jag gör "som alla andra" - framför en åsikt lik förbannat... Så, jag tror att mjölksyra bildas när man går över kapaciteten för aerob förbränning in i "Anaerobien"... jag vet inte om denna tröskel påverkas av kolhydratladdning eller ej. Jag är rätt säker på att man kan dra på sig mjölksyra på mindre än en minut om ansträngningen är "för hög" och då kan det ju inte bero på att man tömt glykogenlagren... Men det låter troligt att man får mjölksyra vid en lägre grad av ansträngning om/när man gått slut på glykogen - kallas väl även att "gå in i väggen"... men det är nog en "större grej" än "bara" problem med mjölksyra?...

*svammel, svammel...* God natt!
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
Ary
Gäst
« Svara #6 skrivet: 2013.04.24 - 01:01:13 »

Fettsmart! Mycket bättre än vad jag kunde åstadkommit vid denna tiden.  :whink: Tror du har rätt att man kanske inte kan leverera energin tillräckligt snabbt. Vet dock inte hur tillgängliga de kolhydraterna som man åt nyss som fortfarande är i magen är. Någon som har en susning?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013.04.24 - 07:32:27 »

Ett av argumenten för lowcarb är ju att det inte bildas mjölksyra så lätt.

Mitt problem är alltså den snabba rörelsen, inte belastningen. När jag pinnar på i min vanliga låga kadens får jag inte mjölksyra vid normal planmarkscykling. Jag pressar ju inte, utan försöker bara hålla en lagom fart. När jag växlar ner och trampar snabbare och (ännu) lättare kommer den på mindre än en minut fast belastningen allltså är jättelåg.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2013.04.24 - 08:00:02 »

Jo, men exakt. Om något så brukar ju LCHFare tycka att de får mindre mjölksyra. Gudiol spekulerade ju i om det berodde på att man helt enkelt har en spärr mot att ta i för hårt.

http://tranastyrka.se/ingen-mjolksyra-med-lchf-och-traning/

Det tillverkas ju mer mjölksyra ju mer kolhydrater man förbränner, men samtidigt används mjölksyran också för energi, den kan omvandlas till puryvat som går in i citronsyracykeln, eller så kan den bli ketoner tex i levern.

Jättemärkligt att rörelsen och inte belastningen skulle påverka. Du får väl testa mer kolhydrater och se om det gör någon skillnad. Alternativt helt enkelt träna lite lagom mjölksyraträning och se om din kropp blir bättre på att ta hand om den.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2013.04.24 - 08:05:34 »

Ja, antagligen beror det väl på något annat. Kanske bara ovana vid att röra sig snabbt. Kanske inte är mjölksyra heller, men det känns så tycker jag.

Ska försöka träna på det också. Nu blir det mest att jag föröker en gång och när det spricker på en gång så ger jag upp.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2013.04.24 - 09:33:57 »

Fel skrev jag också. Mjölksyran blir till glukos i glukoneogenesen, inte till ketoner. Men det skulle ju vara möjligt att GNG är mer uppreglerad hos LCHFare och har lättare att ta hand om mjölksyra/ laktatöverskott.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2013.04.24 - 11:52:13 »

Tycker det känns så annars. Får inte mjölksyra så lätt och får jag det räcker det med ett par sekunders vila för att jag ska kunna köra igen. Fast jag är inte helt säker på att jag kan skilja på mjölksyra och ren muskelutmattning, för det är väl skillnad?  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2013.04.24 - 15:15:08 »

påminn mig om 2 dagar, då frågar jag Jesper. Inte just nu, hans relation har spruckit på ett otrevligt sätt och dom ska prata (slutpratet) ikväll så jag vill inte belasta honom m med detta just nu. Men det med mjölksyra och hastighetsbelasting är interessant. jag har samma, jag föredrar att ha högre växel för att inte behöva trampa fortare. Hellre tar jag i hårdare.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2013.04.24 - 15:27:07 »

Det var ju intressant. Var du så innan lowcarb också? Jag vill trampa fort - som Lance Armstrong.  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2013.04.24 - 16:29:25 »

jag har alltid varit sån med cykling.
Loggat



Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544