Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 10:12:53 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 91   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Arys lowcarbande - vägen till ett smalare liv?  (läst 365341 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Ary
Gäst
« skrivet: 2013.04.19 - 12:18:47 »

Efter 6 mån med LCHF och 12 kg viktnedgång (mesta gick jag ner de första 3-4 mån) sedan tog det stopp. Utan viktnedgång tröt motivationen och jag hamnade i kolhydratsträsket hela tiden med jämna mellanrum och konstaterade att det var dags att söka ny vägar till "idealvikten". Eftersom jag inte på något sätt ifrågasätter att mindre kh än gemene man äter var lowcarb det givna alternativet kombinerat med periodisk fasta ätfönster mellan 11 och 19, funderar på att ändra till 18 för att inte äta för sent och 5:2 lite sporadiskt (det haltar lite eftersom det ibland har resulterat i att motivationen på senaste spruckit framåt eftermiddagen och det slutat med att man ätit minst lika mycket som på en vanlig dag.
Det är nu 4 dagen på lowcarb och sockermonstret har inte visat sitt fula tryne än vilket är imponerande eftersom jag på senaste ofta inte klarat mer än 2 dgr för att göra avsteg den tredje, alla avsteg var inte stora men ändå.

Hur som helst betyder det att jag fått tillbaka mina gröna rätter som jag saknat. Var vegetarian i åratal och det kändes aldrig riktig 100% rätt att ta bort eller begränsa saker jag uppfattar som nyttiga och ändå relativt kalorifattiga. Det som jag tar med mig från (strikt) LCHF är vikten av att få i sig en del protein varje dag och fettets mättande egenskaper och skyende av light speciellt margarin etc, begränsning av väldigt processad mat. Det var dåligt med det när jag var normalkostare/halvegetarian. Hela dagar kunde gå med mackor, pasta med goda tomatsåser, bara potatissallad (resonerade att vem behöver kött när potatis är mycket godare, grönsaker är nyttigare än kött allt detta medan jag blev tjockare och tjockare. Jag kan inte ha haft en susning om insulinrespons.  :max-shock: ) mao var mitt proteinintag mycket dåligt vissa dagar. Nu resonerar jag mer att grönsaker är också nyttigt men man behövar allt. Äter nu 60-70g protein.

Det är inte så kul att väga sig i dagarna eftersom de extra kolhydraterna kommer resultera i några kilos viktuppgång. Jag vet att det var kilon jag hade innan också, vatten och glykogen. Det kommer ta ett tag innan jag vet vad jag verkligen väger men idag vägde jag in på ca 93,8.

Dagliga promenader/stavgång är också en del av planen, lite cykling när formen blivit lite bättre (Hu! gör ont i benen bara vid tanken. :P)
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013.04.19 - 12:29:43 »

Jag tror inte du kommer att gå upp av att du äter 50 g eller lite mer. Jo kanske lite om du låg nära noll innan.

Intressant att höra din historia!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013.04.19 - 13:20:32 »

välkommen! (fast litet konstigt att säga när vi redan babblat här o där)

Jag har en platå sen typ november nu. Då vägde jag EN dag 89 men sen gick det upp igen och sedan dess har det inte velat släppa. Dels för att jag nog inte skött kosten så noga, en del choklad (72%) slinker eller slank ner och dels för att jag drack cola light men mest tror jag på stress. Jag mår som sagt i min tråd inte så bra just nu.

Jag har aldrig slutat äta rejält grönsaker. Ena dagen litet mer och andra dagen litet mindre. Tomatsåser har jag också regelbundet men jag tycker tomatpure ger godaste smaken, tycker du gott kan använda passerade tomater!  Frukt däremot äter jag sällan eftersom jag aldrig varit så pigg på det. Men t.ex. äppelpaj saknar jag ibland. Jag är en "sweet tooth" som dom kallar det, socker och sött älskar jag. Jobbigt ibland, ibland inte...
Loggat



Ary
Gäst
« Svara #3 skrivet: 2013.04.19 - 19:11:22 »

Tackar tackar Mynlen. Känner mig välkomnad.  :smile:

Jo ditt mående spelar säkert en viss roll. Sedan verkar iaf jag behöva hålla rätt bra koll på kost annars står det still. Hoppas det fixar till sig snart. Våren kan nog uppmuntra några kilon ner snart, släppa lite vinterhull som inte längre behövs.  :yay:

Jo jag gillar både och men "riktiga" tomatsåser fick jag inte att passa in men nu går det ju.  :thumbsup:

Yup att ha en sweet tooth vet man ju hur det är. Med denna kosten försvann ju skåpsätande för min del och det är ju bra. Fortfarande inget sockermonster idag trots 23 timmars fasta, kanske kroppen inte blev desperat eftersom jag hade liiite lagrat glykogen vem vet. Undrar vad Schwarzbein anser om fasta.....? Jag körde dock lite osportsligt med 700 kcal middag istället för 500 annars kunde jag inte passa in guacamole etc
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2013.04.19 - 20:10:59 »

det är ju fredag! och guacamole är ju jättenyttigt. Hur gör du den?

jag äter pizza.
LowCarb pizza. botten gjort på ost och ägg och sen tomatsås, några soltorkade tomater, litet skinka och salami och ost igen. Plus en sked boursinliknande ost för att testa. säkert flera miljoner kalorier men det är fredag juh!
Loggat



Ary
Gäst
« Svara #5 skrivet: 2013.04.19 - 20:36:41 »

Joooo det är ju fredag! Din middag med boursin gick ju inte heller av för hackor. Salami måste jag köpa!

Guacamole gör jag på 2 vis. Antingen en avokado per portion om det är nästan allt man äter. Annars en halv. Mosa avokadon med gaffel, eller matberedare om ej tillräckligt mogen, en skvätt citron, en vitlöksklyfta eller efter smak, salt peppar, finhackad rödlök efter smak (kanske 30g per avokado) ett par droppar hotsauce, majonnäs och cf efter smak, upskattningsvis en hyfsad tesked av varje per halva.

Sedan kommer man till den andra varianten för den grönsaksfrälste, guacamole-salsa-sallad då får man lite mer för pengarna. man har i tomat, gurka isbergsallat och paprika relativt finhackat och kryddar lite mer, blir lite lättare konsistens men mindre guacamole feeling.

Bara för att det är fredag fick jag 10 st tortillachips och dippade med morötter för resten.

1 avokado, 60 g tomat gurka, tomat, lök, sallad, 30g paprika, 20g majonnäs, 20g cf, 110g morot gick det åt till min portion och en hackeböf för proteinet.
44kh, 20g protein, 51g fett 700kcal fast utan tortillachipsen och den halva apelsinen blev det bara 25 kolisar.

Edit: Då stämde ju inte kcal heller 25 kh och 600kcal för den som räknar. Hehe skulle kunna äta detta enbart varje mål i en vecka.
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2013.04.19 - 21:00:54 »

haha din guacamole är annan än min. jag mosar avocadon, har i citronsaft, finhackad lök, och finskuren tomat. Det rörs ihop med salt o peppar, inget mer. Gott som fan, speciellt till gräsbetat köttfärs kryddad med bl.a. kummin. typ som taco.

tycker det räcker, vill inte ha majonnäs eller creme fraiche i. tycker den blir stabbigare då.. vill ha den fräsch!

Åt för mycket pizza nu. fan! blev för god!
Loggat



Ary
Gäst
« Svara #7 skrivet: 2013.04.19 - 21:09:42 »

Ingen vitlök???  :max-shock:  :worried:

Jag får testa utan majonnäs och cf en dag.

Ja det var ju otippat att pizza är för gott hehe
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #8 skrivet: 2013.04.19 - 21:11:46 »

Hej Ary!  :flowers: Välkommen!

Ingen fara med grönsaker enligt mig, men jag har märkt att potatisen bidrar till viktuppgång, även i små mängder.
Den fungerar lite då och då om man jämnviktar, men sabbar nedgången rätt rejält för mig.

Så alla grönsaksrescept är välkomna, lägg gärna dom till receptavdelningen.

Vi äter alla grönsaker och jag räknar aldrig kolhydrater.
Jag har dessutom blivit kär i den nya LCHF-brödboken och en solroslimpa där.
Fungerar som en vanlig limpa, mättar och är mat på riktigt.
Dessutom har vi skippat nu alla mjölkprodukter ( har bara smör kvar) och alla upplever att
vi går ner i vikt nu. Så det är paleomat hos oss.
Jag följer nyfiket på din periodisk fasta!
Loggat
Ary
Gäst
« Svara #9 skrivet: 2013.04.19 - 21:30:20 »

Tack tack Idalinda.

Nu tänker jag ju inte leva på potatis, på 4 dagar har jag fortfarande inte rört en potatis fast jag har hemma. Köper bara några stycken åt gången.  :whink:
Jag ligger relativt lågt i snitt på kalorier så egentligen borde det inte bromsa så mycket. Jag experimenterar fortsatt och ser hur det funkar. Tror det var i januari el februari jag testade 4v utan mejeri men tyckte det blev tradigt efter ett tag. Det resulterade dock i att det inte blir lika mycket mejeri nu vilket ju är bra.

Jag har ett enkelt "äggbröd" jag brukar baka men har varit lat på det senaste månaderna.
Loggat
Ary
Gäst
« Svara #10 skrivet: 2013.04.20 - 13:01:48 »

Jag har börjat känna mig törstig igen. Inte så där desperat hypertörstig som när man ätit för mycket socker och salt utan helt normalt.
Är det bara jag som inte blir törstig alls på strikt lchf? Tycker det ofta pratas om att vara törstig hela tiden annars.

Sockermonstret lyser fortfarande med sin frånvaro yay.  :clapping:

Motionsstopp idag pga blåsan på hälen. Smart att gå i 1,5 tim i skor som jag inte haft i 6 mån (har andra skor att slabba till på vintern) I valet och kvalet om jag ska punktera den eller ej.. Någon som vet om den hellre ska läka inifrån?
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2013.04.20 - 22:46:49 »

Om den inte blivit mindre imorgon kan du punktera. Läka inifrån tror jag inte på, huden har ändå redan lossnat pga fukten därunder. men när man punkterar har man litet mer risk till inflammation.

annars, testa plåster till blåsor. Dom brukar fungera bra också.

jag är sällan törstig, inte heller på lchf.
Loggat



Ary
Gäst
« Svara #12 skrivet: 2013.04.20 - 23:26:07 »

Tack. Det går säkert bra, har ta i trä aldrig varit särskilt infektionsbenägen i så ytliga blessyrer.

Jaha om du inte är törstig i vanliga fall så är det kanske lite svårt att jämföra..    :neutral: Men tack iaf.  :smile:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2013.04.20 - 23:42:00 »

Jag dricker alltid mycket. Har inget minne av att det blev varken mer eller mindra när jag åt jättelite kolisar faktsikt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #14 skrivet: 2013.04.21 - 00:30:09 »

Jag får i mig en liter - på en bra dag vintertid. Och resten är snabbkaffe men det räknas ju inte sägs det.

Undrar ofta hur de gör som dricker 4 liter om dagen och hur ofta de får springa på toa.  :strut:
Loggat
Sidor: [1] 2 3 ... 91   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544