Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 12:18:28 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 3 4 [5]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Är det möjligt att bli mindre sötsugen när man börjar äta mer kolhydrater?  (läst 31540 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #60 skrivet: 2013.04.24 - 15:06:37 »

tror det var jag som skrev att jag ville ha något sött efter maten. Nu när jag läst detta.... kanske bra ändå att göra det.

Gjorde litet "kokosoljatryffel" igår med litet honung i och tog nyss en bit och ja, det käns litet bättre ärligt talat. Mindre cravingsliknande.

MH detta ska jag testa litet uförligare!
Loggat



Ary
Gäst
« Svara #61 skrivet: 2013.04.24 - 15:16:37 »

Nej inte bara på sallad. Det är blandat och gott. Som sagt någon skiva knäcke el 2, alternativt finncrisp, rödbetor, jag äter mycket lök, tomater, 1/2-1 frukt om dagen, fil och fibrex, en dag var det havregrynsgröt, Passerad tomat, tomatpuré, mandlar, nötter, bär. Vid ett tillfälle lite redning i en sås, kakao´n till lchf chokladen blir lite med. Många bäckar små. Det smyger sig med lite socker i hp sås och kaviar men små mängder men annars har jag senaste veckan undvikit det raffinerade sockret i stort. Jag snittar 58 kh/dag om jag räknar ätardagarna. En "fastedag" blir det mellan 20 och 40 kh.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #62 skrivet: 2013.04.24 - 15:30:08 »

Ja, men det var sånt jag menade, typ rotfrukter, nån frukt kanske, inte (större mängder) socker heller! Alltså sånt som innehåller lite mer kolhydrater och inte bara mikroskopiska spår.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #63 skrivet: 2013.04.24 - 15:34:33 »

Ah men då förstår jag. Jag misstolkade pga bloggen där jag har för mig att det var sockriga saker.
Ser fram emot potatissallad en dag men eftersom det inte blivit av på över en vecka var det ingen panik tydligen.  :tongue: Det var en av mina laster innan.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #64 skrivet: 2013.04.24 - 15:37:24 »

Jag tror vi blandar ihop två saker här i tråden och det var någ mitt fel att det blev så. Dels att äta lite mer kolisar öht, dels att avsluta måltiden med nåt sött.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #65 skrivet: 2013.04.24 - 15:42:55 »

Jo vi kanske rörde till det lite  :laugh: Visst hade det varit gott med en chokladpralin efter maten eller hur!  :loony: Men icke.
Honung verkar nyttigare kanske ja. Håll oss uppdatade på hur det går Mynlen? Jag vet inte hur mycket problem du har med avsteg generellt... Men för mig kan inte mer kolisar per dag vara värre än upp till några tusen kcal i kakor och godis en gång eller 2 i veckan....(missförstå mig rätt, större delen av min 6 mån skötte jag bättre än så) Jag är hellre utan cravings..
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #66 skrivet: 2013.04.24 - 16:11:00 »

det är konstigt, första året var det inget problem alls att låta bli saker, sen i november (jag började i feb 2011) gick något snett och sen dess har jag svårare med carvings. Tycker ordet carvings berättar bättre än sug åt hur det känns för mig.

Sen julen, jag har inte gjort stora avsteg ALLS, tvärtom, men nöjd och sånt är jag sällan. mycket mysko. Och går inte ner, trots jag inte äter mycket kh alls.

Men jag mår som sagt psykiskt inte helt bra, och stress förvärrar det nog. Sen sitter jag just nu mycket i köket och ajg tror det inte är bra heller.
(Jan och jag har pratat litet idag. Sen har vi ju semester nästa vecka, få se om det blir mer prat) Borde göra iordning mitt arbetsrum men den är så trist ensam ibland.

Kanske det släpper litet mer då.

Men.. Nu har jag inga cravivngs alls sen jag åt den där tryffelbiten. Kommer att testa detta litet utförligare. Håller er uppdaterad!
Loggat



Ary
Gäst
« Svara #67 skrivet: 2013.04.24 - 16:49:03 »

Bra. Vi måste knäcka hur vi fortsatt kan gå ner, på ett nyttigt sätt, för det är ju trots allt en hälsovinst bara i viktnedgång till normalvikt.

Minns inte var men jag läst att somliga bara går ner en viss procentandel med lchf och att man kan behöva byta taktik sedan. Det gäller ju långt ifrån alla har vi ju sett exempel på men jag tror att det ligger något i det, för somliga. Jag bytte taktik när det kändes lite som groundhog day - en längre tid. Men som sagt mer kh kräver mer kcal kontroll antagligen.
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #68 skrivet: 2013.04.25 - 17:26:55 »

Julianne har skrivit ett bra inlägg om varför man kanske inte går ner trots att man äter lowcarb paleo och tränar.

Citat
This woman is eating virtually no useable carbohydrates. So every workout decreases glycogen, yet it is not being replaced. Each workout requires glucose – yet she is not consuming it to keep glycogen full.
 
She is constantly craving carbohydrates, and every 2 or three days gives in to unbearable cravings and eats junk carbs (sugar, refined grains). To be honest this is probably saving her from completely crashing out.

http://paleozonenutrition.com/2013/02/20/low-carb-paleo-crossfit-not-losing-weight-my-recommendations/
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #69 skrivet: 2013.04.25 - 18:43:37 »

Låter som Ary. Men inte som jag. I cave pork hocks!  :lick:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #70 skrivet: 2013.04.25 - 18:55:28 »

Ja det lät som mig fast utan träningen då lol. Hur som helst skriker min kropp efter kolhydrater periodvis så det får den - i lagoma doser.

Crave pork hocks - not so much.  :lulz:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #71 skrivet: 2013.04.25 - 18:58:03 »

Du har inte ätit mina med pepparrotssås och potäter du!  :w00t:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #72 skrivet: 2013.04.25 - 19:07:33 »

Nä du delar ju inte med dig.  :so_mad: :flirting:
Delar du får du hälften av min fruksallad. (Gör mental notering att inte lägga i banan som blir slemmig  nästa gång)
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #73 skrivet: 2013.04.25 - 20:09:42 »

Banan ska man lägga i strax innan man äter ju! 
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #74 skrivet: 2013.04.25 - 20:26:22 »

Det gjorde jag men det kändes slemmigt ändå. Blir kanske extra tydligt ihop med "crispigt" päron också. Hur som helst inget sug idag. 30 kh totalt (fastedag så enbart middag) 25 av dem efter maten i form av fruktsallad. Frysta körsbär är goda men vrålsöta. Har du hört så dant - bär som är för söta, det hände nog inte ofta innan lchf/lowcarb.  :tongue:
Loggat
Sidor: 1 ... 3 4 [5]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544