Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.28 - 12:10:52 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Grönsaksrestriktion för småbarn?  (läst 5918 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« skrivet: 2013.04.12 - 14:58:34 »

Här tyckte jag att det blev aningens radikalt.

http://www.kostradgivarna.se/2013/04/ransonera-barnens-frukt-och-grontintag/

Vad tycker ni?
Loggat
Ary
Gäst
« Svara #1 skrivet: 2013.04.12 - 15:25:31 »

Ja men hallå det där lät ju ganska fanatiskt. Måste ju vara otroligt mycket bättre med frukt och grönt än läsk, bullar och godis, går ju inte att jämföra.
Sedan måste man ju naturligtvis styra lite så det blir balans i maten, det går ju inte att barn bara äter grönt och frukt och hoppar köttet, osten etc etc. Men efter att ha ätit så mycket som man nu behöver i protein/fett tycker jag att barn borde få trycka i sig så mycket grönsaker de vill och lite lagom med frukt (hur mycket det nu är).....
Jag vet inte hur fanatiska de här mammorna är egentligen de kanske bara har samma problem som min bror hade med brorsdottern som ratade kött och sås och bara år pasta, ketchup och grönsaker vilket man ju inte kan räkna som balanserad kost. I det läget får man kanske begränsa vissa saker.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013.04.12 - 16:40:37 »

Aningen kanske.  :lmao:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #3 skrivet: 2013.04.12 - 19:31:08 »

Men ofta kan det väl vara svårt att få barnen att äta grönsaker.
Av mina 5 barnbarn i åldrarna 3 - 18 år så är det bara en som äter i stort sett alla grönsaker. En vill bara ha broccoli, en äter gurka och morot, den äldsta har nu lärt sig att äta en del grönsaker och ena tjejen vägrar alla grönsaker och alla frukter utom lite banan. För dem har det aldrig behövts ransonerig på frukt och grönt.
Men det är klart att om barn bara vill äta frukt och grönt så behövs ransonering för att få i sig protein och fett också.
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2013.04.12 - 20:25:14 »

behöver ingen rantsonering av frukt och grönt här heller. Linnea äter broccoli, gröna bönor (haricot verts typ) gurka och gröna delen på sallad. Tror det var ungefär allt.
Sen äter hon helst pasta eller ris eller bröd med köttet och SÅSEN. Fast såsen är inte så helt bra, jag gör den på grädde och mörk oxbuljong. Grädden är ok men oxbuljongen inte men.. då ÄTER hon iallfall.

Frukt var det bara vindruvor och melon hon gillar. vindruvor har vi slutat med för dom är för besprutade (skandaler här) och melon är bara sommarfrukt. Och jordgubbar förstås. Dom får hon då äta så mycket hon vill tycker jag.

Men som sagt det finns barn som äter frukt som godis.... grönsakerna tycker jag dom kan äta hur mycket dom vill så länge köttet och såsen också slinker ner...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013.04.12 - 20:45:05 »

Jag ska ha fruktstund i kväll! :thumbsup: Berätta inte för de licensierade kostrådgivarna...  :ignore:  Köpte en färsk ananas. Varför begriper jag inte, för jag får sår i munnen av det, men gott är det.  :clapping:

Äsch, jag tror grönsaker är överskattat. 
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2013.04.12 - 21:55:37 »

Bara Linnea äter broccoli eller bönor 3-4 ggr i veckan är jag nöjd!
Loggat



ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013.04.12 - 22:14:23 »

Ja, på kommentarerna låter det ju som om de konstant bara ätit frukt&grönt i veckor, och de fått lov att begränsa för att få in lite annat också. Och jag ska ju inte sitta här och påstå att hon hittar på, men jag tror att det är ett ovanligt problem (men säkert inte obefintligt, nog har jag sett barn som nästan inte ätit något).

Men det kunde kanske vara värt att påpeka att det kan vara en lösning om inte barnen över tid fixar det själva. Mina ungar har ju vissa dagar bara ätit broccoli, för att en annan dag bara äta ris och en tredje makrill. Då fixar det ju sig över tid, om man som förälder lyckas hålla sig cool och inte noja upp sig för mycket.

Man har ju gjort en studie på barn 0,5 - 5 år gamla som fått välja mat helt själva från ett "smörgåsbord" med råvaror, och de verkade pricka in det de behöver av sig själva

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC537465/

Men det är klart, de valde att äta hela 48 E% kolhydrater, och "fresh fruits in amazingly large quantities".
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2013.04.12 - 22:22:35 »

Ja, är det så att de inte äter någonting annat, då är det kanske ett problem.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2013.04.13 - 17:06:44 »

Sista meningen i första stycket i  den refererade artikeln:
"Ett problem som följer med lågkolhydratskosten som barnen äter hemma är att vi måste ransonera barnens grönsaks- och fruktintag" (Min fetstil)
Jag orkar inte...
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2013.04.13 - 17:34:38 »

Bigaråerna anfaller!  :dribble:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #11 skrivet: 2013.04.13 - 20:23:02 »


 "vi måste ransonera barnens grönsaks- och fruktintag"[/i] (Min fetstil)
Jag orkar inte...
[/quote]

Vem orkar med sånt??  :lmao:
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #12 skrivet: 2013.04.14 - 08:45:20 »

Vi hade det problemet när lillFian var liten. Hon åt bara grönsaker. Ratade allt annat. Så vi fick gömma salladsskålen tills hon hade ätit lite av den "riktiga" maten. Hon har nästan alltid varit underviktig. Så hennes ätande har dessvärre varit en ganska stor, tja vad säger man..... det har fått ganska stor fokus hur hon äter. Skit jobbigt, för jag är livrädd att hon ska utveckla ätstörningar på grund av att alla alltid påpekar vad och hur mycket/lite hon äter.


Skrivet i Tapatalk
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.027 sekunder med 22 databasfrågor.